وزیر صنعت خط تولید کامپیوتر خودرو را افتتاح کرد/ ایروانی: تولید دانش فنی در عظام با جدیت دنبال می شود

وزیر صنعت خط تولید کامپیوتر خودرو را افتتاح کرد/ ایروانی: تولید دانش فنی در عظام با جدیت دنبال می شود
کدخبر : 17095

شرکت دانش بنیان "سازه پویش" گروه عظام بعد از چند سال تلاش مستمر توانست به دانش پیاده سازی نرم‌افزار، سخت‌افزار، کالیبراسیون و ساخت قطعات کامپیوتر خودرو (ECU) دست یابد.

با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس ایروانی بنیانگذار گروه قطعه سازی عظام، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه سایپا، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، احمد انارکی محمدی معاون وزیر صمت و فعالان صنعت خودرو، خط تولید کامپیوتر خودرو (ECU ) در شرکت سازه پویش مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

سازه پویش در سال ۹۶ برای نخستین بار با لایسنس شرکت آلمانی "بوش" شریک خارجی خود توانسته بود کالیبراسیون سیستم مدیریت موتور EMS خودرو را انجام دهد، اما با بازگشت تحریم های شدید آمریکا، همکاری با شرکت بوش متوقف شد. بعداز آن گروه عظام با تکیه بر دانش داخلی و بومی سازی قطعات توانست در تولید این قطعات خودکفا شود و به توانایی طراحی، تولید و صحه گذاری کامل سیستم EMS دست یابد.

 

efca6dba-9d27-4925-b66d-410bf23dcf94

 

 

عباس ایروانی بنیان گذارصنعت نوین قطعه سازی ایران در این مراسم در جمع خبرنگاران، تولید ECU را یک افتخار برای کشور دانست و خاطر نشان کرد: با وجود همه سختی ها و ناملایمات تا اکنون توانسته ایم سد تحریم ها را شکسته و از دانش بومی نخبگان کشور استفاده کنیم و جلو برویم. با افتخار می گویم مسیر گروه عظام در تولید دانش و بومی سازی فناوری و قطعات با تاکید بر پژوهش با قدرت ادامه می یابد.

 

صرفه جویی سالانه ۵ میلیون یورو با تولید ECU

"میرغلامرضا مرتضوی" مدیر گروه برق گروه قطعات خودرو عظام و مدیرعامل شرکت سازه پویش،  از صرفه جویی 5 میلیون یورو در سال با افتتاح این خط خبر داد و گفت: این قطعه در واقع مغز خودرو و سیستم قوای محرکه محسوب می شود. عملکرد درست این قطعه لازمه دستیابی به حداقل الایندگی، حداقل مصرف سوخت در کنار دستیابی به حداکثر قدرت و شتاب خودرو محسوب می شود. بعلاوه ECU نقش اساسی در ایمنی خودرو و نیز حفاظت از قطعات موتور در مقابل خرابی ها و آسیب های گوناگون دارد.

مدیر گروه برق گروه قطعات خودرو عظام افزود: خط تولید 16Bit-ECU شرکت سازه پویش در بهمن ماه سال جاری و همزمان با ایام  دهه ی فجر به بهره برداری رسیده است و قادر است در سه شیفت 1500 قطعه انواع ECU را تولید و تست نماید در فاز دوم و با راه انداری خط 32Bit-ECU که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد جمعا به تولید 3000 قطعه در روز دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت سازه پویش خاطر نشان کرد: محصول فعلی این شرکت قابلیت پشتیبانی موتورهای چهار سیلندر و سه سیلندر بنزینی و دوگانه سوز اعم از تنفس طبیعی و توربوشارژ، به صورت VVT و VVT Dual برای انواع جعبه دنده دستی و اتوماتیک، تا سطح یورو 5 همراه با EOBD را دارا می باشد. در آینده نزدیک نیز سازه پویش برنامه توسعه پلت فرم ECU تا سطح یورو 6 را در دستور کار خود دارد.

مرتضوی افزود: مهمترین مشخصه کار سازه پویش، خودکفایی در حوزه مهندسی و توسعه، اعم از خودکفایی در طراحی سخت افزار، توسعه نرم افزار، کالیبراسیون و نیز طراحی و اتوماسیون تجهیزات تولیدی است. به نحوی که هر زمان از سوی خودروسازان نیازمندی جدیدی مطرح می شود، سازه پویش با حداکثر سرعت و کیفیت امکان پاسخگویی به این نیازمندیها را دارا می باشد. در مورد وجه تمایز با محصوالت مشابه شرکت های خارجی، می توان گفت که محصول گروه عظام ضمن ارائه مشخصات فنی و سطوح کیفی در حد استاندارد های جهانی، به صورت هوشمندانه و طوری طراحی شده است. که حداکثر همخوانی کامل با مشخصات و نیازمندیهای موتورها و خودروهای داخلی را داشته باشد و با حد اقل زمان اجرای تغییرات مهندسی نیازمندی های خودروسازان را پوشش دهد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خط تولید ترمز خودروی تارا به‌عنوان نوبرانه ایران خودرو و خط تولید برف پاک کن را در دو شرکت دیگر افتتاح کرد.

 

بزرگترین قطعه ساز ایران در یک نگاه : یک میلیارد شماره فنی چگونه در گروه عظام تولید می شود؟

گروه قطعات خودرو عظام با نزدیک به سه دهه فعالیت، ١٢ کارخانه تولید قطعات اصلی خودرو در نقاط مختلف ایران از جمله در تهران و دیگر استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان دارد.

گروه قطعات خودرو عظام با سرمایه انسانی بیش از ٤ هزار نفر، سالانه نزدیک به یک میلیارد شماره فنی تولید می کند که علاوه بر تأمین قطعات خطوط تولید خودروسازان داخلی و بازار قطعات یدکی، توانمندی صادرات این قطعات را نیز داراست.

در این مجموعه بزرگ صنعتی، انواع سیستم‌های برق و الکترونیک، ایمنی و امنیتی و مکاترونیک، قطعات تزئینی و پلاستیکی، انواع کیت کلاچ و کمک‌فنر،  فرمان هیدرولیک، انواع دینام و استارت، موتور فن، قفل‌های سوئیچی و مکانیکی، انواع پوسته‌های آلومینیومی، ریخته‌گری قطعات چدنی نظیر میل‌لنگ، دیسک و کاسه‌چرخ، بوش سیلندر، انواع پیستون‌های بنزینی، دیزلی و دیگر قطعات را برای خودروهای داخلی تولید و تامین می شود.

 

نقش عظام در اشتغال زایی

گروه عظام با سرمایه گذاری بالغ بر ١٠ هزار میلیارد تومان در صنعت قطعه سازی ایران، علاوه بر اشتغال مستقیم 5۰۰۰ نفر در کارخانجات خود، زمینه اشتغال غیر مستقیم 35 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در هلدینگ عظام و پیمانکاران وابسته را فراهم کرده است.

عظام در طول فعالیت خود تلاش کرده زمینه جذب فارغ التحصیلان برترین دانشگاه های ایران را در کارنجات، مراکز تحقیق و توسعه و آزمایشگاه های مجهز خود فراهم کند.

امروز حداقل ٥٤٠ شرکت تامین کننده مواد اولیه و قطعات داخلی با بیش از ٢٢هزار نفر نیروی انسانی با گروه عظام همکاری دارند، که این نشان از همت و حمیت این گروه عظیم در بومی سازی فن آوری تولید و حمایت از تولیدکنندگان خرد و بکارگیری پتانسیل سایر بنگاه های صنعتی متوسط و کوچک در جهت خودکفایی است.

دستیابی نزدیک به ۹۰درصد ساخت داخل در اکثر قطعات استراتژیک بطور میانگین، گواه فتح قریب الوقوع قله خودکفایی است.

 

تولید سالانه ۷۰۰ میلیون دلار قطعه در گروه عظام

گروه عظام با بیشترین تنوع تولید با تکیه بر دانش فنی بومی شده نیروهای متخصص خود، انواع قطعات مهم خودرو را با کیفیت هم تراز استاندارد های جهانی و اکثراً تحت لایسنس شرکت های مطرح دنیا تولید می کند. سرمایه گذاری قابل توجه در کارخانجات عظام، بستری مناسب برای تولید انواع قطعات خودرو به ارزش سالانه بیش از ٧٠٠ میلیون دلار ایجاد کرده است.

اگر سرمایه گذاری سال های اخیر عظام در قطعه سازی انجام نشده بود، امروز سالانه صدها میلیون دلار از منابع محدود ارزی برای واردات قطعه از کشور خارج صرف می شد.

 

بزرگترین کارخانجات قطعه سازی ایران

عمده کارخانه های عظام نظیر پیستون ایران در تبریز، فرآوری و ساخت در شهر صنعتی رشت، استام صنعت در کمالشهر کرج در نوع خود بزرگترین و برترین کارخانه های تولید قطعات خودرو در ایران بحساب می آیند.

کارخانه پیستون ایران با ظرفیت تولید ٦میلیون عدد انواع پیستون موتور های بنزینی و دیزلی، ١٠٠٪؜ فرآیندهای ساخت تولید از مرحله ریخته گری و ذوب آلومینیوم، ماشین کاری، تکمیل، آزمایش و بازرسی بزرگترین کارخانه تولید پیستون موتور در خاورمیانه را دارا است.

کارخانه فرآوری و ساخت با ظرفیت تولید ٦میلیون عدد انواع کمک فنر سبک و سنگین بزرگترین کارخانه تولید کمک فنر خودرو در کشور بوده که به زودی پس از نصب و راه اندازی تجهیزات خطوط تولید خریداری شده از پژو فرانسه، به بزرگترین کارخانه تولید کمک فنر در خاورمیانه تبدیل می شود.

 

برنامه توسعه ای و صادراتی عظام

قطعات خودرو گروه عظام که  با بالاترین کیفیت روز دنیا و تحت لایسنس شرکت های مطرح بین المللی ساخته می شود، هم اکنون به‌کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و ایتالیا صادر می شود.

بر اساس برنامه راهبری گروه، تأمین قطعات خودروهای خارجی با برندهای مطرح جهان برای بازارهای داخلی و صادراتی، به زودی آغاز می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه