استراتژی‌های موفق فولاد مبارکه در مسیر توسعه پایدار اقتصادی کشور

استراتژی‌های موفق فولاد مبارکه در مسیر توسعه پایدار اقتصادی کشور
کدخبر : 67002

فولاد مبارکه به عنوان یک پیشران اصلی اقتصاد کشور، توسعه و تولید پایدار را در اولویت‌های خود قرار داده و علاوه بر تامین نیاز صنایع مختلف کشور به انواع ورق‌های فولادی، به دنبال افزایش حمایت از ساخت داخلی در شرکت‌های دانش‌بنیان است.

لیلا قلباربند خبرنگار رصد اقتصادی، شرکت فولاد مبارکه الگوی برجسته‌ای برای رشد و تعالی ملی است و در گام دوم انقلاب اسلامی، نقشی مهم برای خلق آینده‌ای بهتر ایفا می‌کند. این مجتمع صنعتی عظیم در اصفهان، امروزه به اندازهٔ ایران توسعه یافته و الگوی واقعی‌سازی برنامه‌ها و چشم‌اندازهایی است. 

فولاد مبارکه به دلیل استراتژی‌های صحیح و مدیریتی خود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوان و متخصص داخلی امروزه به عنوان الگویی مناسب برای مسیر پیشرفت کشور و خلق آینده‌ای بهتر شناخته می‌شود.   

با پیشرفت صنعت فولاد در کشور در سال‌های اخیر، محصولات فولادی به مقدار کافی تولید می‌شوند و فولاد مبارکه که در ابتدای راه‌اندازی برای انجام هر کاری به کارشناسان خارجی نیازمند بود در حال حاضر به نقطه عطفی در فعالیت‌های خود رسیده که از داشتن حتی یک کارشناس خارجی بی‌نیاز است. 

این شرکت هم‌اکنون از طریق عرضه محصولات خود در بورس کالای ایران، ۱۰۰ درصد نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را تامین می‌کند و به‌طور کافی و مناسب محصولات خود را ارائه می‌دهد به طوری که نیازی به واردات کالاهای مشابه نیست. امروز فولاد مبارکه با گذر از مرز ۱۴۰ میلیون تن تولید در اوج اقتدار قرار دارد. 

فولاد مبارکه اصفهان به‌وسیله تحقیق و توسعه مستمر در زمینه بازاریابی، به تحلیل نیاز بازار و تولید محصولات جدید اقدام می‌کند. استراتژی کلان این شرکت در بلندمدت، تولید محصولات خاص و با ارزش افزوده بالا هم‌زمان با به‌روزرسانی تکنولوژی و استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید است. 

فولاد مبارکه، با سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات خود در زمینه تحقیق و توسعه، می‌خواهد در تولید محصولات مقاوم با وزن کمتر برای صنعت خودروسازی نقش بسزایی ایفا کند. 

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در حال احداث نیروگاه‌های برق برای تامین نیازهای خود و سایر شرکت‌های فولادی است تا بتواند از طریق توسعه و بهره‌برداری از نیروگاه‌های مدرن و طرح‌های توسعه‌ای، به نوعی به رشد و توسعه صنعتی خود و اقتصادی کشور کمک کند. نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۱۴ مگاوات، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات و احداث نیروگاه بادی با ظرفیت تولید ۲۰۰ مگاوات برق از جمله این فعالیت‌ها در فولاد مبارکه است. 

با توجه به برنامه‌های راهبردی این شرکت، صنایع زیادی در بالادست و پایین‌دست فولاد مبارکه به وجود آمده که این اتفاق، سرمنشاء بسیاری از دستاوردهای حال و آینده کشور است.  

ذکر این نکته ضروری است که محدودیت‌های برق در تابستان و کاهش بی‌سابقه میزان تخصیص گاز در زمستان هم نتوانست همت والای کارکنان و برنامه‌ریزی هوشمندانه تولید در گروه فولاد مبارکه را تحت تأثیر قرار دهد.

فولاد مبارکه علیرغم محدودیت‌های انرژی توانست با حفظ سهم ۳۳.۲ درصدی در تولید فولاد کشور، رتبه تولید فولاد ایران در جایگاه دهم جهان را تثبیت کند و با عملکرد چشمگیر خود منجر به صعود کشورمان به جایگاه هشتم جهانی در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه