بورس امروز

بورس سبزپوش شد | روند صعودی بورس ادامه دار است؟

بورس سبزپوش شد | روند صعودی بورس ادامه دار است؟
کدخبر : 21865

شاخص کل بورش در پایان معاملات ۷ مهر ۱۴۰۰ با رشد ۱۱ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی دست یافت.

به گزارش رصد اقتصادی: بورس تهران در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود و روز گذشته (سه شنبه 6 مهرماه) شاخص بورس پس از چند روز رشد اندکی را تجربه کرد. سهام داران بورس به وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سالجاری، خوش بین هستند و به نظر می رسد بورس در نیمه دوم سال 1400 روند بهتری را تجربه کند. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز (چهارشنبه ۷ مهرماه) با افزایش ۱۱ هزار و ۵۷۴ واحدی به یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۱ واحدی رسید. شاخص هم‌وزن ۱۲۴۹ واحد مثبت شد و به رقم ۴۲۰ هزار و ۷۹۸ واحدی دست یافت.
گفتنی است، امروز ۹۷۶ هزار فقره معامله به ارزش ۶.۷ هزار میلیارد تومان ثبت شد. «پارسان»، «وغدیر» و «شپدیس» نمادهای مؤثر در رشد شاخص بوده‌اند.
فرابورس ۱۰۰ واحد رشد مثبت داشت و در جایگاه ۲۰ هزار و ۹۶۰ واحدی قرار گرفت.
گروه شیمیایی با ۹۰۰ میلیارد تومان و گروه معادن فلزی با ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملاتی جزو برترین گروه‌های صنعت در معاملات امروز بوده‌اند.

وضعیت بورس چگونه خواهد شد؟

در این شرایط، بسیاری از فعالان بازار سهام، در بیم و امید فضای بازار در نیمه دوم سال، آن هم در شرایط مبهم مذاکرات و روند بازارهای دیگر هستند؛ این‌که ادامه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، امن و مطمئن خواهد بود؟ مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد پیش‌بینی بازار سرمایه در ۶ ماه دوم می‌گوید: اصلاح کوتاه‌مدت شاخص بورس امری عادی بوده و باعث نگرانی سهامداران نباید بشود. در شرایط فعلی تهدیدی متوجه بورس نخواهد بود و احتمالا در هفته دوم مهرماه وضعیت معاملات بورس صعودی خواهد بود و سهامداران قادر به کسب بازدهی معقول از این بازار خواهند بود.
وی می‌افزاید: طبیعتا در چنین شرایطی قیمت ارز کنترل خواهد شد و آنجاست که باید الگوی معاملاتی در بازار سهام نیز نسبت به این کنترل‌ها تغییر کند و سهامداران با توجه به‌ متغیرهای پیش‌روی بازار و به ‌دور از هیجان، سبد بهینه‌تری برای کسب حداکثر سود با تحمل حداقل ریسک را چینش کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: هر چند در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بورس تورم‌زده تهران بتواند به‌مانند ماه‌های نخست سال‌ ۹۹ سمت و سوی صعودی داشته باشد و با حرکتی تند و تیز به‌قله‌های جدید دست یابد، اما انتظار برای رکودی شدن بازار نیز غیرمحتمل است.
عبدالحمیدی متذکر می‌شود: در حال حاضر قیمت دلار نیمایی ۲۰ درصد از قیمت دلار آزاد کمتر است. نزدیک شدن قیمت دلار نیما به قیمت دلار آزاد، باعث رشد سودآوری بازار و کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار به اعداد کمتر از ۶ می‌شود که دلیلی برای رشد آینده بورس فراهم خواهد کرد.
وی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه بورس تهران یک بازاری است که به دنبال تورم حرکت می‌کند، اگر تورم امسال ۴۰ درصد باشد، بازار بیش از ۴۰ درصد رشد خواهد کرد. این رشد به ۲ دلیل اتفاق می‌افتد؛ یکی این‌که به اندازه تورم دارایی‌های شرکت‌ها رشد کرده و دیگر این‌که برخی از شرکت‌ها که فروش آنها بر اساس نرخ‌های جهانی است با نرخ‌های بالاتری می‌فروشند و لذا سود بالاتری محقق می‌کنند.

دلایل ریزش بورس

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه  درباره عوامل ریزش بازار هفته گذشته گفت: در دو هفته گذشته وضعیت بازار چندان خوب نبود و عملکرد منفی حاصل عوامل گوناگون است.
اگرچه صفوف فروش سنگینی نداشتیم اما خریداران هم عجله‌ای برای خرید نداشتند و صبورانه منتظر کمتر شدن قیمت‌ها بودند.
وی در این باره افزود: یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های فعلی بازار نرخ بهره بانکی است، نرخ اوراقی که دولت جهت تامین مالی منتشر می‌کند باید نسبت به بازارهای دیگر جذاب‌تر باشد و در حال حاضر برنده بازارهای مالی در چند ماه گذشته دولت بود که خود موید جذابیت اوراق نسبت به سایر بازارها شده است.
رئیسی در بخش دیگری گفت: قیمت دلار دومین عامل ابهام در بازار سهام است که پیش روی بازار قرار گرفته است و همین موضوع از عوامل دیگری مثل تورم، رشد نقدینگی و نتایج مذاکرات برجام تاثیر می‌گیرد. اما می‌توان برای محدوده‌های مختلف نرخ دلار سناریوهای متفاوتی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.
این کارشناس بازار سهام همچنین درباره تاثیر قیمت‌های جهانی می‌گوید: قیمت‌های جهانی که روزهای گذشته با ادامه روند واکسیناسیون، تغییرات نرخ بهره آمریکا و اقتصاد چین تغییرات گسترده‌ای داشته است باعث اصلاح در گروه سنگ آهنی شد و تاثیر زیادی را بر بازار سهام گذاشت.
وی گفت: عامل مهم دیگری که هفته گذشته در ریزش بازار سهام تاثیر زیادی را داشت، خبر آزادسازی سهام عدالت بود که برای سهامداران یادآور ریزش سال ۹۹ بود. همچنین صحبت‌هایی که در مورد نرخ‌گذاری‌های دستوری در صنایع مختلف انجام شد از جمله در گروه‌هایی که به صنعت ساختمان مرتبط بودند ترس و هیجان در بازار را دو برابر کرد.

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه