معلمان

خبری خوش برای معلمان | حقوق معلمان چقدر افزایش می یابد؟

خبری خوش برای معلمان | حقوق معلمان چقدر افزایش می یابد؟
کدخبر : 21915

امروز (شنبه 10 مهرماه) طرح رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

به گزارش رصد اقتصادی: حقوق معلمان نیازمند اصلاح است و معلمان به میزان حقوق دریافتی خود اعتراض دارند. معلمان معتقد هستند که حقوق آن ها نسبت به سایر مشاغل کم است و باید افزایش یابد. معلمان بازنشسته، نسبت به معلمان شاغل، بیشتر نسبت به حقوق خود اعتراض دارند. پیگیری بهارستانی‌ها و «مطرح شدن طرح رتبه بندی در صحن علنی مجلس از ١٠ مهر» اظهاراتی است که محمد باقر قالیباف همین چند روز پیش خطاب به معلمان گفته است.
صحبت از طرحی است که یک دهه از زمزمه‌های اولیه آن می‌گذرد، اما روند به ثمر رسیدنش آنقدر کند و در کشاکش انواع و اقسام تصمیم‌ها، تغییرات مدیریتی، سیاستگذاری‌ها و موانع قانونی بوده است که همچنان در به نتیجه رسیدن آن، اما و اگرهای بسیاری مطرح است.
براساس آخرین رفت و برگشت‌های طرح رتبه‌بندی معلمان میان دولت و مجلس قرار بر این بود تا از اول فروردین سال ١۴٠٠، این طرح برای معلمان اجرایی شود و صحبت از این برنامه‌ریزی تا همین یکی دو ماه پیش همچنان کارگزین آنلاین مطرح می‌شد، این موضوع در حالی بود که مشکل تامین بار مالی اجرای طرح اعلام شده بود و حتی رئیس مجلس گفته بود کمیسیون آموزش مجلس باید این موضوع را بررسی کند و زمانی که قطعی شد باید در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، بار مالی این لایحه باید از سوی دولت تأمین شود.

رتبه بندی معلمان امسال اجرایی می شود؟

ارجحیت اجرای طرح رتبه بندی بر زمان آن آنطور که شواهد نشان می‌دهد بار مالی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح رتبه‌بندی در بودجه سال ١۴٠٠ برای رسیدن به مرحله اجرا دچار مشکل است.
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت که براساس آنچه در بند (و) تبصره ٢ قانون بودجه سال ١۴٠٠ آمده، ١۵٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ٢٠ هزار میلیارد تومان باید بین ١٢ مورد از جمله رتبه بندی فرهنگیان تقسیم شود، البته که مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است مبلغ قابل توجهی را به این طرح اختصاص دهد.
او تاکید کرد: آنچه برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده عدد بزرگی است بر این اساس تمام تلاش ما بر این است تا حداقل از شهریور ۱۴۰۰ طرح رتبه بندی را برای معلمان اجرا کنیم تا این کار روی روال بیفتد و برای سال آینده یعنی ۱۴۰۱ این کار را با اعتبار بهتر و بار مالی بیشتری دنبال کنیم.
گفتنی است، با فرض میانگین حقوق 7 میلیون تومانی در صورت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و اعمال پرداخت 80 درصد حقوق اعضای هییت علمی (استادیار)، باید منتظر افزایش 5 تا 6 میلیون تومانی حقوق برخی معلمان بود.

مشکل فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد؟

همان دیروز بود که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به کسری بودجه دولت درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: پیش‌بینی‌های مالی صورت گرفته درباره رتبه‌بندی معلمان حاکی از این است که برای اجرایی کردن این لایحه حدود ۶۰ هزار میلیارد اعتبار مالی نیاز است که البته پیش‌بینی دولت از اعتبارات مورد نیاز بیش از اینها است.و حتی در صورت تصویب احتمالی آن، اجرای این لایحه به احتمال زیاد به سال آینده موکول خواهد شد.
همچنین چندی قبل میرکاظمی در اولین گفتگوی تلویزیونی خود به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود، گفت: در این زمینه تجدید نظر خواهیم کرد. ١٨٠٠ میلیارد کسری بودجه آوردیم تعهدی داریم که جلوی بی انضباطی را بگیریم و اگر شرایط را مدیریت نکنیم فشار اصلی بر قشر ضعیف از جمله معلمان خواهد آمد و بنا داریم از طریق روال قانونی این کار را انجام دهیم؛ در آموزش و پرورش با یک مجوزی که مغایر با قوانین بوده احکامی را صادر کردند که اصلاح احکام سه روز طول می کشد تا آن را منطبق با قانون کنند و برای اینکه این سه روز حقوق دچار مشکل نشود از طریق فایل ماه قبل حقوق را پرداخت کردیم ولی اگر قرار به تغییر باشد باید منبع برای آن دیده شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم چون حدود اختلاف آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مغایر با برنامه است و اگر قرار بر افزایش باشد باید در دولت تعیین تکلیف شود.
اما در این بین محمدصالحی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به کسری ۴۰ درصدی بودجه گفت: ما با تصویب مالیات‌های جدید مثل مالیات بر خانه‌های خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص می‌شود و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.
حال طرح رتبه بندی معلمان در مرحله جدیدی قرار گرفته است و باید دید دولت سیزدهم طلسم این طرح را در سال ۱۴۰۰ می شکند و تعیین تکلیف رییس جمهور برای حل همیشگی مشکل حقوق فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد.

منبع: زنهار
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه