رپورتاژ آگهی/

ریزش مو سکه ای و روش های درمان آن

ریزش مو سکه ای و روش های درمان آن
کدخبر : 29452

آلوپسی آرئاتا یا ریزش مو سکه‌ای نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن فولیکول‌های موی خود را فرد را بیگانه شناخته و مورد حمله قرار می‌دهد و بدین طریق باعث ریزش موهای فرد چه در ناحیه سر و چه در سایر نواحی مودار بدن می‌شود. در ادامه مطلب قصد داریم به علل بروز این بیماری، علائم و راههای درمان آن بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه‌ای یا آلوپسی آرئاتا یک بیماری خودایمنی است که منجر به ریزش تکه‌ای مو در نواحی مختلف بدن و به ویژه سر می‌شود. هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود ولی اگر یکی از بستگانتان مبتلا به این بیماری باشد، احتمال ابتلا به آلوپسی آره آتا در شما کمی بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، آلوپسی آره آتا بیشتر در میان افرادی رخ می‌دهد که اعضای خانواده آنها دارای اختلالات خودایمنی مانند دیابت، لوپوس یا بیماری تیروئید هستند.

آلوپسی آره آتا یک بیماری غیرقابل پیش بینی است که هم مردان و هم زنان را متاثر می‌کند. در برخی افراد، موهای ریخته شده ممکن است دوباره رشد کنند اما دوباره می‌ریزند، در برخی دیگر، مو دوباره رشد می‌کند و باقی می‌ماند. میزان ریزش مو نیز در هر فردی متفاوت است. در برخی موارد، فقط در چند نقطه ریزش مو اتفاق می‌افتد، در برخی دیگر، ریزش مو می‌تواند بیشتر باشد و در موارد نادر، فرد تمام موهای سر خود (آلوپسی آرئآتا توتالیس) یا کل بدن (آلوپسی آره آتا یونیورسالیس) را از دست می‌دهد.

2

علت ریزش مو سکه ا ی

شواهد نشان می‌دهد که آلوپسی آره آتا به دلیل یک ناهنجاری در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود که در آن بدن فولیکول‌های موی خود فرد را مانند یک عامل خارجی مثل باکتری یا ویروس تلقی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند و بدین طریق تشکیل و رشد طبیعی مو را مختل می‌کند، بدین گونه که فولیکول‌ها رفته رفته کوچکتر شده و نهایتا تولید مو را متوقف کرده و منجر به ریزش مو می‌شوند.  بیوپسی از پوست آسیب دیده در این بیماری نشان می‌دهد که لنفوسیت‌های ایمنی به داخل پیاز موی فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند.

آلوپسی آره آتا گاهی اوقات با سایر بیماری‌های خود ایمنی مانند موارد زیر همراه است:

  • بیماری تیرویید
  • ویتیلیگو
  • لوپوس
  • آرتریت روماتوئید
  • کولیت زخمی

گاهی اوقات نیز، آلوپسی آره آتا بیشتر در اعضای خانواده رخ می‌دهد که نشان‌دهنده نقش ژنتیک در بروز این بیماری است البته در صورت ژنتیکی بودن این بیماری وجود عوامل خاص محیطی نیز الزامی است که بتواند بروز آلوپسی را تحریک کند.

علائم

  • شایع‌ترین علامت بیماری آلوپسی آرئاتا الگوی ریزش تک یا چند نقطه‌ای است که به وضوح می‌توان آن را در پوست سر و حتی سایر نواحی چون مژه‌ها و ابروها مشاهده کرد.
  • اگر آلوپسی در الگوی اوفیازیس رخ دهد (ریزش مو در نواحی گیجگاهی و خلفی پوست سر) یا اگر نواحی وسیعی از پوست سر برای مدت طولانی با این بیماری درگیر باشد، اوضاع وخیم بوده و بیماری در شدت بیشتری رخ می‌دهد.
  • یک شکل عمومی‌تر از ریزش مو که به عنوان آلوپسی آره آتا منتشر نیز نامیده می‌شود  با نازک شدن چشمگیر موهای سر همراه است.
  • گاهی اوقات، تمام موهای سر به طور کامل از بین می‌رود، وضعیتی که به آن آلوپسی توتالیس می‌گویند.
  • در موارد کمتر نیز همانطور که پیشتر ذکر کردیم، ریزش تمامی موهای کل بدن رخ می‌دهد که به نام آلوپسی یونیورسالیس خوانده می‌شود.

درمان

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد ولی می‌توان با کنترل استرس تا حدودی از بروز آن پیشگیری کرد یا از شدت آن کاست. با این حال، درمان‌هایی نیز وجود دارند که ممکن است به رشد سریع‌تر موهای موجود کمک کنند و یا از ریزش مو در آینده جلوگیری کنند که البته این متدهای درمانی نیز اثرات مشابهی در همه افراد ندارد.

گزینه‌های درمانی دارویی برای آلوپسی آره آتا عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها: داروهای ضد التهابی که برای بیماری‌های خودایمنی تجویز می‌شوند. کورتیکواستروئیدها را می‌توان به صورت تزریق در پوست سر یا نواحی دیگر، به صورت خوراکی (به عنوان قرص)، یا به صورت موضعی (مالش در پوست) به عنوان پماد، کرم یا کف استفاده کرد. پاسخ آلوپسی آرئاتا به این روش درمان ممکن است تدریجی باشد.

Rogaine (ماینوکسیدیل): این داروی موضعی به عنوان یک درمان برای این نوع طاسی که با الگوی مشخص رخ می‌دهد استفاده می‌شود. حدود 12 هفته پس از آغاز درمان با Rogaine موها شروع به از سرگیری رشد می‌کند.

داروهای دیگری که برای آلوپسی با درجات اثربخشی متفاوتی استفاده می‌شوند، عبارتند از داروهای مورد استفاده برای درمان پسوریازیس و حساس‌کننده‌های موضعی.

روش‌های دیگری نیز برای تحریک فولیکول‌های موجود برای رشد از جمله مزوتراپی مو و یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت وجود دارند که در صورت نیاز پزشک به منظوز تغذیه و تقویت فولیکول‌های مو تجویز خواهد کرد، برای پر کردن نواحی طاسی نیز می‌توان از روش کاشت مو استفاده کرد که خوشبختانه امروزه پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است که درصد موفقیت این جراحی را بیش از پیش نموده است.

2

کاشت مو بعد از ریزش مو سکه ا ی

کاشت مو یکی از روش‌های درمانی و به عبارتی بهبود معایب و طاسی‌های ناشی از بیماری ریزش مو سکه‌ای  است به شرطی که فرد دارای بانک موی سالم باشد تا حدی که بتوان فولیکول‌های اهدا شونده سالمی که از رشد موی طبیعی برخوردار هستند را از آن ناحیه برداشت کرد، همچنین بایستی بیماری فرد در مرحله‌ای باشد که امکان بازگشت خودبخودی رشد مو پس از ریزش وجود نداشته باشد. پس با این حساب کسانی که آلوپسی یونیورسال دارند هیچ محل اهداکننده مناسبی برای کاشت مو ندارند با این حال، کاشت مو به روش های FUE، FIT، SUT را می‌توان در موارد انتخابی آلوپسی آره‌آتا موضعی اعمال کرد.

اکثر بیمارانی که برای این متد درمانی انتخاب می‌شوند، ناحیه کوچک، موضعی و کاملاً مشخصی دارند، میزان آسیب ناشی از این بیماری در این افراد تثبیت شده و سابقه نسبتاً طولانی آلوپسی آره‌آتا (بیش از یک سال) دارند، که احتمال رشد مجدد خود به خودی مو را رد می‌کند. در این حالت فولیکول‌ها از ناحیه اهدا کننده در پشت سر گرفته شده و به ناحیه آسیب دیده منتقل می‌شوند. رشد موها در محل جدید به تدریج طی 10 تا 12 ماه کامل می‌شود و نتایج کاشت نیز بسیار عالی است.

 

همانطور که متوجه شدید ریزش سکه‌ای مو در ابرو و مژه‌ها نیز امکانپذیر است بنابراین یکی از موارد خاص پیوند مو با روش‌های متعدد، کاشت در ناحیه ابروها است. در صورت انتخاب یک پزشک متبحر و یا کلینیک معتبر نتایج پیوند ابرو در این بیماران عالی و بی‌نقص خواهد بود و علاوه بر بازگشت زیبایی ظاهری در افزایش اعتماد بنفس آنها نیز موثر خواهد بود. بیماران باید توجه داشته باشند که مشروط بر اینکه میزان آسیب ناشی از این بیماری ثابت بماند و در آینده عود نکند، نتایج کاشت مو پایدار و دائمی است.

روش های کاشت مو در تهران

امروزه خوشبختانه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های متعددی برای کاشت مو ابداع شده‌اند که بسته به میزان نیاز به فولیکول و شدت طاسی فرد می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و برای پیوند اقدام نمود.

کاشت مو به روش FUT: در این روش نواری از پوست به همراه فولیکول‌های آن از ناحیه پشت سر بیمار برداشته می‌شود و سپس مراحل آماده‌سازی فولیکول‌ها در زیر میکروسکوپ‌های پیشرفته از سوی پزشک انجام می‌گیرد، و نهایتاً در ناحیه طاسی پیوند زده می‌شود.

کاشت مو به روش FUE: در روش FUE برداشت فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده در پشت سر انجام گرفته و سپس در محل گیرنده پیوند زده می‌شوند، در این روش خبری از جای زخم برش نواری متد FUT نیست.

کاشت مو SUT: در این روش نیز گرافت‌ها از پشت سر با دستگاه اتوماتیک برداشته شده و در محل طاسی کاشته می‌شوند. سرعت عمل این فرایند بسیار بالاست.

کاشت مو به روش نئوگرافت: این روش در مطب و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا هر گونه ناراحتی کاهش یابد. فولیکول‌های منفرد به آرامی از پشت و کناره‌های سر با استفاده از سیستم NeoGraft استخراج می‌شوند و سپس به‌طور دقیق در پوست سر نواحی نازک‌شده یا طاس در یک الگوی طبیعی قرار می‌گیرند.

کاشت مو به روش FIT: در این روش فولیکول‌های مو به صورت تار تار با استفاده از دستگاه مخصوص از بانک مو برداشته شده و در محل مورد نظر کاشته می‌شود. دوره نقاهت در این روش به دلیل عدم جا ماندن هر گونه زخم ناشی از برداشت و کاشت مو بسیار کوتاه است.

کاشت مو به روش میکروگرافت: این روش جزء جدیدترین متدهای کاشت دنیاست که برای اولین بار در ایران و در کلینیک پوست، مو و زیبایی هلیا انجام گرفته است. در این روش تمامی مراحل برداشت و کاشت فولیکول اتوماتیک است بنابراین ظرافت کاشت بسیار بالاست. استفاده از دستگاه خاصی بنام ایمپلنتر در این متد قابلیت کاشت تعداد گرافت‌های بیشتری در یک سانتی متر مربع از محل کاشت فراهم آورده است.

در صورتی که تمایل به انجام کاشت مو دارید می‌توانید با کلینیک پوست، مو و زیبایی هلیا تماس گرفته و مشاوره‌های لازم در رابطه با انواع روش‌های کاشت مو طبیعی و هزینه‌های آنها جویا شوید. کلینیک هلیا با پیشرفته‌ترین تجهیزات و پزشک حاذقی چون دکتر خراسانی و نیز پرسنل مجرب آماده خدمت‌رسانی ه شما متقاضیان عزیز می‌باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه