رپرتاژ آگهی//

تهیه انواع نهاده های دامی با قیمت مناسب

تهیه انواع نهاده های دامی با قیمت مناسب
کدخبر : 24154

نهاده دامی دارای انواع مختلفی است که بهتر است قبل از تهیه آن ها انواع آن را شناخته و سپس برای تهیه آن اقدم نمایید. در ادامه این مطلب برخی از نهاده های دامی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

نهاده دامی دارای انواع مختلفی است که بهتر است قبل از تهیه آن ها انواع آن را شناخته و سپس برای تهیه آن اقدم نمایید. در ادامه این مطلب برخی از نهاده های دامی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

در کشاورزی و دامپروری امروزی، تغذیه حیوانات و جیره بندی برای آن ها به گونه ای برنامه ریزی خواهد شد که بتوان رشد آن ها را سرعت بخشید تا بتوان برای بهره برداری زودتر به نتیجه رسید. در این زمینه باید توجه داشته باشیم کهبا موجودات زنده مواجه می باشیم به همین دلیل حفظ سلامت آن ها دارای اهمیت بسیاری می باشد.

همانطور که می دانید خوراک یکی از مهم ترین فاکتورهای سلامتی دام و طیور می باشد و موجب افزایش راندمان آن ها است. در نتیجه باید توجه داشت که نمی توان هر نوع خوراکی را در اختیار حیوانات قرار داد. خرید بهترین نهاده های دامی جهت تغذیه دام و طیور به افزایش سلامت و بازدهی آن ها کمک می کند. در نتیجه موضوع بسیایر مهمی است که رباید به آن بسیار توجه شود.

در ادامه در ارتباط با اهمیت نهاده های دامی در تغذیه دام بیشتر صحبت خواهیم کرد و برخی از این نهاده های دامی را نام خواهیم برد و به مختصر توضیح خواهیم داد.

 

اهمیت نهاده های دامی در جیره خوراک دام

خوراک سالم در دام ها می تواند تاثیر بسیاری در سلامت انسان ها نیز داشته باشد. همانطور که می دانید تامین پروتئین های لازم  در خوراک انسان، به طور غیر مستقیم وابسته به کیفیت نهاده های دامی مورد استفاده در خوراک دام و طیور می باشد.

لازم به ذکر است که تغذیه سالم و خرید نهاده های دامی با کیفیت مهم ترین عامل موفقیت در دامپروری می باشد به همین منظور بهتر است نهاده های دامی خود از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید تا دارای کیفیت بالایی باشد برای این منظور ما به شما سایت کیمیازرین را عرفی می کنیم تا محصولات خود را با کیفیت بالا از این سایت تهیه نمایید.

برای رسیدن به شرایط  بهینه و کیفیت بالا در خوراک دام،  به حد بالایی از مهارت، دانش و تمرین نیاز می باشد.

  • اولین قدم این است که نهاده ها را شناخته و درک خوبی از انواع مختلفی از نهاده های که می توانند دام را پرورش دهند داشته باشیم.
  • مرحله دوم این است با توجه به شناخت نهاده های دامی بدانیم که چگونه غذا های مختلف را می توان با هم ترکیب کرد تا جیره های متعادل برای حیوانات فراهم شود.

در ادامه در ارتباط با انواع نهاده های دامی بیشتر صحبت خواهیم کرد و میزا  اسفاده ازآن ها را در جیره غذایی دام ها در یک جدول بیان خواهیم کرد با توجه به آن شما می توانید نهاده های مورد نیاز دام خود را در مقدار مناسب از ما تهیه نمایید.

انواع خوراک دام

انواع خوراک دام و نهاده های دامی را در ادامه معرفی کرده و به مختصر توضیح خواهیم داد:

  • یونجهیکی از انواع علوفه هایی است که ارزش غذایی بسیار زیادی برای خوراک دام دارد. یونجه دارای مواد مغذی مثل پروتئین و کلسیم آن هم به مقدار بالا می باشد، به همین دلیل یونجه هم در جیره غذایی گاو شیری و هم جیره غذایی گاو گوشتی قرار خواهد گرفت و می توانید آن را به هر دوع دام تهیه نمایید.
  • علف باغ: ارزش غذایی این نوع از علوفه نیز بالا می باشد و در گاوهای شیری به چرب شدن شیر کمک خواهد کرد. علف باغ به دلیل داشتن ساقه های بلند کمک می کند تا دام نشخوار بیشتری داشته باشد. در نتیجه تهیه آن برای این نوع دام بسیار مفید خواهد بود.
  • سیلاژهاسیلاژ یا سیلو کردن از تخمیر ساقه و برگ علوفه هایی مانند جو، ذرت، گندم و دیگر علوفه ها به دست می آید. سیلاژ به هضم بهتر غذا برای دام کمک خواهد کرد.
  • کاه: لازم است بدانید که کاه ارزش غذایی زیادی برای دام ندارد و خوراکی پر حجم و خشک با کمترین ارزش غذایی می باشد. توجه داشته باشید که اگر مقدار کاه موجود در رژیم غذایی دام زیاد باشد، مانع از هضم مناسب غذا می شود و مصرف خوراک را نیز کاهش می دهد.

نکته:  لازم ست بدانید که کاه جو برای دام بهتر از کاه گندم است؛ کاه گندم نیز کیفیت بهتری نسبت به کاه برنج دارد. دام های سنگین باید از کاه هایی با رشته بلندتر استفاده کنند.

با توجه به اطلاعات بالا بهتر می توانید برای خرید نهاده های دامی اقدام نمایید. در ادامه نیز در ارتباط با کنجاله دامی و سبوس دامی صحبت خواهیم کرد تا برای تهیه آن ها نیز اطلاعات لازم را داشته باشید.

  • کنجاله دامی

قبل از هر چیز بهتر است تا بدانید که کنجاله چیست؟ کنجاله پس مانده جامدی است که بعد از روغن‌ کشی از دانه‌ های روغنی به‌ جا می‌ ماند. از مهمترین کنجاله های دامی می توان کنجاله سویا، کنجاله ذرت و کنجاله کلزا را نام برد.

  • سبوس دامی

سبوس خوراکی و دامی از پوسته گندم، جو و برنج می باشد. این خوراک دام سرشار از ویتامین های B، A، پتاسیم، پانتوتنیک اسید، آهن، روی، منیزیم، فسفر، مس، منگنز و سلنیوم است.

نکته:  وجود ویتامین A در سلامت دام و طیور می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

 

مشخصات خوراک دام و طیور

آنالیز برخی از اقلام اصلی خوراک دام و طیور (آنالیز محصولات بر اساس درصد از ماده خشک محاسبه شده است.)

 

ماده خوراکی

DM

%

CP

%

CF

%

ADF

%

NDF

%

ADL

%

ASH

%

EE

%

NFE

%

GE

Cal/g

کنجاله آفتابگردان

۹۲٫۲۷

۲۹٫۴۶

۲۳٫۲۲

۷٫۰۲

۶٫۱

۳۴٫۲

۴۵۶۱

دانه ارزن

۹۳٫۰۲

۱۲٫۳۶

۱۱٫۲۴

۵٫۲۷

۲٫۹

۶۸٫۲۴

۴۵۲۱

دانه برنج

۹۱٫۵۲

۸٫۰۶

۰٫۸۸

۰٫۷

۷٫۴۳

 

۳۴۸۰

سبوس برنج

۹۲٫۲۹

۷٫۱

۳۲٫۲۴

۳۷

۴۶٫۴۷

۱۵٫۷۵

۶٫۵۹

۳۸٫۲۲

۴۰۲۹

کنجاله تخم پنبه

۹۴٫۰۹

۲۳٫۳۸

۲۶٫۹۱

۵٫۶۷

۶٫۷

۳۳٫۳۵

۴۵۷۳

دانه جو

۹۱٫۹۷

۱۱٫۳

۶٫۱۲

۶٫۸۹

۲۷٫۳۱

۳٫۴۳

۱٫۶۹

۶۹٫۰۴

۴۱۵۹

تفاله چغندرقند

۹۱٫۹۵

۹٫۸۷

۱۶٫۶۴

۵٫۹۲

۰٫۹۹

۶۶٫۵۹

۳۹۷۲

دانه ذرت

۸۹٫۸۶

۹٫۲۲

۴٫۰۵

۷٫۸۷

۱۸٫۴۲

۱٫۳۹

۳٫۷۳

۸۱٫۶۲

۴۳۵۵

کنجاله سویا

۹۱٫۱۷

۴۲٫۵۳

۷٫۴۴

۶٫۷۹

۶٫۱۹

۳۷٫۰۶

۴۴۴۸

کنجاله کلزا

۹۵٫۳۴

۳۷٫۲۷

۱۲٫۸۷

۷٫۵

۴۰۳۶

دانه گندم

۹۲٫۹۶

۱۳٫۲۹

۳٫۳۷

۵٫۷۲

۱۷٫۰۵

۲٫۰۸

۱٫۴۸

۷۹٫۷۹

۴۲۲۵

سبوس گندم

۹۰٫۷۱

۱۴٫۸۷

۱۱٫۳۷

۱۴٫۴۹

۴۳٫۶۵

۵٫۳۷

۳

۶۵٫۸۴

۴۲۱۷

کاه گندم

۹۴٫۵۷

۳٫۲۲

۴۰٫۱۶

۴۶٫۳۱

۷۱٫۰۷

۹٫۵۹

۰٫۷۹

۴۶٫۲۶

۳۹۷۶

یونجه خشک شده

۹۳٫۵۶

۱۴٫۵۷

۳۱٫۲۹

۳۳٫۴

۴۰٫۸۱

۹٫۹۷

۱٫۱

۴۳٫۰۶

۴۲۰۶

 

  1. اندازه گیری ماده خشک DM                
  2. اندازه گیری پروتئین خام در خوراک دام CP  
  3. اندازه گیری فیبرخام CF                    
  4. اندازه گیری فیبر غیر قابل هضم در محلول اسیدیADF
  5. اندازه گیری فیبر غیر قابل هضم در محلول خنثی NDF
  6. اندازه گیری عصاره فاقد ازت NFE              
  7. اندازه گیری انرژی GE

سخن آخر

با توجه به موارد بالا که در ارتباط با نهاده های دامی گفته شد بهتر است تا نهاده های دامی مورد نیاز خود را با کیفیت بالا از فروشگاه های معتبری چون سایت کیمیا زرین تهیه نمایید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه