مگاپروژه زمزم ۳، تبلور واقعی توسعه تا خودکفایی

مگاپروژه زمزم ۳، تبلور واقعی توسعه تا خودکفایی
کدخبر : 67007

فولاد خوزستان با بهره برداری از کارخانه زمزم ۳، گامی مهم به سوی ایجاد خودکفایی در تولید آهن اسفنجی برداشته است. تلاش‌های مستمر مسئولان و پولادمردان این شرکت، رشد و توسعه صنعت فولاد را به اوج می‌رساند.

لیلا قلباربند خبرنگار رصد اقتصادی، اولین محصول آهن اسفنجی کارخانه زمزم ۳ فولاد خوزستان بامداد ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ تولید شد و این کارخانه آماده بهره برداری رسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی است. در سال‌های گذشته توسعه‌ به معنای واقعی متوقف بود ولی امروز شاهد هستیم، شرکت فولاد خوزستان با نگاه  توسعه‌محوری راهبرد خود را تعریف و اجرا می‌کند.  

با تکمیل عملیات پیش راه اندازی در فرآیند توسعه مگاپروژه زمزم ۳ در مجتمع فولاد خوزستان، بزرگترین پروژه اجرایی آهن اسفنجی در صنعت فولاد کشور از سوی گروه MMTE در مدار راه اندازی نهایی و تولید محصول قرار گرفت.  

پولادمردان جهادگر و مسئولان تلاش‌گر شرکت فولاد خوزستان با وجود تحریم های ظالمانه‌ای که به صنعت فولاد کشور وارد شد، توانستند پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) را در موعد مقرر راه اندازی نمایند. 

راه اندازی کارخانه زمزم ۳، ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن را دارد که این میزان قابل ارتقاء به ۲ میلیون تن است و کشور را نسبت به واردات آهن‌اسفنجی بی نیاز می‌کند. همچنین با بهره‌برداری از کارخانه مگامدول آهن اسفنجی زمینه اشتغال جوانان فراهم خواهد شد. 

بهره برداری از پروژه های توسعه ای شرکت فولاد خوزستان، اشتغال پایدار، استمرار تولید و رسیدن به ظرفیت تولید در سند چشم انداز فولاد خوزستان را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر پنج هزار نیروی توسعه در قالب پیمانکاران در پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان در حال فعالیت هستند. 

با تحقق اهداف برنامه‌ای در مسیر راه اندازی طرح ۲ میلیون تنی احیا مستقیم زمزم ۳ در فولاد خوزستان و نیز آغاز گازرسانی اولیه به خطوط تولید، سومین پروژه آهن اسفنجی مجتمع فولاد خوزستان به تولید اولیه دست یافت که با اجرای آن، طرح زمزم ۳ به زودی به مرحله بهره برداری رسمی می‌رسد. 

پروژه کوره هفت، پروژه اسلب عریض و نیروگاه سیکل ترکیبی از دیگر پروژه‌های در حال اجرای شرکت فولاد خوزستان است. پروژه توری باد نیز یک پروژه زیست محیطی است که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود. 

پروژه زمزم ۳، سومین تجربه همکاری گروه MMTE با کارفرمایی فولاد خوزستان پس از مشاوره و اجرای طرح‌های زمزم یک و زمزم ۲ (هر کدام به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن) است.  

تمرکز بر کیفی سازی اقدامات در دوره پیش راه اندازی و راه اندازی پروژه و نیز انجام مراحل توسعه طرح در کوتاه‌ترین زمان از جمله اقدامات مؤثر MMTE در مسیر تحقق تولید محصول آهن اسفنجی در این مجتمع بوده است. 

فرایند راه اندازی پروژه زمزم ۳ مبتنی بر دانش فنی میدرکس ژاپن و در تراز استانداردهای بین‌المللی بوده و اکنون با آغاز تولید محصول با خلوص ۹۴ درصد و ایجاد ثبات در کارکرد خطوط تولید، آمادگی کامل برای بهره برداری رسمی این مگا مدول ایرانی وجود دارد. 

شایان ذکر است در یک دوره چندماهه کارکنانی که قرار است در این کارخانه مشغول شوند دوره‌های آموزشی تخصصی را پشت سر گذاشته و آماده خدمت رسانی در این ابر پروژه هستند. 

حرکت در مسیر پیشبرد بومی سازی، توسعه تکنولوژی و افزایش توان تولید پایدار در زنجیره آهن و فولاد به میزان دو میلیون تن در سال که برای نخستین بار در قطب های فولادی حاصل شد، یکی از مزیت های بزرگی است که اکنون با اجرای طرح زمزم ۳ در سبد تولید ایران جای گرفته است. 

استفاده حداکثری از توان ساخت داخل از جمله بکارگیری موثر تامین کنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و نیز مدیریت اثربخش موانع اجرایی پروژه در دوره مواجهه با محدودیت های خاص بین المللی و پیامدهای چالش زای تورم جهانی، دریچه ای نوینی از بهبود شاخص های مدیریت و افزودن بر سهم خودکفایی در گستره طرح های اجرایی کشور گشوده است که طبعا شعاع رنگین آثار ارزشمند آن بر مسیر آتی توسعه صنعت تابانده خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه