نقش فرهنگسازانه بیمه تعاون/ چگونه یک مسیر به موفقیت ختم شد؟

نقش فرهنگسازانه بیمه تعاون/ چگونه یک مسیر به موفقیت ختم شد؟
کدخبر : 30154

1400 سال تحقق اهداف بیمه تعاون بود؛ سالی که به هزار میلیاردی شدن شرکت مختوم شد و بر این اساس در این گزارش به روند تحقق این مسیر پرداخته شده و در این قسمت نقش فرهنگسازانه بیمه تعاون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون: «یونس مظلومی» مدیرعامل شرکت در سال 1400 مواردی را مطرح کرده که اینک می توان با بازخوانی آن، مسیر راهبردی صورت گرفته را بیش از پیش مورد بررسی قرار داد؛ این مهم به ویژه با توجه به هزارمیلیاردی شدن شرکت می توان و دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، بیش از هرچیز دارای اهمیت تلقی می شود تا اندیشه ای که به تحقق اهداف در نظر گرفته شده منجر شده است را بررسی کنیم.
بر این اساس در قسمت دوم به نقش فرهنگساز بیمه تعاون برای گسترش ضریب نفوذ بیمه در کشور پرداخته می شود.

ارتقای مهارت‌های فن بیان و سخنوری‌

شرکت بیمه تعاون از اعضای سیاستگذار نخستین مسابقه سخنوری صنعت بیمه (اینشورتاک) بود؛ این مسابقه با هدف توسعه فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن در جامعه راه اندازی شد.
در این خصوص مدیرعامل بیمه تعاون اعتقاد داشت که «در حال حاضر ۱۰۰ هزار نماینده فروش بیمه در کشور وجود دارند که ۹۵درصد آنها مهارت لازم برای سخنرانی و ارائه مناسب را ندارند، بنابراین نمی‌توانند مشتری را متقاعد کنند که بیمه‌نامه بخرند».
وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه‌یافته هنوز شبکه فروش بیمه، کمتر از ۳۰درصد به‌صورت آنلاین و غیرحضوری فعالیت می‌کنند و ۷۰درصد شبکه فروش بیمه به‌صورت رودررو و حضوری است افزود: «اما در کشور ما هنوز کمتر از ۲درصد از کل فروش بیمه‌نامه‌ها به‌صورت آنلاین و غیرحضوری است و ۹۸درصد به‌صورت حضوری و رودررو است که این موضوع داشتن مهارت سخنوری را حائز اهمیت می‌کند».

تلاش برای نهادینه سازی فرهنگ گسترش بیمه های زندگی در سطح جامعه

در ادامه اقدامات یونس مظلومی برای گسترش فرهنگ بیمه در کشور، توجه به بیمه های زندگی بود؛ وی در این خصوص معتقد بود که «یکی از عقب‌ماندگی‌های ما در صنعت بیمه بحث عدم گسترش بیمه‌های زندگی در سطح جامعه است. البته خوشبختانه در 10 سال اخیر بیمه‌های زندگی رشد قابل قبولی داشته‌اند».
مظلومی تأکید کرد: «بیمه‌های زندگی هم اکنون حیات و ممات فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد به شکلی که فرد با خرید این بیمه‌نامه و پرداخت حق بیمه اگر در پایان قرارداد در قید حیات باشد مبلغ خوبی را که به عنوان سرمایه برایشان جمع آوری شده به صورت یکجا دریافت کرده و اگر بیمه شده در قید حیات نباشد و یا از کار افتاده باشد تمام سرمایه به خانواده وی پرداخت می‌شود».
وی اضافه کرد: «علاوه بر این بیمه زندگی شرکت بیمه تعاون، بیماری کرونا، آتش سوزی منزل و بیماری‌های خاص را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد».

حضور فعالانه در نمایشگاه ها و تقویت ارتباطات B2B

مدیرعامل بیمه تعاون، در اقدامی دیگر برای مسیر توسعه فرهنگساز بیمه ای، حضور در نمایشگاه ها را وظیفه راهبردی و اثربخش شرکت های بیمه ای خواند و این حضور را عاملی برای تقویت مذاکرات بین سازمان دانست.
وی در این خصوص تشریح کرد: «حضور شرکت بیمه تعاون در نمایشگاه های داخلی و بین المللی زمینه ساز تقویت فرهنگ بیمه در بین شرکت کنندگان شده و فرصت مذاکرات سازمانی برای ارائه خدمت رسانی به دیگر نهادهای فعال کسب و کار را به وجود خواهد آورد».
دبیر کمیسیون بیمه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، همچنین بر ضرورت تقویت حضور شرکت های بیمه در ساختار بین المللی تأکید کرد و اظهار داشت: «علی رغم وجود تحریم ها، باید زمینه فعالیت شرکت های بیمه برای ارائه خدمت رسانی به سازمان های فعال بین المللی فراهم شده و حضور در نمایشگاه های بین المللی، یکی از راه های برقراری و تقویت تعامل محسوب می شود».
مظلومی ادامه داد: «اساساً تقویت روابط بین الملل به تقویت خدمت رسانی هرچه مطلوب تر شرکت های بیمه ای نیز منجر شده و بیمه تعاون با همین نگاه، حضور خود در ساختار نمایشگاهی را تقویت خواهد کرد».

توجه ویژه به جایگاه مدیریت ریسک

مدیرعامل بیمه تعاون در زمره افرادی قرار می گیرد که به مطالعه شرکت های بیمه ای بین المللی علاقه مند است و از همین رو به مناصب استراتژیک نیز توجه می کند؛ بر مبنای مطالعات او به مدیریت ریسک نیز برای توسعه سازمان بیمه ای باید توجه داشت.
مظلومی تشریح می کند که «در دنیا نه فقط شرکت‌های بیمه بلکه تمام بنگاه‌های بزرگ پوزیشنی به نام CRO یا همان مدیر ریسک وجود دارد. این پوزیشن یک پوزیشن ارشد است؛ یعنی یکی از مدیران ارشد حتی برخی اوقات کسی که CRO است همزمان عضو هیئت مدیره هم هست تا بتواند نفوذ داشته باشد. جایگاه این فرد باید به گونه‌ای باشد که تمام مدیران میانی و عملیاتی سازمان در راستای شناسایی و تجزیه تحلیل ریسک‌ها و اندازه‌گیری ریسک‌ها و کنترل ریسک‌ها با او همکاری داشته باشند».
بر این اساس او معتقد است که «شرکت‌های بیمه به دلیل اجرای آیین‌نامه حاکمیت شرکتی، فردی را به عنوان مدیر ریسک معرفی کرده‌اند؛ ولی نیاز شرکت‌های بیمه است که این اتفاق بیفتد و به موضوع مدیریت ریسک به صورت عمیق توجه کنند».
مدیرعامل بیمه تعاون در توضیحی تکمیلی تر مطرح می کند که «یکی از ریسک‌هایی که صنعت بیمه می‌تواند در آینده با آن مواجه باشد این است که برخی شرکت‌های بیمه بخشی از منابع خود را به بازار سرمایه برده‌اند و ممکن است زیان کرده باشند. بستگی دارد به اینکه چه زمانی وارد این بازار شده‌اند؛ اگر قیمت سهامی را که خریده‌اند افت شدید پیدا کرده باشد و اگر آن افت و کاهش ارزش قیمت را شناسایی نکرده باشند با ریسک مالی و سود و زیانی مواجه‌اند. کماکان ریسک عدم وصول مطالبات پابرجاست؛ به ویژه در مورد شرکت‌هایی که بیمه‌های اقساطی در سطح خرده‌فروشی می‌کنند آن هم در رشته‌هایی همچون بیمه شخص ثالث که این امر عددی به عنوان بدهی بیمه‌گذاران تولید می‌کند؛ ولی جنس این بدهی بسیار متفاوت از بدهی‌هایی است که از چندین مشتری حقوقی و شرکتی دارند».
مظلومی همچنین در تکمیل صحبت های خود بیان می کند که «ریسک دیگری که شرکت‌های بیمه همیشه با آن مواجه بودند؛ اما امروز شدیدتر شده است پذیرش ریسک‌های بیمه‌گری مازاد بر ظرفیت و توان شرکت‌هاست. به ویژه این روزها مرسوم شده شرکت‌های بیمه برای یک استان یا یک شهر بیمه‌نامه صادر می‌کنند؛ اگر پوشش اتکایی درستی برای آن در نظر نگیرند ریسک بسیار بالایی دارد و نام این دست ریسک­ها، ریسک کشنده است؛ اگر پذیرش ریسک‌های منطقه‌ای و جغرافیایی انجام شده باشد و حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله که یک منطقه را هم­زمان درگیر می­کند اتفاق بیفتد و شرکت بیمه هم پوشش اتکایی مناسبی برای آن در نظر نگرفته باشد؛ یکی از ریسک‌های کشنده‌ای رخ داده است».

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه