اختصاصی رصد اقتصادی/

بیمه ایران؛ برطرف کننده نیازهای بیمه‌ای تمام اقشار مختلف جامعه

بیمه ایران؛ برطرف کننده نیازهای بیمه‌ای تمام اقشار مختلف جامعه
کدخبر : 55038

بررسی عملکرد و برنامه‌های مدون شده شرکت بیمه ایران نشان می دهد که تثبیت و ارتقای جایگاه این شرکت بیمه‌ای در میان افراد جامعه به سهامی عام بودن آن ارتباطی ندارد، بلکه ارائه خدمات و طرح‌های نوین بیمه‌ای، رفتار مناسب کارکنان، افزایش تعداد شعب بیمه‌ای، حضور به موقع در نیازهای اقتصادی، پرداخت به موقع خسارات و تخفیفات ویژه شرکت بیمه‌ایران و نوع نگاه این شرکت بیمه‌ای برای پوشش‌های متناسب با اقشار مختلف جامعه سبب‌ساز این درخور توجه و شایستگی است.

اصغر قلباربند-خبرنگار رصد اقتصادی؛ بررسی وضع موجود و تشریح چشم‌انداز آینده و جایگاه عملکردی صنعت بیمـه طبـق شـاخص‌هـای جهـانی به همراه اصلاح فرایندهای موجـود در این صنعت و اقدامات بیمه مرکزی ایران در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با توجه به  چشم‌انداز تبیین‌شده صنعت بیمه در افق 1404 نمایانگر جایگاه عملکردی صنعت بیمه در ایران مطابق با شاخص‌های جهانی است. شرکت بیمه ایران از جمله شرکت‌های بیمه ای در کشور است که با مدیریت ریسک توانسته عـلاوه بـر خدمات‌رسانی مؤثر به بیمه‌گذاران، منافع سهامداران این شرکت را نیز تأمین کند تا از ایـن رهگذر موجبات تقویت و توسعه خدمت بیشتر برای مردم عزیز کشورمان فراهم شود.

صنعت بیمه در اقتصاد کنونی جهان یکی از بخش‌های پیشرو در بازار سرمایه اسـت. بیمـه بـه عنـوان یکـی از ابزارهای کاربردی مدیریت ریسک و تأمین امنیت و آرامش خاطر، از یک سو سـبب گـسترش رفـاه اجتمـاعی گردیده و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه‌گذاری شده و در پی آن، تولید با سرعت بیشتری رشـد نمـوده و اقتصاد رونق می‌گیرد.

بیمه ایران اولین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت بیمه در ایران و تنها شرکت دولتی در زمینه بیمه است که سهام آن کاملاً در اختیار دولت قرار دارد. طراحی یک نقشه مدون به منظور اجرایی کردن تعهدات شرکت سهامی بیمه ایران با دید بلند مدت و ضرورت انجام برخی “چرخش های تحول زا” در صنعت، تقویت نظارت بر فعالیت های شعب و نمایندگی های بیمه در عرصه عملیاتی از اقدامات در دستورکار این شرکت بیمه‌ای برای پیشبرد اهداف به منظور گره گشایی در سطوح مختلف برای مردم و بیمه شدگان است.

بیمه ایران در کلیه رشته‌های بیمه زندگی و غیرزندگی فعالیت می‌کند و با عرضه بیمه‌های تجاری و خانواده شامل بیمه‌های اتومبیل، اشخاص (عمر – حادثه – درمان)، آتش‌سوزی، باربری، مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰٪ سهم بیمه‌های بازرگانی کشور را دراختیاردارد. دربخش حمایت‌های ملی نیز اکثریت پروژه‌های بزرگ ملی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی، هواپیمایی، سدسازی، نیروگاه‌ها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطرات بیمه‌شده خود را نزد بازارهای بین‌المللی بیمه اتکائی می‌کند. بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسک‌پذیری خود، علاوه بر انجام بیمه‌های مستقیم، نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمه‌اتکایی قبولی از شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی اقدام می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی، وضعیت و نحوه عملکرد بیمه ایران را نماد و تصویری از صنعت بیمه در کشور و نشان‌دهنده جهت گیری سیاست های دولت سیزدهم در این حوزه دانست و حرکت جدی به سمت کارآمدی این صنعت، انضباط بخشی و شفافیت و تسهیل ارائه خدمت به خدمت گیرندگان را از جمله محورهای کاری و اولویت های مدیر عامل و رییس هیات مدیره جدید این شرکت عنوان کرد.

توجه به ارتقاء سلامت سازی – انتظام بخشی بیشتر به امور – بازنگری و اجرای سند راهبردی بیمه ایران – نظارت مضاعف بر قراردادها و تاکید بر رعایت قانون – ساماندهی مطالبات و صیانت از حقوق مالی شرکت  – اهتمام بر تقویت انسجام و همدلی از جمله اهدافی است که در راستای انتظارات و برنامه‌های تدوینی دولت برای صنعت بیمه خصوصا بیمه ایران تدوین و درنظر گرفته شده است. امری که شرکت سهامی عام بیمه ایران به آن واقف شده و در راستای آن طرح‌های مدون و برنامه‌های تبیینی را برای ذینفعان و کاهش نگرانی‌های آحاد جامعه در سطوح مورد نیاز بیمه‌ای در نظر گرفته است.

بررسی ها نشان می دهد حق بیمه صادر شده شرکت بیمه ایران در سال ۱۴۰۰، رقمی معادل 31 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد حدود 36 درصدی همراه شده است. نسبت خسارت (خسارت و مزایای ناخالص پرداختی نسبت به درآمد حق بیمه ناخالص) حدود 77 درصد بوده و خالص درآمد شرکت از محل سرمایه گذاری ها به رقم 36 هزار میلیارد ریال بالغ شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد حدود 80 درصدی همراه شده است.

جمع هزینه های بیمه ای شرکت (به غیر از خسارت) با افزایش حدود 35 درصدی همراه شده است.

همچنین، سود ناخالص فعالیت های بیمه ای شرکت به رقم 3 هزار میلیارد تومان بالغ شده که این عدد نسبت به سال قبل از آن با افزایش حدود 2.5 برابری همراه شده است. در بخش هزینه های غیرعملیاتی نیز هزینه های عمومی و اداری شرکت با رشد حدود 60 درصدی همراه شده و به رقم 1.670 میلیارد تومان رسیده است.

بر همین اساس باید گفت که سهولت و در دسترس بودن خدمات بیمه‌ای به همراه طرح‌هایی در راستای توسعه فناوری در مسیر دیجیتالی‌شدن، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مربوط به ایده‌های پیشران و رعایت اصول اخلاقی و اجتماعی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی سبب شده تا شرکت بیمه ایران بیشتر از سایر فعالان این حوزه در نگاه عموم مردم مورد توجه قرار بگیرد.

پرداخت‌های به موقع خسارات و هزینه‌های پایین نسبت به سطح حداکثری پوشش‌های بیمه‌ای در این شرکت، نگاه بسیاری را معطوف به خود ساخته و به عبارتی شرکت بیمه ایران توانسته جایگاه خود را در میان خواست‌های عموم جامعه ارتقاء ببخشد. میزان این تخفیفات در رشته های مختلف بیمه ای و شرایط پرداخت قسطی ویژه از دیگر اقدامات این شرکت بیمه‌ای می‌باشد که سبب شده بیمه‌شدگان با خیال آسوده و بدون مراجعه حضوری خرید کنند.

همچنین همیاری و همراهی شرکت بیمه ایران در راستای توسعه اقتصادی با شرکت ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز محبوبیت آن را در میان فعالان صنایع و تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان دوچندان کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه