با نگاه اجمالی و به صورت مختصر بررسی شد

فعالیت‌های چشمگیر هلدینگ خلیج فارس در سال ۱‍۴۰۲

کدخبر : 66997

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۲ توانست دستاوردهای بسیار چشمگیری را در طرح‌های توسعه‌ای، رتبه‌های سودآوری، صادرات، ارزش افزوده و بازار به دست بیاورد.

 

لیلا قلباربند خبرنگار رصد اقتصادی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متناسب با جایگاه و حجم و گستردگی عملکرد خود و با توجه به آینده‌ پروژه‌های در حال انجام، تحول دیجیتال را در دستور کار قرار داده است. 

مدیرعامل این شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران معتقد است که طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های تحول دیجیتال در هلدینگ خلیج‌ فارس و زیرمجموعه‌های آن می‌تواند اثرگذاری این مقوله را بیش از قبل کند. برای رسیدن به مسیر سودآوری هلدینگ خلیج فارس از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره می‌گیرد و عایدی حاصله را در سال جاری با جدیتی بیش از پیش برای مسیر توسعه اقتصادی، طرح‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی به کار گرفت. 

 

رتبه‌های برتر و افتخار آمیز هلدینگ خلیج فارس 

هلدینگ خلیج فارس امسال توانست رتبه نخست بیشترین سودآوری، صادرات، ارزش‌افزوده و ارزش بازار، همچنین رتبه دوم بیشترین فروش را در میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران کسب و در دو رتبه ارزش‌افزوده و سودآوری نسبت به دوره قبل یک پله صعود کند. 

بر اساس نتایج بیست‌وششمین دوره رده‌بندی IMI-100 طبق عملکرد مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با یک پله صعود نسبت به دوره گذشته با ۱۴۲ هزار میلیارد تومان و ۲۹ همت بالاتر از رتبه دوم توانست رتبه نخست ارزش‌ افزوده را بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران از آن خود کند. 

این شرکت همچنین با ارزش بازار ۵۳۳ هزار میلیارد تومان و ۵۳ همت بیشتر از رتبه نخست، توانست بار دیگر رتبه ارزشمندترین شرکت ایران در بازار سرمایه را کسب کند. همچنین با یک پله صعود نسبت به سال گذشته و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سودآوری، عنوان سودآورترین شرکت ایران را از آن خود کرد. 

هلدینگ خلیج فارس در ادامه روند درخشان خود توانست بار دیگر رتبه نخست بیشترین صادرات را با ثبت ۵.۳ میلیارد دلار صادرات از آن خود کند که ۲.۸ میلیارد دلار نسبت به رتبه دوم بیشتر است. مجموعه افتخاراتی که سبب شد این شرکت به واسطه فعالیت‌های ارزشمند خود به دست بیاود. 

 

پروژه‌های ارزش‌آفرین در هلدینگ خلیج فارس 

در حال حاضر ۲۹ پروژه با ظرفیت ۲۱.۵ میلیون تن و با سرمایه‌گذاری ۱۲.۶ میلیارد یورو و ۹۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دستور کار خلیج‌فارس قرار دارد. ۱۴ پروژه اصلی هلدینگ با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون و ۷۹۹ هزار دلار و ۷۹۰ هزار میلیارد ریال، ۷ پروژه درون مجتمعی با سرمایه‌گذاری ۳۹۲ میلیون دلار و نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد ریال و ۸ پروژه اصلی مجموعه پترول با ظرفیت تولید ۵۴۲ هزار تن محصول و اعتبار ۵۱۶ میلیون دلار و نزدیک به ۹۲ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد. 

پتروشیمی‌های هنگام، آپادانا خلیج‌فارس، دهدشت، بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، صنایع پلیمر گچساران، ابن‌سینا اندیمشک، PDH / PP پتروشیمی پارس، PDH / PPبیدبلند خلیج‌فارس، الماس ماهشهر، هرمز خلیج‌فارس، تفتان آریا، بروجن، گلستان و پالایشگاه شهید سلیمانی، از جمله پروژه‌های اصلی هلدینگ خلیج‌فارس هستند. 

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا (در آستانه راه‌اندازی)، طرح کلر آلکالی پتروشیمی بندر امام، طرح تصفیه‌خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام (در آستانه راه‌اندازی)، طرح بازیافت اتان پتروشیمی بندر امام، طرح HYCO پتروشیمی کارون (در آستانه راه‌اندازی)، طرح شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی نوری و طرح بازیابی گازهای فلر پتروشیمی نوری از جمله طرح‌های درون مجتمعی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هستند که با سرمایه‌گذاری ۳۹۲ میلیون دلار و حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار باهدف رفع موانع تولید، توسعه محصولات جدید و افزایش سوددهی شرکت در حال اجرا هستند. 

هشت پروژه اصلی شرکت پترول نیز شامل پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، صدف عسلویه، پتروآرمند لردگان، سنقر، پلی آلمینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه، پتروپرک پویا، پتروفراز هوران و پتروشیمی آوات اورامان است که تا پایان سال جاری تعدادی از آنها به بهره‌برداری می‌رسند.

 

فناوری‌ها و ابزارهای مورد استفاده هلدینگ خلیج فارس 

ابزارها و فناوری دیجیتال تأثیر قابل‌ توجهی بر محورهای راهبردی، اهداف و تولید صنعت پتروشیمی دارند و صنعت پتروشیمی می‌تواند از طیف متنوعی از فناوری‌های دیجیتال برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. به همین منظور هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور آمادگی خود جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود فناوری در مسیر پیشرفت و سودآوری این صنعت را اعلام کرد.  

ایجاد پارک‌های پتروشیمی در راستای توسعه صنایع تکمیلی را از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای هلدینگ خلیج فارس است. در این راستا ۹ پارک پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار، جاسک، سیریک، پارسیان، نایبند، دشتستان (گناوه)، دیلم، امیدیه و منطقه آزاد اروند پیش‌بینی‌شده و طبق اعلام مراحل اجرایی آنها به ترتیب در حال پیگیری و اجرا هستند. 

مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای پارک‌های پتروشیمی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار، ارزش فروش سالیانه محصولات را ۶ هزار و ۹۵۰ میلیون دلار و تولید ۴.۶۵ میلیون تن محصول سالیانه است. در نتیجه اجرای این پارک‌ها ۱۲ هزار و ۸۸۵ اشتغال مستقیم و ۷۱ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه