رپرتاژ اگهی

راهنمای حسابداری پیمانکاری در ۱۴۰۱

راهنمای حسابداری پیمانکاری در ۱۴۰۱
کدخبر : 33418

قرارداد پیمانکاری، به قراردادی گفته می‌شود که میان یک کارفرما و یک شرکت پیمانکاری منعقد می‌گردد و هر دو طرف را به انجام تعهداتی ملزم می‌گرداند. هدف از بستن این قرارداد، اتمام یک پروژه است.

طی این عملیات، طرح اولیه فراهم شده و سپس به شرکت پیمانکاری ارجاع داده می‌شود. پس‌ از این گام با پیمانکار قرارداد منعقد می‌گردد و کار اجرایی می‌شود تا به پایان برسد. شرکت پیمانکار وظیفه دارد از زمان اجرای این قرارداد، در برابر پولی که دریافت می‌کند، در زمان تعیین‌شده پروژه را تکمیل کند. حسابداری شرکت پیمانکاری به دلیل مدیریت هزینه‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم راهنمای حسابداری پیمانکاری در ۱۴۰۱ را بیان کنیم.

حسابداری پیمانکاری

ارکان و روش‌های اجرای حسابداری پیمانکاری

هر پروژه پیمانکاری، ۳ رکن اصلی دارد و شامل کارفرما، پیمانکار و قرارداد است. در طراحی نرم‌ افزار حسابداری پیمانکاری به این ۳ رکن توجه شده‌ است. کارفرمای این عملیات، شخص حقوقی و یا حقیقی است که طرف اول قرارداد به شمار می‌رود.

پیمانکار نیز می‌تواند یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد. وی شخص دوم بوده و اتمام و تکمیل پروژه بر عهده او قرار دارد.

قرارداد، واسط میان پیمانکار و کارفرما است. در این قرارداد، نام دو طرف، تعهدات هرکدام، مدت زمان تکمیل پروژه، مبلغ و… به‌ صورت دقیق درج شده‌ است.

در طراحی نرم‌ افزار حسابداری پیمانکاری سپیدار از تعریف پروژه، تعریف نوع هزینه‌ها، تعریف و اصلاح نرخ ضرایب و… استفاده شده‌ است.

حسابداری شرکت­های پیمانکاری، روش‌های مختلفی دارد. در واقع در موضوع پیمانکاری نکته حائز اهمیت این است که درآمدها و هزینه‌های یک پروژه، از یکدیگر تفکیک شده و به‌ صورت خصوصی بررسی شوند تا از این طریق سودهای به‌ دست‌ آمده در دوره‌های مالی مخصوص به هر کدام، تقسیم شود.

برای این کار از دو روش استفاده می‌شود که عبارتند از روش کار تکمیل شده و روش درصد پیشرفت کار.

در ادامه به شرح مختصر هر ۱ از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

حسابداری با روش کار تکمیل شده

در این شیوه حسابداری، فرمول محاسبه حق مأموریت و  سایر فرمول‌ها پس از تکمیل پروژه به کار گرفته خواهند شد و مطابق با این فرمول‌ها، عملیات محاسبه هزینه‌ها، سود و زیان‌ها و… صورت می‌پذیرد.

بنابراین، تمامی محاسبات صورت‌ گرفته طبق اسناد و مدارک انجام خواهند شد. در این شیوه پیش‌بینی‌های قبلی دخالت داده نمی‌شوند.

حسابداری با روش درصد پیشرفت کار

در روش حسابداری با درصد پیشرفت کار، قادر خواهید بود بر اساس درصد پیشرفت کار و به‌ صورت مرحله‌ای، سود و زیان‌های خود را برآورد نموده و مطابق با آن پیش بروید. در این روش باید میزان سود نهایی براساس هزینه‌های پیش‌بینی‌شده تخمین زده و محاسبه شود.

این روش، معایبی دارد. برای نمونه اگر هزینه‌ای در طول پروژه به وجود آید که در پیش‌بینی‌های شما به آن توجه نکرده باشید، پروژه شما به تعویق خواهد افتاد.

این دو روش در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند و هرکدام متناسب با شرایط شرکت پیمانکاری انتخاب می‌شوند. بنابراین  شرکت پیمانکار نمی‌تواند تنها به دلخواه خود یکی از این ۲ روش را انتخاب کند و شرایط و وضعیت شرکت را نادیده بگیرد.

در حقیقت هر کدام از روش‌هایی که توسط شرکت پیمانکاری انتخاب شوند باید تا انتهای پروژه در نظر گرفته شوند. چراکه امکان تغییر روش وجود ندارد.

هزینه‌ها در حسابداری شرکت پیمانکاری

یکی از نکات بسیار مهم در حسابداری شرکت­های پیمانکاری، مبحث هزینه‌ها است. در این، ۳ نوع هزینه وجود دارد و شامل هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های بی‌ارتباط است. تمامی این هزینه‌ها باید به‌ طور کاملاً دقیق در نرم‌ افزار حسابداری ثبت و ضبط گردند.

هزینه‌های مستقیم پیمانکاری به هزینه‌هایی از قبیل دستمزدها، خرید مصالح مورد نیاز و… گفته می‌شود. این نوع از هزینه‌ها تأثیرات خود را به‌ صورت کاملاً مستقیم بر روی پروژه ایجاد خواهند کرد.

این در حالی است که هزینه‌های غیرمستقیم در حسابداری شرکت پیمانکاری، شامل کلیه هزینه‌هایی خواهند بود که می‌توانند پروژه شما را به‌ صورت غیرمستقیم تحت تأثیر قرار دهند.

سومین نوع هزینه در مبحث حسابداری شرکت‌های پیمانکاری، هزینه‌های بی‌ارتباط و در عین‌ حال مربوط به پروژه هستند. این هزینه‌ها مواردی از قبیل هزینه‌های تجهیزات و ابزار، پژوهش‌ها و تحقیقات و… را دربرمی‌گیرند.

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در حسابداری شرکت­های پیمانکاری، بحث مدیریت این هزینه‌ها است. در حقیقت می‌توان گفت این موضوع با برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی در ارتباط بوده و به کنترل هزینه‌ها نیز مربوط می‌شود تا پروژه در موعد مقرر و بدون هیچ‌گونه اشکال و اختلالی به پایان برسد. در طراحی نرم افزار حسابداری پیمانکاری سپیدار به این سه مورد توجه شده‌ و برآورد هزینه‌ها، بودجه‌بندی هزینه‌ها و کنترل آن‌ها مورد توجه بوده است.

انواع پیمان در حسابداری شرکت پیمانکاری

مطابق با استانداردهای حسابداری شرکت‌های پیمانکاری دو پیمان وجود دارد که عبارتند از: پیمان‌های مقطوع و پیمان‌های امانی. در پیمان‌های مقطوع، پیمانکار و کارفرما با مبلغی خاص به توافق رسیده‌اند و شرکت پیمانکار هر واحد از کار خود را با نرخی ثابت انجام می‌دهد.

این در حالی است که در پیمان امانی، مخارجی که به شرکت پیمانکاری پرداخت شده، مشخص بوده و دستمزد وی هم با درصد مشخص در نظر گرفته شده‌ است. انواع پیمان در طراحی نرم‌ افزار حسابداری پیمانکاری سپیدار مد نظر قرار گرفته است.

نامی حساب ناربن؛ پیشرو در ارائه خدمات و نرم افزارهای مالی

شرکت نامی حساب ناربن، یکی از معتبرترین شرکت‌های حوزه خدمات مالی است که در کنار مشاوره‌های مالی و مالیاتی، راهکارهای سازمانی معتبری همچون نرم‌افزارهای شرکت همکاران سیستم را ارائه می‌دهد. جهت آشنایی با خدمات ناربن می توانید با شماره تماس ۷۸۱۴۸۰۰۰ تماس بگیرید و یا به آدرس وبسایت شرکت مراجعه نمایید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه