برنامه‌های ایدرو برای توسعه سریع و جذب سرمایه‌گذاری

کدخبر : 55477

ایدرو سازمانی است که با هدف نوسازی و بازسازی صنایع و تسریع فرآیند صنعتی شدن، تشکیل شده است. با توجه به عدم توان بخش خصوصی در تأمین مالی، بالا بودن ریسک‌های سرمایه‌گذاری و دیربازده بودن صنایع، ایدرو در تلاش است تا با کمک به توسعه سریع‌تر صنایع و افزایش رقابت‌پذیری آنها، سرمایه‌گذاری بیشتری در آنها جذب کند.

دانیال بهرامی-خبرنگار رصداقتصادی، ایدرو علیرغم دستاوردهای متعدد به دلیل وجود مشکلاتی در برهه زمانی اجرای برنامه پنجم و ششم توسعه با کاهش در سطح فعالیت و تأثیرگذاری روبه‌روشد. این سازمان قصد دارد تا به منظور رفع عملکرد بهتر، استراتژی توسعه صنعتی و مأموریت‌محوری را با تمرکز بر توسعه و تکمیل زنجیره ارزش داخلی صنایع ماشین‌سازی و صنایع حمل ونقل برنامه‌ریزی کند.

 

وزارت صمت دارای دو بخش قسمت مهم صنایع و معادن است. بخش معادن با ایمیدرو و بخش صنایع توسط ایدرو اداره می‌شود که در کنار فعالیت‌های تجاری این سازمان با تقسیم کارهای مربوطه به بررسی راهکارها و حل مشکلات موجود در جهت ارزآوری و کسب درآمد در راستای رشد تولید و توسعه اقتصادی اقدامات برنامه‌ای و حمایتی خود را دنبال می‌کنند.

 

هدف از تاسیس بخش های زیرمجموعه‌ای سرعت در فرایند‌های فعالیتی و دوری از هرگونه رانت است. ایدرو سازمان حمایتی از تولیدکنندگان صنایع کوچک و بزرگ همچون خودروسازها می‌باشد که علاوه بر حمایت‌های موردنیاز در تامین منابع مالی و مواد اولیه نقشی تسریع‌کننده در برقراری ارتباطات داخلی و خارجی برای رفع احتیاجات وارداتی و صادراتی آنها دارد.

 

ایدرو معتقد است که توازن سرمایه‌گذاری صنعتی گامی مهم در راستای توسعه و عدالت اقتصادی به شمار می‌رود. بر همین اساس، با تعریف و اجرای بیش از ۲۶۰ پروژه در مناطق کمتر برخوردار و اولویت‌بندی ۶۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام صنعتی را در سال ۱۴۰۱ به اجرا درآورد.

 

بررسی عملکرد سال گذشته ایدرو نشان می‌دهد که این سازمان حمایتی در حوزه بازسازی و نوسازی صنایع با پایش ۱۸۹۰ واحد صنعتی را در فاز اول به مرحله اجرا در آورد. ایدرو با تخصیص ۱۶۵۷ میلیارد ریال به واحدهای صنعتی فرایند انجام مطالعات عارضه‌یابی از ۱۳۴ واحد منتخب صنعتی را در سال ۱۴۰۱ آغاز کرد.

 

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است برای حل مشکلات به وجود آمده در مسیر توسعه صنعت خودرو در جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با توجه به شرایط روز اقتصاد و مشکلات صنعت در گام اول باید موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری مدیریت به بخش غیردولتی را به مرحله اجرا درآورد.  

 

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۴۰۲ اهداف طرح‌های خود را بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای تدوین‌شده در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور قرار داده است. در همین راستا، ایدرو در بلوک پیشرو شهرک تحقیقاتی کاوش، با تکمیل زیرساخت‌های ۱۴ واحد مستقل، برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان اقدام کرده است. با تحقق این اقدام، ۶۶ شرکت دانش بنیان و واحد فناور می‌توانند از زیرساخت‌های آماده شده برای فعالیت خود استفاده کنند.  

 

 ایدرو با علم به این موضوع که همکاری‌های فناورمحور می‌تواند نقشی اساسی در رفع نیازها و توسعه صنایع داشته باشد، تفاهم‌نامه همکاری را با دانشگاه صنایع و معادن ایران به امضا رساند که براساس آن فناوری های بیوالکترونیک ، میکروالکترونیک ، نانوالکترونیک ، انرژی های تجدیدپذیر و فعالیت‌های دانش بنیان و نوآورانه برای رفع نیاز های صنعت و معدن مدنظر قرار گرفته است.  

گفتنی است؛ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان قدیمی‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری صنایع سنگین و مادر، صنایع حمل ونقل، توسعه فناوری‌های پیشرفته، بازسازی و نوسازی صنایع موجود (نظیر صنایع نساجی)، کمک‌های فنی و مهندسی به صنایع و ارائه آموزش‌های مدیریتی به صاحبان صنایع را برعهده دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه