فناوری خط دروازه چگونه کار می کند؟ (+تاریخچه کوتاه)

فناوری خط دروازه چگونه کار می کند؟ (+تاریخچه کوتاه)
کدخبر : 29454

اون هیجان در فوتبال زمانی ست که داور می خواهد اعلام کند یک توپ احتمالی از خط دروازه رد شده است یا نه. این موضوع در گذشته بسیار هیجان انگیز تر بود، زیرا خود داور نیز در حال حدس زدن احتمال گل شدن توپ، به کمک های خود برای تایید تصمیمش نگاه می کرد. اما امروزه دیگر تشخیص رد شدن توپ از خط دروازه در بسیاری از لیگ ها به یک امر قطعی تبدیل شده و حتی نیازی به VAR هم نخواهد داشت. گرچه تکنولوژی VAR پس از تکنولوژی رد شدن توپ از خط به دنیای فوتبال آمد.

2

مهم ترین اتفاقات تاریخ فوتبال که در آنها رد شدن توپ از خط به یک مسئله تعیین کننده تبدیل شد

بازی چلسی – لیورپول در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا سال 2005 را همه با جمله "شما می توانید بگویید که این گل توسط کمک داور به ثبت رسید" مورینیو به خاطر دارند. یک گل جنجالی در این بازی سرنوشت قهرمانی اروپا را در آن سال را تغییر داد تا لیورپول قهرمان اروپا شود.

بازی انگلیس – آلمان در جام جهانی 2010 ما را به یاد گلی می اندازد که توسط فرانک لمپارد به ثمر رسید اما داور آن را نپذیرفت. این اشتباه کمک داور بود که نتوانست عبور توپ از خط دروازه آلمان را تشخیص دهد تا گل سالم انگلیس در این جام رد شود و در ادامه نتیجه ناراحت کننده 4-1 برای هواداران تیم ملی انگلیس رقم بخورد. بسیاری معتقد هستند در صورتی که گل لمپارد پذیرفته می شد، احتمالا قهرمان جام جهانی 2010 تغییر می کرد.

اما قطعا این تنها دیدار هایی نیست که با مشکلات داوری در نتیجه عدم استفاده از فناوری خط دروازه رخ داد، اما مهم ترین آن ها برای اتخاذ یک تصمیم مهم بود تا تکنولوژی به یاری ورزش بشتابد.

تکنولوژی خط دروازه چه زمانی به دنیای فوتبال معرفی شد؟

در مقایسه با سایر ورزش ها، فوتبال زمان بیشتری طول کشید تا تکنولوژی را در خدمت داوری قرار دهد. در ماه جولای سال 2011 فیفا اقدام به انجام آزمایش های اولیه برای استفاده از تکنولوژی خط دروازه کرد. فاز دوم تست اما تا نزدیک به اواخر سال 2012 طول کشید اما در همان سال در یک بازی به طور عملی تست شد.

دو تکنولوژی در این زمینه فعالیت می کنند. یکی از آن ها چشم شاهین نام دارد که از فصل 2013-2014 در لیگ انگلیس شروع به فعالیت کرده است. سیستم دوم بر اساس میدان مغناطیسی کار می کند و تکنولوژی پیشرفته تری را در خود دارد.

تکنولوژی خط دروازه چه زمانی وارد فوتبال انگلیس شد؟

چشم شاهین که بر اساس دوربین کار می کند از فصل 2013-2014 در لیگ انگلیس راه اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد. این تکنولوژی از تعداد زیادی دوربین با سرعت بالا تشکیل شده است و قادر می باشد تا به کمک هوش مصنوعی بازیکنان را از صحنه حذف کند و یک تصمیم با اطمینان بالا بگیرد.

فناوری خط دروازه چگونه کار می کند؟

دو روش تشخیص عبور از خط وجود دارد که در دو سیستم به بازی فوتبال معرفی شده اند. یک روش استفاده از دوربین را پی گیری می کند و روش دیگر با استفاده از میدان مغناطیسی تشخیص عبور توپ از خط دروازه را انجام می دهد. کدام مورد قدرتمند تر و دقیق تر است؟ میدان مغناطیسی! اما استفاده از دوربین هزینه کمتری را به ورزشگاه تحمیل می کند.

استفاده از VAR در مقابل استفاده از تکنولوژی خط دروازه

تکنولوژی وی ای آر از فصل 2019-2022 لیگ انگلیس فعالیت خود را شروع کرد. در فصل قبل از این سال باشگاه های فوتبال انگلیس به شروع فعالیت VAR در لیگ برتر رای دادند. اما این تکنولوژی را نمی توان به طور 100% موثر دانست. زیرا موارد بسیاری رخ داده است که اطمینان به این تکنولوژی را از بین برده است.

استفاده از فناوری خط دروازه در کنار VAR بسیار مهم به نظر می رسد. اگر این تکنولوژی را مورد استفاده قرار ندهیم، حتی با داشتن VAR ممکن است مشکلاتی شبیه بازی لیورپول-چلسی 2005 یا انگلیس-آلمان 2010 را بار دیگر تجربه کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه