مروری بر راست آزمایی ادعای تیم اقتصادی دولت؛

ظرفیت دهک دهم جامعه ۵۰ درصد است، نه ۱۰ درصد / تیم اقتصادی دولت بی‌گدار به آب می‌زند!

ظرفیت دهک دهم جامعه ۵۰ درصد است، نه ۱۰ درصد / تیم اقتصادی دولت بی‌گدار به آب می‌زند!
کدخبر : 31194

این روزها توسط مسئولین اعلام شده که ماهانه به افراد *سه* دهک پایین جامعه، نفری ۴۰۰ هزار تومان و به افراد *شش* دهک متوسط جامعه، نفری ۳۰۰ هزار تومان کمک حمایت معیشتی به ازای گران شدن چهار نوع کالا *مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات* پرداخت می شود و *فقط دهک مرفه جامعه* از *دریافت یارانه* *محروم* است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پایشگر: البته اخیرا رئیس جمهوری دستور داده تا تمامی افرادی که تاکنون یارانه دریافت می‌کردند نیز مبلغ معیشتی به حسابشان واریز شود، اما ظاهرا بنا به گفته وزیر کار بعید به نظر می‌رسد ایشان دهک آخر را که البته شامل بسیاری از کارگران و کارمندان می‌شود، مشمول الطاف خود قرار دهد!
جدای از این بحث که چهار نوع کالای اعلام شده، واقعا چهار نوع می شود یا بیشتر، به بررسی افراد مشمول دهک دهم جامعه می‌پردازیم:
خانوارهایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مشمول کمک حمایت معیشتی نمی شوند:
۱) خانوارهایی که اعضای آن دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو، به طور همزمان هستند.
۲) خانوارهایی که دارای دو واحد ملکی هستند.
۳) خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی هوایی (در چهار سال اخیر) داشته‌اند.
۴) خانوارهایی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند.
۵) کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه پرداز داشته باشند.
۶) خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در سایر شهرها ، نهصد میلیون تومان باشد.
ملاحظه می شود که:
*بیش از ۸۰٪ کسانی که منزل ملکی دارند
*بیش از ۷۰٪ کسانی که اتومبیل دارند
در دهک دهم قرار می گیرند و این بدان معناست که *ظرفیت این دهک*، بیش از ۵۰٪ جامعه است.
حال با توجه به این واقعیت چگونه است که دولت محترم بین اقشار مختلف مردم تفاوت قائل شده و این تعداد فراوان مشمولین را از فهرست دریافت یارانه محروم می‌کند؟
وزیر محترم کار هم اگر چه قول داده به فرمان رئیس جمهوری بار دیگر مشمولین دهک دهم را بررسی خواهد کرد، اما از هم اینک مشخص است که دولت قصد تحقیر این قشر را دارد زیرا اگر باز هم شامل حال آنها نشود، بعد از یک ماه ماندن یارانه جدید در حساب دهک دهم، مبلغ واریزی از حسابشان خارج شده و تحقیر بسیار شدیدتری نسبت به قبل اعمال خواهد شد.
به نظر می رسد که دولت روحانی که باعث گلایه بسیاری از مردم شده بود، اینک در قیاس با دولت رئیسی دارد کم کم محبوبیت خود را باز می یابد. این مساله هم قطعا به سیاست های اقتصادی دولت و بی تجربگی تیم اقتصادی دولت بر می‌گردد که توانایی اعمال و تنظیم بازار را نداشته و مرتب برای مردم ایجاد نارضایتی می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه