رشد ۴۵ درصدی حق بیمه تولیدی و ۵۶ درصدی خسارت در سال ۱۴۰۰ / سهم ایران از حق بیمه تولیدی کشورهای منطقه افزایش یافت

رشد ۴۵ درصدی حق بیمه تولیدی و ۵۶ درصدی خسارت در سال ۱۴۰۰ / سهم ایران از حق بیمه تولیدی کشورهای منطقه افزایش یافت
کدخبر : 29773

بررسی عملکرد 14 شرکت بیمه ای در سال گذشته نشان می دهد که در مجموع این شرکت ها 67 هزار و 440 میلیارد تومان حق بیمه تولید کردند و در مقابل 38 هزار و 754 میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند که تراز عملیات بیمه گری این 14 شرکت به 28 هزار و 685 میلیارد تومان رسید.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از پایشگر: بررسی عملکرد ۱۴ شرکت بیمه ای در سال گذشته نشان می دهد که در مجموع این شرکت ها ۶۷ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان حق بیمه تولید کردند و در مقابل ۳۸ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند که تراز عملیات بیمه گری این ۱۴ شرکت به ۲۸ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان رسید.
این شرکت ها در مقایسه با سال قبل از آن ۴۵ درصد در بخش تولید حق بیمه، ۵۶ درصد در بخش پرداخت خسارت و ۳۰ درصد در تراز عملیاتی رشد داشته‌اند.

بیمه 1

بر همین اساس این شرکت ها در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۴۶ هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده بودند و در مقابل ۲۴ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند که حاصل آن ثبت تراز عملیاتی ۲۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان بود. نسبت خسارت این ۱۴ شرکت بیمه ای در این سال ۵۰.۹۹ درصد بود که در سال گذشته با کاهش ۰.۶۰ درصدی به ۵۰.۳۹ درصد کاهش یافت.

بیمه 2
لازم به یادآوری است صنعت بیمه در تسهیل و رونق فعالیت‌‌‌های اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و در اقتصاد و بازار سرمایه یکی از بخش‌های پیشرو و مهم محسوب می‌شود. در شرایط فعلی بیمه و بانکداری از ملزومات اقتصاد مدرن هستند و هرگونه فعالیت اقتصادی بدون پشتوانه این دو ناموفق خواهد بود.
طی سال‌های گذشته شاهد افزایش نرخ نفوذ بیمه‌‌‌ای به‌عنوان مهم‌ترین شاخص گسترش بیمه در اقتصاد بوده‌ایم. نفوذ بیمه شاخصی است که از نسبت کل حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی کشور به‌دست می‌‌‌آید.
طبق آمارهای بیمه مرکزی ایران، ضریب نفوذ بیمه از رقم ۲۰. ۲‌درصد در سال ۹۵ به ۵۲. ۲‌درصد در سال ۹۹ رسیده است. این شاخص طی پنج‌سال گذشته همواره روند رو به رشد داشت، به طوری که در سال ۹۶ به ۳۰. ۲درصد، در سال ۹۷ به ۴۶. ۲درصد، در سال ۹۸ به ۴۹. ۲درصد و در نهایت همان‌طور که گفته شد، در سال ۹۹ به ۵۲. ۲‌درصد رسید.
یکی دیگر از شاخص‌‌‌های مهم که وضعیت صنعت بیمه در کشورها را نشان می‌دهد، حق بیمه سرانه است. روند این شاخص طی پنج‌سال گذشته از رشد بالای آن حکایت‌دارد. حق بیمه سرانه از نسبت کل بیمه تولیدی به جمعیت کشور به‌دست می‌‌‌آید. این شاخص بر حسب میلیون ریال از ۵. ۳ در سال ۹۵ به ۸. ۹ در سال ۹۶ رسیده است. تاثیر رشد تورم بر این شاخص را نباید فراموش کرد؛ اما آمارها نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۰ سهم بالایی (۳. ۲۳درصد) در کل حق بیمه تولیدی کشورهای منطقه داشته است. از این نظر ایران از کشورهای عربستان، ترکیه و مصر سهم بالاتری دارد.
بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها داشته و هرچه سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور پیشرفته‌‌‌تر خواهد بود. این موضوع را حتی می‌‌‌توان در آمارهای استانی کشور که در آن سهم بیمه تولیدی استان‌های توسعه‌‌‌یافته مانند تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشتر است، مشاهده کرد.
بر همین مبنا، کارشناسان حوزه اقتصادی، صنعت بیمه را یکی از عوامل افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر مشکلات و بلایای طبیعی می‌دانند. کارشناسان معتقدند، بیمه برای کنترل و بی‌اثر کردن فشارهای حوزه‌‌‌های مختلف در اقتصاد، نقش حیاتی دارد و حتی می‌تواند چنین فشارهایی را به فرصت تبدیل کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه