خبر خوب برای یارانه بگیران / زمان پرداخت یارانه معیشتی مشخص شد + جزئیات

خبر خوب برای یارانه بگیران / زمان پرداخت یارانه معیشتی مشخص شد + جزئیات
کدخبر : 13999

یک مقام مسئول سازمان برنامه و بودجه مراد از اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اخذ وام از خزانه برای پرداخت یارانه معیشت بنزینی را فروش اوراق برای جبران کسری این منابع عنوان کرد.

یارانه انواع مختلفی دارد . یارانه معیتشی و یارانه نقدی به صورت نقد به حساب مردم واریز می شود . یارانه به صورت غیر نقدی نیز وجود دارد . جزئیات جدید از خبر پرداخت یارانه را در ادامه می خوانید .
 
 

بیشتر بخوانید : قیمت باورنکردنی پراید + جدول


 
 
علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز در جلسه هفتگی با خبرنگاران در واکنش به طرح مجلس برای کمک یارانه‌ای به مردم از محل منابع تبصره 14 گفته بود: «دولت با این موضوع مخالف است. در حال حاضر حقوق وزارت نیرو، نفت و سایر دستگاه هایی که منابع هدفمندی را تامین می‌کنند از این تبصره است».
 
 

ربیعی اضافه کرده بود:‌ «کمک معیشتی بنزین نیز از محل منابع هم این تبصره است. دولت در تامین آخرین بسته معیشتی بنزین با مشکل روبرو شده و از خزانه وام گرفت. در شرایط کرونا مصرف بنزین و صادرات فراورده ها با مشکل روبرو شد. برای تامین بسته معیشتی در برخی ماه‌ها با مشکل روبرو می‌شویم».

 


خبرداغ : دستگیری بهرام افشاری توسط پلیس امنیت در دورهمی جنجالی شد + فیلم دیده نشده


 

این اظهارات سخنگوی دولت از ابعاد و زوایای مختلف قابل بررسی است.

 

1- منابع هدفمندی یارانه‌ها با کسری روبرو است بنابراین مجلس طرحی را به این منابع گره نزند.

کل منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 14 قانون بودجه بیش از 250 هزار میلیارد تومان است که باید در شش ماهه 125 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل کند. گزارش مرکز پژوهش های مجلس که براساس  اطلاعات سازمان برنامه و بودجه تهیه شده، حاکی از آن است که حدود 50 هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده در نیمه اول امسال محقق نشده است.

 

2- تامین هزینه بسته معیشتی بنزینی با کمبود منابع روبرو شده است.

برای بسته معیشتی و احتمالا مابقی مصارف با توجه به کسری بیان شده، وام از خزانه گرفته شد. در همین رابطه یک مقام مسئول ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور به فارس گفت: «از محل فروش اوراق بخشی از هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها جبران شده است».

اوراق مالی منتشر شده از یک تا سه سال با سود 15 تا 18 درصد سررسید خواهد شد که پس از تحقق منابع هدفمندی یارانه‌ها بازپرداخت می‌شود.

 

3- صادرات و مصرف بنزین به نصف و کمتر از آن کاهش یافته است.

این مقام ارشد سازمان برنامه و بودجه به فارس گفت: اوایل سال جاری به دلیل شیوع کرونا و کاهش تردد و مسافرت ها، مصرف بنزین داخلی به 45 میلیون یعنی نصف پیش‌بینی‌ مصرف (95 میلیون لیتر) رسید. همچنین صادرات بنزین و فرآورده‌ها نیز به یک سوم کاهش یافته بود.

 

با این وجود، برخی اخبار نشان می‌دهد در 4ماهه اول سال بیش از یک میلیارد دلار بنزین صادر شده و البته مشخص نیست که این رقم به غیر از ارسال محموله به کشور ونزوئلا است که در قبال آن طلا پرداخت شد، یا نه؟

 

خبرجنجالی : سحر زکریا : 6 سال همسر مهران مدیری بودم !؟ + فیلم

 

در کنار این سه مسئله اصلی، یک موضوع مهم مطرح شد که شفاف و روشن نیست. سخنگوی دولت گفته است: حقوق وزارت نیرو و نفت و سایر دستگاه‌ها را با منابع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.  آیا مراد از واژه حقوق تامین هزینه‌های تولید و سربار حامل‌های انرژی است؟ یا منظور پرداخت دستمزد کارمندان این دستگاهها است؟

 

قانون در رابطه با تامین هزینه‌های تولید از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها صراحت دارد. حقوق و دستمزد کارکنان دستگا‌ه‌ها از طریق ردیف‌های عمومی بودجه پرداخت می‌شود. بنابراین باید پرسید منظور از حقوق در اظهارات سخنگوی دولت چیست؟

 

 

منبع : کارگر انلاین 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه