وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم چه کسی می‌شود؟ از گمانه زنی تا تحلیل شرایط

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم چه کسی می‌شود؟ از گمانه زنی تا تحلیل شرایط
کدخبر : 21261

زمان زیادی به روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رییسی باقی نمانده است.

به گزارش رصد اقتصادی:  در این روزها گمانه‌زنی‌ها به سیاست‌های رییس جمهور منتخب و البته کابینه وزرای او معطوف شده، به همین دلیل برای تصدی عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌خواهیم نگاهی به گزینه های وزارت کار انداخته و برخی از این افراد را مورد رصد و برسی قرار دهیم.
وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی همانگونه از نام آن پیداست قطعا یکی از مهم‌ترین و شاید متفاوت‌ترین وزرای کابینه هر دولت برای مردم ایران است علی الخصوص در این شرایط که یکی از کابینه های قوی باید تشکیل شود تا اولا به قولی که رئیس جمهور منتخب با مردم داشتند عمل نمایند و در ثانی وزیری که بتواند مسئولیت خطیری از بازنشستگان و خانواده های آنان را به عهده گیرد. نکته دیگر آنکه وزیر منتخب از جمله افرادی است که حکم مدیران کلیدی بی‌شماری را امضا می‌کند.
عملکرد وزیر کار و مجموعه این وزارتخانه به طور مشهود در زندگی روزمره مردم تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل اخبار، سخنان و اهداف وزارتی با نام رفاه اجتماعی برای مردم اهمیت فراوانی دارد. از طرفی نیاز می‌شود تا وزیر کار و رفاه اجتماعی (همانند دیگر وزرا) بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و نیاز‌ها و مشکلات آن‌ها را از نزدیک متوجه شود
تا کنون افراد زیادی به عنوان کاندید اصلی برای پست مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده‌اند، هنوز مشخص نیست که چه کسی به این مسند می‌رسد اما حدس و گمان‌هایی در این خصوص وجود دارد که می‌خواهیم آن‌ها را بررسی کنیم. بنابراین با معرفی جدی‌ترین گزینه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت بعدی و وزیر آینده همراه ما باشید

فخراله مولایی یکی از چهره های اجرایی در روزهای سخت در میان اصولگرایان است که پیش از این مسئولیت‌هایی همچون، معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعاملی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و همچنین رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و مدیرعاملی هلدینگ بزرگ صباجهاد در وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی را در کارنامه کاری خود دارد. ایشان خاصیت دولت فراجناحی مطابق نظر رئیس جمهور منتخب را نیز در وزارتخانه زیر نظر خود می‌توانند با شایستگی‌های افراد اداره کنند.
شنیده های موثق حاکی از آن است که دولت رئیسی از جریانی خارج از تفکرات و گمانه زنی های شنیده شده در محافل است و یکی از بندهای تصدی وزارت، در کابینه سیزدهم برخورداری از رزومه کاری در سطوح معاونین وزرا است.
لذا با توجه به جوان انقلابی بودن، انگیزه بالای خدمت برای مردم و همچنین سطوح فعالیتهای موفق دکتر فخراله مولایی در پست های مختلف وزارت کار و صمت به نظر یکی از محتمل ترین گزینه‌های تصدی این کرسی است.
مهرداد بذرپاش یکی دیگر از افرادی است که این روزها از وی برای این مسند کاری نام برده میشود. نام مهرداد بذرپاش در لیست های مختلف، از شهرداری تهران تا وزارت صمت و وزارت کار دیده می‌شود. از ویژگی‌های وی ارتباطات گسترده، قدرت اجرایی و جوان بودنش را می‌توان برجسته کرد.
ماجرای انتصاب ایشان در دیوان محاسبات کشوراز نکات قابل تامل است و به نظر می‌رسد تقویت دیوان محاسبات در دوران طلایی جوانی، وی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.
حجت عبدالمکی از دیگر گزینه هایی است که همانند بذرپاش گویا به هر علتی و به هر دلیلی باید در کابینه وزرا باشد، گویا هر طور وزیر شدن بهتر از کمک به دولت و جریان فکری و انقلابی خود است. در حالی که ایشان از نزدیکان آقای رئیسی هستند و میتوانند بیش از بیش به ایشان درخدمت رسانی بهتر و مشاوره دقیق تر به ایشان کمک کنند اما در رزومه ایشان نیز فقط ریاست هیات مدیره اقتصادی کمیته امداد امام خمینی و داوری در مجموعه مسابقات میدان در تلویزیون بیشتر از همه به چشم میخورد.
لطف الله فروزنده نیزگزینه‌ای دیگر برای تصدی این منصب است. البته نام وی بیشتر در مسند سازمان برنامه و بودجه کشور بیشتر به چشم میخورد تا وزارت کار. به هرحال با توجه به سابقه تحقیق و توسعه ای ایشان تصدی مسندی همچون سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای خدمتگزاری دولت قوی برای خدمت به مردم کشور مناسب‌تر باشد.

اخیرا نام علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخابات سیزدهمین دولت ایران نیز شنیده میشود. هر چند که شنیده های مختلف حاکی از آن است که در دولت سیزدهم بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب از افراد داخل مجلس کمتر استفاده شود و مجلسی ها در مجلس مانده و کار نظارت خود را انجام دهند.
از سایر اسامی همچون نجات امینی ، محمد عباسی، اسدالله عباسی ، عیسی منصوری و سایر اسامی دیگر نیز نام برده می‌شود.

درباره حضور برخی از نمایندگان در کابینه رئیسی هم اماواگرهای زیادی وجود دارد، درحالی‌که جلال میرزایی‌نکو گفته است که اگر در ترکیب کابینه رئیسی، مطالبات طیف مجلس برآورده نشود، شاهد شکل‌گیری رقابت بین طیف رئیسی و قالیباف خواهیم بود اما برخی از میان خود اصولگرایان گویا چندان موافق حضور مجلسی‌ها در کابینه نیستند.
انتظار می‌رود در شرایط دشوار کنونی از افراد خبره و دارای برنامه که تجارب اجرایی در حوزه‌های مهم و خطیر هستند، بهره گرفته شود.

 

1

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه