اروند مسیر تحقق رشد تولید و صادرات در اقتصاد دریامحور

اروند مسیر تحقق رشد تولید و صادرات در اقتصاد دریامحور
کدخبر : 67024

سازمان منطقه آزاد اروند، بیشترین مجوز سرمایه‌گذاری منتج به عقد قرارداد با سرمایه‌گذار در منطقه را در سال ۱۴۰۲ صادر کرده است که براین اساس، صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری منتج به عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران رشدی ۱۰۰ درصدی داشته و همه آن عملیاتی شده‌اند.

لیلا قلباربند خبرنگار رصد اقتصادی، سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند در مسیر دستیابی به اهداف توسعه‌ای خود اقداماتی را در حوزه توسعه زیرساخت‌های آبادانی و عمرانی و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل صدور مجوزها به انجام رسانیده است. 

 سرمایه گذاری خارجی و رشد نیروی کار نقش اثر گذاری بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد، موضوعی که مدیرعامل منطقه آزاد اروند هم باور دارد که جذب سرمایه گذار خارجی می تواند در توسعه منطقه تأثیر گذار باشد. به همین منظور این منطقه با حضور فعالانه در رویدادهای بزرگ کشورهایی همچون چین اقدام به ارائه 106 بسته سرمایه گذاری ویژه به زبان های چینی و انگلیسی و معرفی فرصت‌های ویژه این منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی کرده است. 

حذف مراحل دست‌وپاگیر اداری و طی کردن فرآیندها بر بستر فضای الکترونیک و سامانه‌های برخط از جمله اقدامات این سازمان در جهت بهبود فرایند سریع سازو کار در حیطه صدور مجوز و واگذاری زمین بوده است که طبق اعلام دبیرخانه مناطق آزاد کشور، هم‌اکنون سریع ‌ترین ساز و کار در اختیار این منطقه آزاد است. براین اساس منطقه آزاد اروند موفق شد تا در حیطه صدور مجوز، تسهیل بخشیدن به امور سرمایه‌گذاران و حذف ساز وکار «بروکراسی‌های» معمول اداری برای جلوگیری از فرار سرمایه و جذب سرمایه‌گذار رتبه نخست کشور را در میان مناطق آزاد کسب کرد. 

با توجه به مباحث توسعه اقتصاد دریامحور که در لایحه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است، منطقه آزاد اروند با داشتن زمینه لازم در توسعه اقتصاد دریامحور می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این منطقه برای افزایش تولید با هدف صادرات که زمینه‌ساز افزایش درآمد و ایجاد اشتغال خواهد شد، بهره بگیرد.  

منطقه آزاد اروند به دلیل قرارگیری در مسیر کریدورهای بزرگراهی غرب و ساحلی جنوب کشور، وجود ارتباطات تجاری و بازرگانی با بنادر حاشیه خلیج‌فارس، نزدیکی به میادین نفتی، فعالیت صنایع بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی، حضور واحدهای بزرگ تاسیسات دریایی، کشتی‌سازی و شناورسازی و همچنین همجواری با بازار عراق، توان بالقوه‌ای برای تکوین یک کانون پردازش صادرات، ترانزیت، انبارداری و ترابری دارد. 

با توجه به فرصت تحقق کریدور بین‌المللی خلیج‌فارس– دریای مدیترانه، امکانات تخلیه و بارگیری و انبارداری بنادر خرمشهر و آبادان، وجود مرز هوایی فرودگاه آبادان، اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری، حضور نیروی کار متخصص و ماهر، فعالیت پایانه مرزی شلمچه، حضور کاروان‌های راهیان نور، تردد زوار عتبات عالیات، فرصت ارائه خدمات گردشگری به مسافران و زائران عراقی، وجود رودخانه‌های پرآب، استعداد بالای کشت محصولات گرمسیری، دانه‌های روغنی و توسعه نخیلات، این منطقه برای توسعه و رشد اقتصادی مستعد است. 

 در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند پروژه‌های بسیاری در حوزه‌های زیرساخت، روشنایی، فاضلاب و امنیت توسط سازمان منطقه آزاد اروند در حال اجرا است و یا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط این سازمان به این پروژه‌ها تخصیص یافته است. 

مدیران منطقه آزاد اروند و تمام توان خود را بر روی فرصت‌های جدید و بازارهای هدف نو گذاشته‌اند تا از این طریق زمینه برای ارتقای رشد تولید و درآمدزایی فراهم شود. به همین منظور برای تقویت جایگاه ژئوپلتیک ایران در غرب آسیا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های سایت صنعتی خرمشهر اختصاص داده‌اند. 

فراهم‌آوری زیرساخت برای فعالیت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان با هدف تحقق شعار سال و پیشرفت تولیدات داخلی در منطقه آزاد اروند در حال انجام است. پروژه بهسازی و ارتقاء محیط و زیرساخت شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در حیطه عمران و غیرعمرانی از محل اعتبارات داخلی سازمان منطقه آزاد اروند، در حال اجرا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه