همه چیز در مورد یارانه سوم / یارانه جدید به چه کسانی تعلق می گیرد ؟

همه چیز در مورد یارانه سوم / یارانه جدید به چه کسانی تعلق می گیرد ؟
کدخبر : 14703

بر اساس مصوبه مجلس دولت موظف شد ماهانه مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای خرید کالای اساسی به حساب افراد کم درآمدی که پیش از این بر اساس طرح یارانه معیشتی یارانه ۲۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی می گرفتند، واریز کند.

یارانه کالای اساسی سرانجام در مجلس به تصویب رسید تا از فشار تورم بر اقشار کم درآمد کم کند اما این یارانه فقط به افرادی تعلق می گیرد که پیش از این در فهرست شمول یارانه معیشتی بودند. پیش از این برخی گمانه زنی ها حکایت از آن داشت که یارانه خرید کالای اساسی به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که اقشار گسترده ای از جامعه آن را دریافت می کنند، افزوده می شود اما بر اساس مصوبه مجلس این فرض اشتباه از آب درآمد.

 


خبرداغ : شغل جدید بهنوش طباطبایی بعد از طلاق فاش شد + عکس


 

یارانه جدید شامل چه کسانی نمی شود؟

یارانه خرید کالای اساسی مشمولانی کمتر از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دارد . به عبارت دیگر اگر بعد از افزایش قیمت بنزین، یارانه دیگری به حساب شما واریز نشده است ، یارانه جدیدی که دیروز در مجلس برای خرید کالای اساسی مصوب شد نیز به شما تعلق نخواهد گرفت.

 

این انتقادی است که دولت در برابر آن سکوت کرده و همچنان معتقد است روشی که برای تخصیص یارانه معیشتی بعد از گرانی بنزین برای تشخیص کم درآمدها به کارگرفته روشی کارآمد است. این درحالیست که بسیاری افراد و اقشار با وجود نیاز مبرم به حمایت دولت از شمول یارانه معیشتی و یارانه خرید کالای اساسی محروم مانده اند.

 

یارانه جایگزین کوپن شد

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی یارانه جدید پرداخته و نوشته است: بر اساس آنچه نمایندگان در جلسه علنی دیروز به تصویب رساندند، دولت مکلف است به جای کوپن-  که در طرح اولیه آمده بود- به‌صورت ماهانه یارانه‌ای مشخص برای تامین کالای اساسی به کارت اعتباری یارانه نقدی سرپرستان خانوار واریز کند.

 

به این ترتیب، یارانه کالای اساسی سومین نوع از یارانه‌ای است که دولت موظف است به مردم بپردازد. پیش از این دولت بر اساس قوانین بودجه سنواتی و از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت سوخت، دو نوع یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی را به مشمولان می‌پرداخت و حالا، یارانه کالای اساسی نیز تا ۶ ماه (نیمه دوم سال ۹۹) به‌صورت ماهانه بر آن افزوده می‌شود.

 

خبرداغ : عکس لورفته از محمدرضا گلزار و همسر سابق رامبد جوان در خارج از کشور + عکس

 

۶۰ میلیون نفر یارانه جدید می گیرند

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، مشمولان یارانه کالای اساسی همان هایی هستند که در بند ۳۱ جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۹ آمده است؛ یعنی همان افرادی که در فهرست دریافت‌کنندگان یارانه طرح معیشت (حاصل از اصلاح قیمت بنزین در سال ۹۸) قرار دارند و تعداد این افراد ۶۰ میلیون نفر است.

 

همچنین رقم مورد نظر برای یارانه کالای اساسی در این مصوبه ۱۲۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد «تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی»، «سازمان بهزیستی»، «رزمندگان معسر» و «افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد» و مبلغ ۶۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها است.

 


جهت ثبت نام یارانه 3 میلیونی اینجا کلیک کنید ..... 


 

 

(در جداول زیر جزئیات میزان یارانه دریافتی خانوار از یک تا پنج نفره آمده است.)

 

 

بیشتر بخوانید : یارانه سوم هر ماه به حساب مردم واریز می شود + مبلغ یارانه هر خانوار

 

 

جزییات پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی اعلام شد

 

جزییات پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی اعلام شد

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: برای ۲۰ میلیون از جمعیت کشور که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و از هیچ جایی حقوق و دریافتی‌ ندارند؛ ۱۲۰ هزار تومان و برای ۴۰ میلیون نفر دیگر که حقوق یا دریافتی‌ دارند ۶۰ هزار تومان به ازای هر فرد در خانوارها پرداخت خواهد شد که در مجموع حداقل ۶٠ میلیون نفر را شامل می‌شود.

 

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد طرح پرداخت یارانه به کالاهای اساسی اظهار داشت: کلیات طرح تامین کالاهای اساسی از چند ماه قبل تصویب شده که بدلیل محل منابع معطل مانده بود. منابع این طرح از اموال دولت است، تبصره ۲ بند «و» در بحث فروش املاک و اموال دولتی و تبصره ۱۴ ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

 

وی افزود: البته اگر دولت با کمبود منابع روبه‌رو باشد می‌تواند از طریق جابجایی ردیف‌هایی از بودجه این منابع را تأمین کند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بودجه در نظر گرفته شده در شش ماه برای این طرح ۳۰ هزار میلیارد تومان است که به خانوارها پرداخت خواهد شد. البته اگر شرایط اقتصادی کشور اینگونه باشد در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه می‌یابد.

 


جهت ثبت نام یارانه 3 میلیونی اینجا کلیک کنید ..... 


 

 

نماینده مردم رشت در مورد جزییات این طرح اظهار داشت: برای ۲۰ میلیون از جمعیت کشور که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و از هیچ جایی حقوق و دریافتی‌ ندارند؛ ۱۲۰ هزار تومان و برای ۴۰ میلیون نفر دیگر که حقوق یا دریافتی‌ دارند ۶۰ هزار تومان به ازای هر فرد در خانوارها پرداخت خواهد شد که در مجموع حداقل ۶٠ میلیون نفر را شامل می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، در این طرح آمده است: خانوارهایی که سطح در آمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است، از دو برابر یارانه سایرخانوارهای مشمول بهره مند می شوند. شناسایی این خانوارها به عهده وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی است. ­

 

در این طرح دولت موظف است حداکثر یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها خصوصاً نیازمندان را با استفاده از شبکه توزیع کالا( تعاونی های مصرف ، فروشگاههای زنجیره ای، واحدهای صنفی) به گونه ای ساماندهی کند که نیازهای اساسی خانوارها با قیمت مورد تأیید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با نرخ ارز ترجیحی از طریق کالابرگ یا کارت الکترونیکی با اولویت تولیدات داخلی در اختیار مردم قرار گیرد.

 

منبع : ایلنا 

 

 

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه