روابط عمومی‌ها باید دراصلاح فرهنگ و الگوی مصرف انرژی اثرگذار باشند

روابط عمومی‌ها باید دراصلاح فرهنگ و الگوی مصرف انرژی اثرگذار باشند
کدخبر : 31649

اولین گردهمایی مدیران روابط عمومی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران به میزبانی شرکت فولاد مبارکه طی 3 روز از 26 لغایت 28 اردیبهشت‌ماه، با حضور ۵۰ تن از مدیران روابط عمومی شرکت‌های مهم حوزه معدن و صنایع معدنی ایران، به‌منظور هم‌افزایی و برنامه‌ریزی برای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» برگزار شد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان: «محمدیاسر طیب‌نیا» مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این گردهمایی با بیان اینکه امروز روابط عمومی به‌عنوان هنر هشتم شناخته شده و صرفا یک شغل نیست، اظهار کرد: روابط عمومی علم توأمان با هنر است و باید در تمدن‌سازی نقش ویژه‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه امروز روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات یکی از ارکان سازمان‌های بزرگ و توسعه سرمایه‌های انسانی هستند، افزود: رمز موفقیت برندهای جهانی، فرهنگ کار و تولید است که در آن‌ها نهادینه شده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی تنها یکی از رسالت‌های روابط عمومی‌هاست و کار روابط عمومی‌ها فراتر از جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی در جامعه است؛ برای اینکه از رقابت‌های جهانی حذف نشویم باید جهان‌تراز فکر کنیم.
وی در پایان اذعان داشت: سرنوشت صنایع ما به نوع نگاه جامعه برمی‌گردد و اگر نتوانیم با اصلاح نگاه جامعه به صنایع، در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم، صنایع رو به اضمحلال خواهند رفت.

نوع و شیوه فعالیت روابط‌عمومی‌ها باید منجر به توسعه و اشتغال در کشور شود

وجیه‌الله جعفری معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این گردهمایی اظهار کرد: نگاه شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور نباید صرفا نگاه درون‌سازمانی باشد.
وی با بیان اینکه روابط عمومی‌های حوزه صنعت و معدن کشور نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی و امیدآفرینی به جامعه دارند، افزود: نوع و شیوه فعالیت روابط‌عمومی‌ها باید منجر به توسعه و اشتغال در کشور شود، در غیر این صورت به بی‌راهه رفته‌ایم.
معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: ارتباط و تعامل میان روابط‌عمومی‌های حوزه صنعت و معدن کشور ضروری است. این امر باید منجر به افزایش رفاه مردم شود؛ روابط‌عمومی‌ها باید  نقش خود را در آرامش‌بخشی به جامعه به‌خوبی ایفا کنند.

رسالت روابط‌عمومی‌ها نسبت به قبل دو چندان شده است

حمید علی‌آبادیان مدیر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این گردهمایی اظهار کرد: میزبانی شرکت فولاد مبارکه از اولین گردهمایی مدیران روابط عمومی حوزه معدن و صنایع معدنی کشور گام بلندی در عرصه یکپارچه‌سازی اقدامات روابط عمومی شرکت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی ایران بود که به همین خاطر از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه کمال تشکر و قدردانی را دارم.
وی افزود: پس از اعمال تحریم‌ها، بار زیادی بر روی دوش شرکت‌های حوزه معدنی و صنایع معدنی قرار گرفت و در عین حال این شرکت‌ها نیز بار زیادی را از دوش کشور برداشتند؛ پس از تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جهاد تبیین، رسالت روابط‌عمومی‌ها نسبت به قبل دوچندان شده است.
مدیر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها در عین حال که فعالیت‌ها و اقدامات زیادی انجام می‌دهند و در برهه‌های حساسی نقش‌آفرینی می‌کنند، اما آن‌طور که باید و شاید دیده نمی‌شوند، درست مثل عکاسانی که در همه رویدادها حضور دارند اما تصویری از خودشان از هیچ رویدادی به نمایش گذاشته نمی‌شود.
وی با بیان اینکه چنین گردهمایی‌هایی، نخستین گام برای ایفای نقش بهتر روابط‌عمومی‌ها محسوب می‌شوند، اذعان داشت: تعامل و ارتباطات تنگاتنگ میان مدیران روابط عمومی حوزه معدن و صنایع معدنی کشور منجر به دریایی از ظرفیت‌ها خواهد شد.
علی‌آبادیان اضافه کرد: ما باید در عرصه جهاد تبیین موج عظیمی را ایجاد کنیم تا در نهایت با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود، در تزریق امید به جامعه نقش‌آفرین باشیم.
وی با تأکید بر اهمیت روابط عمومی در عرصه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: مجموعه‌ای موفق است که روابط عمومی موفقی داشته باشد. حوزه معادن و صنایع معدنی اشتغال‌زایی بالایی داشته و به همین دلیل روابط عمومی در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به لزوم توجه به تجربیات افراد با سابقه حوزه روابط عمومی افزود: یکی از اهمیت‌های برگزاری چنین گردهمایی‌هایی، صحبت و شناخت بیشتر ظرفیت‌های طرفین است. روابط عمومی‌ها باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوانند یکدیگر را پوشش دهند، اما متأسفانه روابط عمومی‌ها در ارتباط با یکدیگر مشکل دارند و برگزاری چنین برنامه‌هایی این ارتباط را تقویت و به این مهم کمک می‌کند.
علی‌آبادیان گفت: اگر روابط عمومی یک سازمان قوی باشد می‌تواند ایرادات واحدهای دیگر را پوشش دهد. حال اگر کل مجموعه قدرتمند باشد، روابط عمومی مظهر آن قدرت خواهد بود.
وی افزود: اگر ارتباطات در عرصه روابط عمومی به هم متصل شود شبکه بزرگی از فعالان این عرصه در حوزه معادن و صنایع معدنی تشکیل می‌شود. برگزاری چنین برنامه‌هایی اثبات این ارتباط است.

روابط عمومی‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند

محمدجواد براتی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه نیز در این گردهمایی اظهار کرد: لباس روابط عمومی، لباس جهاد اقتصادی برای عمل به وظیفه تبیین در عرصه جهاد تبیین است.
وی افزود: سرعت و دقت در روابط عمومی و استفاده صحیح و علمی از ابزارهای نوین در عرصه ارتباطات به تنویر شایسته افکار عمومی کمک شایانی می‌کند و قدر و قیمت شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه به شکل بهتری حفظ خواهد شد.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه گفت: این گردهمایی برای آشنایی بیشتر و نزدیک‌تر مدیران روابط عمومی شرکت‌های حوزه معدنی و صنایع معدنی کشور بود که تجربه‌ای متفاوت در این حوزه بود و امیدواریم این نشست‌ها تداوم داشته تا بتوانیم در عرصه روابط عمومی شرکت‌های صنعتی گام‌های مؤثرتری را برداریم.
وی با تأکید بر ضرورت انعکاس فعالیت‌های شبانه‌روزی صنعت کشور بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با عمل به رسالت خطیر خود در انعکاس دستاوردهای گروه فولاد مبارکه، نقش ویژه‌ای در امیدآفرینی به جامعه ایفا کنیم.
براتی با بیان اینکه تزریق امید به جامعه یکی از وظایف مهم روابط عمومی‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور است، اذعان داشت: در دوره‌های مختلف مدیریتی روابط عمومی فولاد مبارکه، گام‌های مهمی در راستای انعکاس دستاوردهای این شرکت صورت گرفته اما تحولات سریع در حوزه ارتباطات، گروه فولاد مبارکه را بر آن داشته تا با طراحی یک مدل جدید و عملیاتی، گام دوم و نوین روابط عمومی این شرکت را در آینده‌ای نزدیک کلید بزند و با نگاه به تجربیات گذشته و ظرفیت‌های موجود گام‌های جدیدی برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها به‌مراتب بیشتر از گذشته بر همگان روشن شده است و مدیران سازمان‌های پیشرو به‌خوبی می‌دانند عملکرد روابط عمومی سازمان‌ها نقشی بسزا در پیشبرد اهداف سازمان و هموار کردن مسیر پیش روی آن دارند و نقشی که در دهه‌های گذشته حداقلی و کم‌فروغ بود، در دنیای ارتباطات و گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی به نقشی استراتژیک و اثرگذار تبدیل شده است.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه نیز با عنایت به مختصات ویژه و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود طبیعتا نیازمند یک روابط عمومی پویا، به‌روز و اثربخش است تا بتواند از جایگاه ویژه این شرکت به‌خوبی صیانت کند و افکار عمومی را از دستاوردهای غرورآفرین این مجموعه معظم به‌خوبی مطلع نماید.
وی تصریح کرد: فولاد مبارکه شرکتی به وسعت ایران است و تأثیرگذاری گسترده‌ای در صنعت و اقتصاد کشورمان دارد و طبیعتا چنین شرکتی با خصوصیاتی که ذکر شد در زمان‌های مختلف و به فراخور مسائل مختلف با سؤالات، شبهات و انتقاداتی از جانب ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار خود اعم از سهام‌داران میلیونی، کارکنان، بازنشستگان و مردم منطقه و کشور مواجهه می‌شود که چالاکی و به هنگام بودن روابط عمومی و استفاده درست و علمی از ابزارهای نوین در عرصه ارتباطات به تنویر شایسته افکار عمومی کمک می‌کند و قدر و قیمت این شرکت بزرگ و مولود افتخارآمیز انقلاب اسلامی به‌خوبی حفظ خواهد شد.
براتی تأکید کرد: افزایش چشمگیر تولیدات تصویری، برگزاری رویدادهای متعدد با حضور خانواده بزرگ فولاد مبارکه به مناسبت‌های ملی و مذهبی و نیز حضور مؤثر در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط کشور و بعضا کشورهای دیگر در کنار فعالیت‌هایی که بر اساس یک باور و اعتقاد قلبی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، توسعه و تکامل منطقه‌ای در روابط عمومی شرکت انجام می‌پذیرد همه و همه اقداماتی هستند که به‌نوعی جریان افتخارآمیز تولید را در این مجموعه بزرگ پشتیبانی می‌کند.
وی عنوان داشت: امیدواریم بتوانیم با عمل به وظیفه خود انعکاس‌دهنده دستاوردهای کارکنان تلاشگر گروه فولاد مبارکه باشیم و امید به آینده را بیش‌ازپیش در جامعه اشاعه دهیم. در دوره‌های مختلف زحمات زیادی در حوزه روابط عمومی شرکت صورت گرفته است، اما تحولات سریع در حوزه ارتباطات و اقتضائات سال‌های اخیر فولاد مبارکه را بر آن داشته تا با طراحی یک مدل جدید و عملیاتی گام دوم و نوین روابط عمومی این شرکت را در آینده نزدیک کلید بزند و با نگاه به تجربیات گذشته و ظرفیت‌های موجود گام‌های جدیدی برای روابط عمومی شرکت برداشته شود.

روابط عمومی باید پاسخگوی مخاطبان خود باشد

حسین طالبی، مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو نیز در این گردهمایی اظهار کرد: شرکت‌هایی در برندسازی و کسب اعتبار در افکار عمومی موفق هستند که یک طرح و برنامه استراتژیک دارند. به اعتقاد من امروزه روابط عمومی در تمام سازمان‌ها باید به‌عنوان یک واحد استراتژیک مطرح شود.
وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، در یک محیط تعاملی زندگی می‌کنیم و بنابراین باید پاسخگوی مخاطبان خاص و عام خود باشیم. اکنون روایتگری در روابط عمومی مغفول مانده و لازم است به آن توجه شود. ما باید برای خود داستان داشته باشیم، سناریو تدوین کنیم و بدانیم از کجا به کجا حرکت می‌کنیم.
مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو گفت: اگر بخواهیم به‌صورت انفعالی عمل کنیم و صرفا در مواقع بحران واکنش نشان دهیم بدترین شیوه عملکرد در روابط عمومی را استفاده کرده‌ایم. مدیر ارشد روابط عمومی باید بتواند از مجموع رخدادهایی که در جامعه رخ می‌دهد، آینده را پیش‌بینی کند و بداند که بحران در کجا اتفاق می‌افتد.
مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو گفت: رفتار مردم باید در فضای مجازی رصد شود نه در رسانه‌های رسمی و حکومتی. باید از فضای مجازی به‌منظور جلوگیری از بحران‌های آینده استفاده کرد.
طالبی افزود: باید با افزایش پیوسته دانش و اطلاعات خود، اعتبار و حیثیت سازمان را حفظ کنیم. روایتگری در روابط عمومی این نیست که یک سناریو تدوین و آن را به مخاطبان القا کنیم؛ روایتگری با تبلیغات متفاوت است. در این شیوه تلاش می‌شود مخاطب به اندیشه واداشته شود تا خود بتواند نتیجه‌گیری کند.
وی با اشاره به موضوع «ضریب القا» در عرصه روابط عمومی گفت: محور ما امیدآفرینی در جامعه است. انتشار اخبار دروغ باعث می‌شود جامعه دچار تئوری مارپیچ سکوت شود. ازآنجاکه امیدآفرینی باید درونی و باورپذیر باشد، انتشار اخباری مثل اشتغال‌زایی‌ها یا فعالیت‌هایی نظیر اقدامات حوزه معیشت مردم و به‌طورکلی مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند مؤثر باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو در پایان یادآور شد: در شرایطی که با بحران ارزی در کشور مواجهیم، بسیاری از شرکت‌ها صادرات دارند و به کشور ارز  وارد می‌کنند؛ مشکلات باید با افراد تصمیم‌گیر مطرح شود. برای مثال، در شرایطی که کشور نیاز به ارز دارد، ناگهان تصمیمی گرفته می‌شود که از صادرات، عوارض اخذ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه