یارانه

نحوه جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار | جداسازی یارانه مجرد ها

نحوه جدا کردن یارانه از سرپرست خانوار | جداسازی یارانه مجرد ها
کدخبر : 31557

در هفته گذشته یارانه قبلی 45 هزار و 500 تومانی حذف گردید و یارانه جدید به مبلغ 300 یا 400 هزار تومانی برای برخی از خانوارها واریز گردید.

به گزارش شمانیوزدر هفته گذشته یارانه قبلی 45 هزار و 500 تومانی حذف گردید و یارانه جدید به مبلغ 300 یا 400 هزار تومانی برای برخی از خانوارها واریز گردید. عدم واریز یارانه به حساب برخی از خانوارها سبب شد که برخی از افراد درصدد جدا کردن یارانه خود از دیگر اعضای خانواده شوند. لذا در این مقاله به بررسی این که چه کسانی و چگونه می‌توانند یارانه خود را جدا کنند، می‌پردازیم.

به دستور رئیس جمهور و بر اساس اعلام سازمان هدفمند سازی یارانه ها، یارانه 400 هزار تومانی به دهک های درآمدی اول تا سوم و یارانه 300 هزار تومانی به دهک های درآمدی چهارم تا نهم به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که دهک های درآمدی دهم به بعد مشمول دریافت یارانه نیستند.

 توضیحات: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شناسایی دهک‌ها و دهک‌بندی افراد جامعه است. این وزارتخانه جدول جدید دهک‌بندی درآمدی را هنوز منتشر نکرده است. اما پیش از این جدولی منتشر شد که نشان می‌داد هر کدام از افراد جامعه در کدام دهک درآمدی قرار دارند.

چه کسانی می‌توانند یارانه خود را جدا کنند؟

افراد به دلایلی مانند ازدواج، طلاق، فوت سرپرست خانوار و خانواده بد سرپرست می‌توانند یارانه خود را از خانواده جدا نمایند و کمک معیشتی برای زندگی خود داشته باشند.

آیا مجرد ها می‌توانند یارانه خود را از اعضای خانواده جدا کنند؟

افراد مجرد نمی‌توانند یارانه خود را از خانواده جدا کنند مگر اینکه دو شرط زیر را داشته باشند:

مجردهایی که حداقل 35 ساله باشند. یعنی اگر کمتر از 35 سال داشته باشند امکان جداسازی یارانه برای آن ها وجود ندارد.

مجرد ها باید جدا از خانواده زندگی کنند.

مجرد ها باید این دو شرط یعنی حداقل سن 35 سال و جدا زندگی کردن از خانواده را با هم داشته باشند تا مشمول جداسازی یارانه قرار بگیرد. این مجردان می‌توانند با مراجعه به بخشداری و دریافت نامه اقدام به جداسازی یارانه خود از اعضای خانواده نمایند.

چگونه یارانه خود را بعد از ازدواج جدا کنیم؟

بسیاری از زوجین پس از ازدواج تصمیم به جداسازی یارانه خود از خانواده می‌گیرند. در این مرحله همسر می‌بایست به عنوان سرپرست خانوار با مدارک اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل شناسنامه و کارت ملی والدین خود و همسر و اصل و کپی و عقدنامه به یکی از شعب پلیس +10 مراجعه نموده و درخواست جدانمودن یارانه را بدهد.

به منظور ایجاد حساب جدید برای زوجین باید هر دو آن ها یارانه فعال داشته باشند. در واقع اگر یکی از زوجین در خانواده قبلی خود یارانه فعال نداشته باشد امکان جداسازی یارانه برای او وجود ندارد.

نحوه جدا کردن یارانه بعد از طلاق چگونه است؟

زوج هایی که از یکدیگر جدا شده اند، جهت انتقال یارانه بعد از طلاق باید با در دست داشتن مدارکی مثل شناسنامه، کارت ملی، سند طلاق و کپی تمام مدارک به دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه کرده و تقاضای سرپرستی جدید برای دریافت یارانه کنند.  سپس فرد می‌بایست یک حساب یارانه ای جدا برای خود در یکی از بانک ها ایجاد نماید.

نحوه جدا کردن یارانه خانواده بد سرپرست چگونه است؟

اگر سرپرست خانوار مفقود شده باشد، مصرف کننده مواد مخدر باشد، زندانی باشد، خارج از ایران زندگی کند و یا  دارای بیماری روحی و روانی باشد در این صورت امکان تغییر سرپرست خانوار وجود دارد. در صورتی که پدر عدم صلاحیت سرپرستی خانواده را نداشته باشد، مادر یا فرزند ارشد خانواده در صورت داشتن سن قانونی به عنوان سرپرست معرفی می‌شوند.

افراد یک خانواده بدسرپرست به منظور جداسازی یارانه باید به مرکز پلیس +10 مراجعه نمایند. اما قبل از آن به منظور تغییر در کفالت و حضانت به مرکز فرمانداری استان محل زندگی خود مراجعه نموده و نامه رسمی از فرمانداری دریافت کنند.

نحوه جدا کردن یارانه بعد از فوت سرپرست خانوار چگونه است؟

با فوت سرپرست خانوار برای ادامه دریافت یارانه می‌بایست مادر با مدارکی مانند اصل شناسنامه و اصل کارت ملی، کپی مدارک شناسایی، کارت ملی سرپرست قبلی و گواهی فوت سرپرست خانوار به مرکز پلیس +10 مراجعه نمایند.

در نهایت یارانه یا به حساب مادر خانواده  و یا به حساب فرزند ارشدی که سرپرستی خانواده را به عهده دارد، واریز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه