رپورتاژ آگهی/

4 روش پزشکی موثر تقویت و رشد مو

4 روش پزشکی موثر تقویت و رشد مو
کدخبر : 29451

شاید ریزش مو در مردان مشکلی بارزتر به نظر برسد، اما زنان نیز تقریباً به همان اندازه احتمال ریزش یا نازک شدن موها را دارند. اکثر مردان و البته زنان در دهه 50 یا 60 خود متوجه ریزش موی خود می‌شوند، اما این عارضه ممکن است در هر سنی و به دلایل مختلف رخ دهد ولی الگوی ریزش در هر دو گروه ممکن است با هم فرق داشته باشد. از جمله دلایل ریزش مو در مردان و زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ژنتیک

بهتر است نگاهی به الگوی رشد مو در اطرافیان نزدیک خود بیاندازید چرا که مشکل ریزش مو می‌تواند از طریق ژن به سایر اعضای خانواده منتقل شود که به آن آلوپسی آندروژنیک می‌گویند که در مردان معمولاً با نازک شدن خط مو در بالای شقیقه‌ها و تاج سر شروع می‌شود. بسته به سابقه خانوادگی، طاسی با الگوی مردانه می‌تواند از دوران نوجوانی شروع شود. در زنانی که ریزش موی زنانه دارند، موهای جدید نازک‌تر و نازک‌تر می‌شوند و فولیکول‌های مو کوچکتر شده و نهایتا رشد خود را متوقف می‌کنند.

شرایط پزشکی و مصرف دارو

اگر فولیکول‌های مو از نظر اندازه یکنواخت باشند، یا اگر ریزش مو ناگهانی باشد، احتمالاً ناشی از چیزی غیر از وراثت مثل وجود یک بیماری است. طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها وجود دارند که می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود که برخی از شایع‌ترین آنها بارداری، اختلالات تیروئید و کم‌خونی، بیماری‌های خودایمنی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک است. بسیاری از این بیماری‌ها دلیل ریزش مو در مردان نیز هستند مثل افسردگی، بیماری‌های قلبی، نقرس، سرطان، عفونت، ضعف سیستم ایمنی و ... .

 

اگر  هیچ راهی برای تغییر بافت فولیکول‌های مو وجود نداشته باشد، در عوض راه‌های زیادی برای پرپشت و ضخیم‌تر نشان دادن مو، کاهش شکستگی و تقویت و رشد مو وجود دارند. عوامل متعددی وجود دارند که در نازک شدن موها و یا ریزش آنها تاثیر دارند از جمله این عوامل می‌توان به افزایش سن، ژنتیک، آلرژی‌های شیمیایی، عوارض جانبی مصرف برخی داروها و ... اشاره کرد. در ادامه به سه روش موثر تقویت و رشد مو با متدهای خانگی خواهیم پرداخت:

ماساژ پوست سر

همانطور که وجود خاک با کیفیت برای رشد گیاهان و گل‌های سالم ضروری است، پوست سر سالم نیز پایه‌ای برای تقویت و رشد مو سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ پوست سر اثرات مفیدی بر هورمون‌های استرس، فشار خون و ضربان قلب دارد. یک راه ساده برای تحریک رشد مو در خانه، ماساژ دادن پوست سر است. اینکار جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهد، استحکام ریشه‌های مو را بالا برده و به مواد مغذی کمک می‌کند تا سریعتر به فولیکول‌های مو برسند. قطعا اگر ماساژ پوست سر با مواد طبیعی چون روغن رز ماری انجام دهید نه تنها بوی عالی به سر و موهای خود خواهید داد، بلکه خارش پوست سر را که خود ممکن است عاملی در ریزش مو باشد آرام می‌کنید.

داروهای خود را چک کنید

داروهای تجویزی زیادی وجود دارند که با ریزش مو مرتبط هستند. که از جمله آنها می‌توان به داروهای ضد فشار خون، داروهای مرتبط به تنظیم میزان کلسترول خون یا استاتین‌ها، جایگزین‌های هورمونی مانند تیروئید، داروهای کنترل بارداری، تستوسترون و برخی داروهای ضد افسردگی اشاره کرد. پس بهتر است قبل از قطع داروها عوارض جانبی این داروها روی موهایتان را با پزشک خود درمیان بگذارید.

2

حفظ رژیم غذایی سالم

استفاده از برخی مکمل‌ها قطعا راه موثری برای تقویت و رشد مو است ولی صادقانه بگوییم که در رابطه با اینکه آیا این مکمل‌ها راه مؤثری برای کمک به رشد سریع‌تر موهای شما هستند یا خیر ابهاماتی وجود دارد چون به دلیل داشتن مقادیر غیرضروری زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌ها (آهم، بیوتین)، می ‌توانند اثرات سوء چون جوش صورت روی برخی افراد داشته باشند. بهترین راه کسب این ویتامین‌ها از مواد غذایی است.

دریافت مقدار زیادی از چربی‌های سالم مانند امگا 3 می‌تواند باعثت تقویت و رشد مو شود. می‌دانید که چربی‌های سالم برای سلامت مو ضروری هستند، ولی چون بدن ما نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا 3 را به تنهایی تولید کند. بنابراین، دریافت این چربی‌ها از طریق رژیم غذایی مهم است تا با تقویت فولیکول‌های مو هم رشد مو را تقویت کنند هم درخشندگی و براقیت خاصی به آنها بدهد. منابع غذایی حاوی امگا 3 شامل ماهی آزاد، ماهی تن، بذر کتان، گردو و روغن‌های گیاهی مانند سویا و روغن کانولا هستند.

آیا راهکارهای خانگی موثر هستند؟

اطلاع از اینکه آیا راهکارهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و یا تقویت و رشد مو موثر هستند یا نه نیاز به تحقیقات گسترده دارد ولی نکته‌ای که مطرح است اینست که با انجام روش‌های خانگی نتایج سریع حاصل نمی‌شود و بایستی صبر و حوصله و مداومت زیادی به خرج دهید تا بتوانید نتیجه مورد انتظار خود را مشاهده کنید ولی در حالت کلی مشاهدات نشان داده که با راهکارهای خانگی می‌توان از ریزش بیش از حد مو جلوگیری کرده و فولیکول‌های باقی مانده مو و نیز تارهای مو را استحکام بخشید.

آشنایی با روش های درمانی پزشکی

روش‌های درمانی پزشکی متعددی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت و رشد مو وجود دارند که با استفاده از آنها در مدت زمان نسبتا سریع می ‌توان داشتن موهای پرپشت و شاداب را تجربه کرد و بسته به نیاز شما و شدت ریزش، پزشک یکی از آنها را برای درمان مشکل ریزش موی شما تعیین می‌کند.

اگر ریزش موی شما ناشی از مصرف دارو، عدم تعادل هورمونی، بیماری تیروئید یا رژیم غذایی باشد، پزشک شما علت را بررسی کرده و درمان‌های لازم را ارائه می‌دهد. ولی بیشتر درمان‌های جلوگیری از ریزش مو برای کمک به آلوپسی آندروژنیک (ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه) انجام می‌شود. این درمان ها عبارتند از:

مصرف دارو: استفاده از داروهای بدون نسخه  پزشک روی پوست سر از جمله ماینوکسیدیل یا Rogaine یا  داروی خوراکی فیناستراید یا Propeciaکه با نسخه پزشک قابل تهیه است بیشتر برای مردان مبتلا به طاسی با الگوی مردانه تایید شده است.

کاشت مو: که در آن موها را با دقت و با متدهای مختلف از ناحیه اهدا کننده برداشته و در محل طاسی یا کم پشتی مو پیوند می‎زنند. در حال حاضر بهترین روش کاشت مو در کلینیک پوست و موی رز، تکنیک اس یو تی است.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): که در آن پلاسما خود فرد را استخراج کرده و به پوست سر تزریق می‌کنند. درمان PRP می‌تواند به کاهش ریزش مو و تقویت و رشد موهای جدید کمک کند.

مزوتراپی مو: که از مواد معدنی و تمامی ویتامین‌های مورد نیاز برای تقویت و رشد مو و فولیکول‌های مو به صورت تزریق به پوست سر استفاده می‌کنند.

4

مزوتراپی مو

مزوتراپی یک روش درمانی است که در آن ویتامین‌ها، مواد معدنی و کوکتل‌های اسید آمینه لازم برای تقویت و رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند. این روش درمانی با تغذیه فولیکول‌های مو  و بهبود التهاب ریز اطراف فولیکول‌های مو که مسئول ریزش مو هستند مشکل ریزش را برطرف کرده و تقویت و رشد مو را باعث می‌شوند. موادی که برای تزریق به لایه مزودرم پوست انتخاب می‌شوند بسته به نیاز بیمار و تشخیص پزشک از فردی به فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد.

کاشت مو

کاشت مو یکی از روش‌های درمان کم پشتی مو است که در آن فولیکول‌ها و یا گرافت‌های مو را با روش‌های مختلف از جمله FUE و FUT و بسیاری از روش‌های مدرن دیگر از محل اهدا کننده که اغلب ناحیه پشت و یا کناره‌های سر می‌باشد برداشته و پس از آماده‌سازی به محل پیوند انتقال داده و کاشت را انجام می‌دهند. این روش یک گزینه درمانی عالی برای کسانی است که از طاسی مو رنج می‌برند.

پی آر پی مو

PRP  مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است که از خون خود بیمار استخراج می‌شود. این پلاسما به دلیل غلظت بالای فاکتورهای رشد و پروتئین‌ها به بهبود بافت، تقویت و رشد مو کمک می‌کند، از این ترکیب به عنوان طلای مایع نیز یاد می‌شود. از آنجایی که برخی از انواع ریزش مو ناشی از آسیب به فولیکول‌های مو است، محققان در ابتدا این فرضیه را مطرح کردند که PRP می‌تواند با معکوس کردن روندی که در آلوپسی آندروژنتیک رخ می‌دهد به رشد مجدد مو کمک کند. با توجه به اینکه پلاسما از نمونه خون خود بیمار گرفته می‌شود، کاملا بی خطر تلقی می‌شود.

خدمات کلینیک رز

کلینک پوست، مو و زیبایی رز با داشتن بهترین امکانات و پزشکان متخصص و نیز پرسنل مجرب در تمامی زمینه‌های، کاشت مو با متدهای FUT، FUE، SUT و FIT، مزوتراپی مو، PRP مو برای تقویت و رشد مو فعالیت داشته و شما عزیزان می‌توانید به منظور دریافت مشاوره رایگان با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و جهت رزرو نوبت برای بهبود مشکل ریزش و یا تقویت رشد موی خود اقدام نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه