وضعیت بورس

پیش بینی وضعیت بورس امروز 7 مهرماه | بورس صعودی می شود؟

پیش بینی وضعیت بورس امروز 7 مهرماه | بورس صعودی می شود؟
کدخبر : 21851

امروز (چهارشنبه 7 مهرماه) وضعیت بورس تهران چگونه خواهد بود؟

به گزارش رصد اقتصادی: بورس در روزهای اخیر با نوسان زیادی روبرو بوده است و این موضوع، نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است. سهامداران بورس به روند بازار در نیمه دوم سالجاری خوش بین هستند و این شاید تنها دلیلی باشد که سرمایه خود را در بورس نگه داشته اند. در روز گذشته (سه‌شنبه) شاخص کل بورس  732 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 425 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 409 واحد پائین آمد و در رقم 419 هزار و 550 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 53 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 859 واحد رسید. در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 197 نماد رشد قیمت و 291 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 40 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت سهام

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سرمایه گذاری اعتبار ایران (واعتبار) و سازه پویش (خپویش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) و نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت سهام

در بورس نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند)، سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز) و کپشیر (پشم شیشه ایران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت زرین معدن آسیا (فزرین)، ریل سیر کوثر (حسیر) و شرکت داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

مازاد عرضه در بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه 292 میلیارد تومانی بسته شد.
در پایان معاملات سه‌شنبه 53 نماد صف فروش و 47 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 25 درصد رشد کرد و در رقم 270 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 28 درصد کاهش یافت و 562 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 59 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و لپارس (پارس الکتریک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 158 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، کالا (شرکت بورس کالای ایران) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی وضعیت بورس امروز 7 مهرماه

روز گذشته بازار دو نیمه داشت، در نیمه اول بیش از نیمی از بازار سبزپوش بود و شاخص‌ها صعودی بودند. اما در 2 ساعت پایانی سمت عرضه بازار پرتعدادتر شد و شاخص‌ها نزول کردند. به طوری که در پایان معاملات 53 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 292 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود. بدین ترتیب برای سومین روز متوالی بازار با مازاد عرضه بسته شد که یک رکورد منفی جدید محسوب می‌شود.
همچنین دیروز باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 263 میلیارد تومان بود. به علاوه 58 درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند و حقیقی‌ها در سمت عرضه فعال‌تر بودند. سرانه فروش حقیقی‌ها 16 میلیارد تومان بود در حالی که سرانه خرید حقیقی‌ها 14 میلیارد و 400 میلیون تومان بود. 82 درصد خرید‌ها به معامله‌گران حقیقی تعلق داشت و در مقابل 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد.

جدال روندها در بازار سهام امروز

دیروز همگی روندهای درونی بازار نزولی بودند بنابراین به نظر می‌رسد بازار نیرویی برای صعود در آخرین روز کاری هفته ندارد. با این حال می‌توان علامت‌های مثبت کمرنگی در بازار یافت و نیمه پر لیوان را نیز دید. از یک سو همچنان که در گزارش پیش بینی روز سه‌شنبه گفته شد بزرگان کامودیتی‌محور لیدر بازار شده‌اند و دیروز نیز مانع نزول شاخص کل شدند. نمادهای «پارسان»، «شبندر»، «وغدیر»، «شیراز»، «شتران»، «شپدیس»، «فملی»، «شپنا» و «وصندوق» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.
از سوی دیگر کاهش رقم خروج پول حقیقی و رشد ارزش صف‌های خرید پایانی بازار دو نشانه مثبت معاملات دیروز است. روز سه‌شنبه ارزش نقدینگی خروجی از بازار 43 درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید افزایش 25 درصدی داشت. بدین ترتیب ارزش مازاد عرضه بازار نیز 273 میلیارد تومان کاهش یافت. بنابراین در روز سه‌شنبه روندهای منفی بازار نسبت به روز یکشنبه کمتر شده‌اند که می‌تواند برای سهام‌داران امیدوار کننده باشد تا شاخص‌های بازار در آخرین روز کاری هفته سبزپوش بمانند.

منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه