سهام عدالت

خبر خوش به سهام عدالتی ها | سهام عدالتی ها منتظر این پیامک باشید

خبر خوش به سهام عدالتی ها | سهام عدالتی ها منتظر این پیامک باشید
کدخبر : 31004

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: همه شرکت‌هایی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرند دارای این مبلغ رسوبی هستند، بنابراین باید به تسویه آن با سهامداران خود اقدام کنند.

به گزارش شمانیوز: «غلامرضا ابوترابی»، قائم مقام سپرده گذاری مرکزی و «محمد حسن‌لو»، معاون فناوری توسعه سپرده‌گذاری مرکزی در گفت و گویی جزییات دریافت سود‌های رسوب شده سهامداران در شرکت‌ها و نحوه وثیقه گذاری سهام برای دریافت تسهیلات خرد را تشریح کردند.

در ابتدای این برنامه «غلامرضا ابوترابی»، قائم مقام سپرده‌گذاری مرکزی، با تاکید بر وجود مبالغ قابل توجه از سود‌های رسوب شده دارندگان سهام عدالت در نزد شرکت‌ها گفت: برای این مهم راهکاری در نظر گرفته شد تا از طریق سجام اجرایی شود.

وی ادامه داد: تمامی شرکت‌هایی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرند دارای این مبلغ رسوبی بوده بنابراین باید به تسویه آن با سهامداران خود اقدام کنند. البته این یک سمت ماجرا است و سمت دیگر سهامدارانی هستند که باید احزار هویت شده و در سجام ثبت نام کنند.

ابوترابی با اشاره به وجود ۶۰ میلیون کد سهامداری در کشور افزود: از این تعداد ۴۰ میلیون نفر در سجام ثبت‌نام کرده‌اند؛ بنابراین سهامدارانی که سجام ندارند و مشخصات خود را در سجام ثبت نکرده‌اند از سود تقسیم شده مجامع عمومی محروم می‌شوند و سود به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها سود به سهامدارانی پرداخت می‌شود که مشخصات خود را در سجام اعلام کرده‌اند.

جمعیت ۶۰ میلیونی

قائم مقام سپرده گذاری مرکزی تصریح کرد: جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر است و ۶۰ میلیون کد سهامداری وجود دارد. در بازار سرمایه علاوه بر شخص، شرکت‌های خصوصی، عام، و شخصیت‌های قانونی هستند که به آن‌ها نیز کد سهامداری تعلق می‌گیرد.

ابوترابی در ادامه و با اشاره به نحوه واریز سود و مطالبات یادآور شد: این مهم در بودجه ۱۴۰۱ تایید و بر عهده شرکت‌ها در قالب ناشر قرار گرفته و ناشر موظف است تا سود تقسیم مجامع عمومی و... را به سجام واریز کند و شرکت سپرده گذاری نیز از طریق بانک عامل این سود را به دارنده سهم که در سجام ثبت شده واریز و پیامک آن در قالب متنی که شفاف است؛ ارسال می‌کند و سهامداران دارای سجام منتظر پیامک واریز سود‌های رسوب شده باشند.

سجام ۱۰ هزار تومانی

ابوترابی هزینه ثبت نام در سجام را معادل ۱۰ هزار تومان دانست و گفت: به دفاتر پیشخوان سراسر کشور اعلام شده تا این خدمت را برای کسانی که نمی‌توانند با تلفن همراه خود انجام دهند ارائه کنند.

دلایل سود رسوب شده

وی در ادامه به دلایل وجود سود رسوب شده و مطالبات معوق در نزد شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: این موضوع در نزد تمام شرکت‌ها وجود دارد، زیرا سهامدار برای دریافت سود خود اقدام نکرده است، ولی شرکت موظف شده تا این مطالبات را به سهامدار از طریق سجام پرداخت کند؛ بنابراین هر ناشری باید میزان مطالبات معوق را به صورت کامل مشخص کرده و اگر وجه مورد نیازی باشد را تامین کند. در قدم بعدی اطلاعات سهامدار را داده و اگر شخص دارای سجام باشد؛ این وجه واریز می‌شود و در نهایت باقی مانده وجه به شرکت بازمی گردد.

ابوترابی افزود: هم اکنون ۲ شرکت اعلام کرده اند که مطالبات را از طریق شرکت سپرده گذاری واریز شود که این مهم از عید فطر آغاز شد و قابل پیش بینی است که تا پایان اردیبهشت ماه، آمادگی سایر ناشرین را داشته باشیم.

فرصت ۸ ماهه به شرکت‌ها

ابوترابی درباره وثیقه سهام و دریافت وام اظهار داشت: سهامدار اگر در سجام ثبت کرده باشد می‌تواند سهم خود را وثیقه و از بانک تسهیلات اخذ کند. باید اپلیکشن و سامانه‌ای بانکی در این موضوع ایجاد شود که برخی از بانک‌ها به این سامانه متصل شده اند و امید می‌رود تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.

وی شرکت توسعه سپرده گذاری مرکزی را ناظر و پیگیر این موضوع دانست و گفت: تدابیر لازم برای ان مهم اخذ و اندیشیده شده و به عنوان یک نقطه عطفی در بازار به شمار می‌رود. همچنین به شرکت‌ها فرصت ۸ ماهه داده شده تا خود را به عنوان ناشر ثبت کرده و سود سهامدارن را از سجام پرداخت کنند.

قائم مقام سپرده گذاری مرکزی تاکید کرد: امروز هر شخصی که می‌خواهد خرید فروش سهم کرده و کد سهامداری داشته باشد باید سجامی شود.

گشایش نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی

وی در خصوص گشایش نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز اظهار داشت: این شرکت در نزد فرابورس ثبت شده و پیگیر درج و بازگشایی نماد هستیم. فعلا تمایلی به گشایش نماد دیده نمی‌شود و از آنجایی که باید ساختمانی خریداری شود، این موضوع به زمان پس از استقرار موکول خواهد شد.

ابوترابی درخصوص واریز سود سهام عدالت نیز گفت: به برخی از اطلاعات دسترسی نداریم و در این زمینه اطلاعاتی همچون اشخاص متوفی کامل نیست.

جمعیت متوفی سهادار

وی تاکید کرد: هم اکنون ۳ میلیون متوفی سهامدار عدالت وجود دارد که پرونده آن‌ها نیاز به بررسی داشته و باید به وراث ارتباط برقرار کنیم و بر این اساس در حال احداث سامانه‌ای هستیم تا وارث اطلاعات را در آن ثبت و سود را اخذ کنند. این سامانه تا شهریور ماه راه اندازی خواهد شد.

الزام ثبت در سجام

در ادامه این برنامه، محمود حسن لو، معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی نیز با اشاره به سیاست‌های دولت و سازمان بورس درخصوص ارائه تسهیلات در قالب وثیقه سهم اعلام کرد: اگر سهامداری در سجام ثبت کرده باشد؛ می‌تواند سهم خود را وثیقه و از بانک تسهیلات اخذ کند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید اپلیکشن و سامانه‌ای بانکی ایجاد شود که برخی از بانک‌ها به این سامانه متصل شده اند و امید می‌رود تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.

وام حضوری و اپلیکیشنی

حسن لو گفت: سهامدار برای اخذ وام می‌تواند به بانک مربوطه در شهر و محله خود مراجعه کرده و حتی از طریق اپلیکشن بانک مربوطه سرویس مورد نظر را انتخاب کند.

وی زیرساخت این کار از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی را آماده شده دانست و گفت: سمت دیگر کار یعنی بانک‌ها باید این زیرساخت و سرویس را ارائه دهند و فکر می‌کنم تا پایان فصل بهار این اتفاق رخ دهد.

تکرار تجربه

معاون فناوری توسعه سپرده گذاری مرکزی: این تجربه قبلا بر روی سهام عدالت اجرایی شده و حدود ۲۰۰ هزار نفر اقدام را کرده و سهام خود را وثیقه اخذ وام کرده اند و توانسته اند حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد ارزش سهم خود را تسهیلات بگیرد. البته این امکان تنها در اپلیکیشن بانک ملی بارگذاری شده و نیاز به مراجعه حضوری ندارد.

وی ۷۰ الی ۹۰ درصد ارزش سهم را دارای قالبیت اخذ تسهیلات دانست و گفت:سهم وثیقه شده تا زمان تسویه، آزاد شدنی نبوده، اما امکان تعویض شدن آن با سهمی دیگر به جهت وثیقه را دارد.

حسن لو افزود: این خدمت سال‌های در سال‌های خیر در سطح جهانی اجرایی شده است.

حسن لو در پایان از پیاده سازی این زیرساخت در نزد ۲ بانک خبرداد و گفت: در هفته آینده برنامه آزمایشی وثیقه سازی سهم را در جهت ارائه تسهیلات خواهیم داشت که با رفع اشکالات پیش بینی نشده، این مهم به صورت واقعی اجرا می‌شود

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه