صنعت خودرو عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور است

صنعت خودرو عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور است
کدخبر : 31506

مدیرعامل ساپکو ارزبری هر خودرو را دو هزار دلار عنوان کرد که ۳۵ درصد آن مربوط به مواد اولیه، ۳۰ درصد قطعات الکترونیک و ۳۵ درصد باقی‌مانده در حوزه قطعات های‌تک است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایکو پرس: «عادل پیرمحمدی» در نشست خبری مراسم اختتامیه همایش موتورهای درون سوز و نفت، افزود: مواد اولیه مصرفی خودرو قیمت‌های هفت تا ۱۱ برابری را از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تجربه کرده است، ورق فولادی از قیمت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده است در حالی که مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشده و این فاصله اجباری سبب زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز شده که محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری در توسعه محصولات را به دنبال داشته است.
مدیرعامل ساپکو با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو در این شرایط دشوار به حیات خود ادامه داده و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت با دستاوردهای ارزنده خودکفایی نظیر ۹۰درصد خودکفایی دی.سی موتورها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده، اما محدودیت‌های تحریم‌ها مانع صادرات بسیاری از قطعات بوده است.
پیرمحمدی صنعت خودرو را لکوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و گفت: خودروسازی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه، ۹۲ درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است.
مدیر عامل ساپکو اظهار کرد: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است و تا زمانی که طرح بلند مدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت را نداشته باشیم توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد.
وی رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و گفت: سیاست‌گذاری‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، ‌آفت جان صنعت خودرو به عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.
پیرمحمدی به نقد غیرمنصفانه نسبت به صنعت خودرو اشاره و اظهار کرد: پیکان سال ۵۷ با تعداد کمی سازنده تولید می‌شد و حتی در تولید آرم آن هم خودکفا نبودیم، اما در حال حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با ۷۵ درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه