آشنایی با وام و شرایط بازپرداخت آن

آشنایی با وام و شرایط بازپرداخت آن
کدخبر : 13779

شاید برایتان پیش آمده است گه از شخصی پولی قرض بگیرید. و یا به شخص دیگری پول قرض بدهید. شما در ازای پولی که از فرد دیگری قرض می گیرید، موظفید که هنگام برگرداندن آن پول، مبلغی را نیز بابت سود ان شخص، به ایشان پرداخت کنید.

آیا با کلمه وام آشنایی دارید؟

شاید برایتان پیش آمده است گه از شخصی پولی قرض بگیرید. و یا به شخص دیگری پول قرض بدهید. شما در ازای پولی که از فرد دیگری قرض می گیرید، موظفید که هنگام برگرداندن آن پول، مبلغی را نیز بابت سود ان شخص، به ایشان پرداخت کنید. درواقع این سود بابت مدتی است که این مبلغ نزد شما بوده است. در حقیقت برایی بسیاری از ما پیش آمده است که قصد خرید وسله ای را داشته ایم اما با توجه به قیمت ها و تورم جامعه، توانایی پرداخت آن مبلغ را به صورت یک جا نداشته ایم. به همین منظور و برای حمایت های مالی، بانک ها مبالغی را به عنوان وام به ما قرض می دهند تا بتوانیم از پس خرید خواسته هایمان بر بیایم.

در واقع وام گرفتن مانند معامله می ماند. شما در صورت دریافت مبلغی، حاضر می شوید تا چیزی گران بها و یا ضامنی را در اختیار فرد وام دهنده قرار دهید. در آخر پس از تصویه مبلغ وامتان و سود نعیین شده، می توانید شیء گران بهای خود را پس بگیرید.

علت اینکه از کلمه " شیء گرانبها " استفاده کردیم این است که بسیاری از بانک ها در صورت ارائه وام هایی با هرینه های بالا به شما، سند و یا حواله ملکی را از شما می گیرند تا در صورت پرداخت نکردن قسط های بانکی‎ تان، بانک آن گران بها را برای خود نگه دارد.

 

image_a0b03e9761c6bc449045ba4c0f87af352ef3a3a5

 

انوام وام های بانکی و شرایط بازپرداخت آنها

وام های بانکی در زمینه های متعددی وجود دارد. در واقع برای ازدواج، برای خرید ماییحتاج خانه، برای خرید خودرو، خرید خانه و بسیاری از عوام دیگر وام ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. علاوه بر کمک هزینه های خرید، تسهیلاتی برای اشتغال نیز وجود دارد که توسط بانک ها به کاربران ارائه می شود. اما به نظر شما سود این وام خا و تسهیلات چگونه تعیین می شوند؟

 

انواع حساب های بانکی و محاسبه سود بانکی

همانطور که می دانید، روش های متفاوتی برای قرار دادن سپرده در بانک های می باشد. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه و مختصر توضیح دهیم، یکی از روش های ایجاد حساب در بانک، افتتاح حساب قرض الحسنه می باشد. حساب قرض الحسنه حسابی است که هیچ سودی به آن تعلق نمی گیرد و فردی که سپرده خود را در این حساب قرار می دهد، صرفا قصد دارد که پول خود را حفظ کند.

یکی دیگر از حساب های بانکی، حساب سپرده کوتاه مدت است. در این نوع حساب ها، فرد می تواند مبلغ مورد نظر خود را در حسال سپرده کوتاه مدت قرار دهد. با قرار دادن سپرده خود در این حساب این پول را در اختیار بانک قرار می دهید تا در مضاربه های بانکی شریک شوید و سودی به شما تعلق گیرد. نوع دیگر حساب بانکی، سپرده گذاری بلند مدت است. در اسن حساب، افراد قصد دارند سپرده خود را به مدت طولانی و بیش از 1 سال در بانک قرا دهند. و در همین حین با بانک در مضاربه های بانکی شریک شوند. مسلما سودی که از این نوع حساب به فرد می رسد، بسیار بیشتر از سود سپرده کوتاه مدت می باشد.

به طور کلی افراد به منظور افزایش میزان سرمایه خود، حساب های سپرده گذاری کوتاه مدت و بلند مدت باز می کنند. و سودی را از جانب بانک دریافت می کنند.

 

روش های محاسبه سود بانکی در حساب های مختلف

محاسبه سود بانکی با توجه به دو نوع سپرده سرمایه گذاری کوتااه مدت و بلند مدت متفاوت است. ابدا نحوه محاسبه سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت را توضیح می دهیم.

 

نحوه محاسبه سود سپرده کوتاه مدت

برای محاسبه سپرده کوتاه مدت ابتدا باید مبلغ سپرده در حساب را به مدت 1 ماه بررسی کنیم. در نتیجه مبلغی که در حساب سپرده شما وجود دارند نقش بسیار مهمی در تعیین میزان سود حساب شما دارد. یکی دیگر از عواملی که در تعیین سود مهم است، نرخ سود تعیین شده می باشد. هر ساله بانک مرکزی با توجه به تورم و شرایط اقتصادی جامعه، سودی را به صورت درصدی بیان می کند. به این معنا که سود تعیین شده درصدی از سپرده شما می باشد و در اصل مبلغ مشخصی نمی باشد. و در آخر این مبلغ را در تعداد روز های سال ضرب می کنیم و سود بانکی را به دست می آوریم.

به بیان دیگر برای محاسبه سود بانکی، میزان سپرده در حساب به مدت یک ماه، و نرخ سود تعیین شده توسط بانک مرکزی را در هم ضرب می کنیم، سپس عدد بدست آمده را بر 365 تقسیم می کنیم تا میزان سود روزشمار حساب به دست آید.

 

نحوه محاسبه سود سپرده بلند مدت

نحوه محاسبه سود سپرده بلند مدت کمی متفاوت تر از نحوه محاسبه سود بانکی برای سپرده کوتاه مدت می باشد. برای محاسبه این نوع سپرده ابتدا سود سپرده به مدت 1 سال را بدست می آوریم و سپس بر 12 ماه تقسیم می کنیم. در نتیجه فقط  کافی است همانند روش قبل، نرخ سود تعیین شده توسط بانک مرکزی را در میزان سپرده موجود در حساب به مدت 1 سال ضرب کنیم. سپس عدد به دست آمده را بر 12 تقسیم کنیم.

 

آشنایی با وام بانک رسالت

بانک رسالت یکی از بهترین و کم بهره ترین بانک هایی است که وام ها و تسهیلاتی را برای کاربران خود در نظر می گیرد. در حقیقت بهره وام های این بانک تنها 2 درصد می باشد. و به علت کم بهره بودنشف طرفداران بسیاری دارد. کاربران می توانند طبق مدتی که خودشان تعیین می کنند اقساط این وام ها را برنامه ریزی کنند. برای دریافت وام از این بانک ابتدا لازم است تا حسابی را در این بانک افتتاح کنید. سپس با ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت وام بانکی اقدام کنید. به یاد داشته باشید که حداقل بین 3 تا 6 ماه حسابتان باید بلوکه بماند. سپس می توانید وام را دریافت کنید. سقف دریافت وام بانک رسالت 300 میلیون ریال می باشد که باید به ازای هر 100 میلیون ریال، یک ضامن داشته باشید.

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه