سهام عدالت

ارزش سهام عدالت امروز 10 مهرماه | سهام عدالت به جاماندگان تعلق می گیرد؟

ارزش سهام عدالت امروز 10 مهرماه | سهام عدالت به جاماندگان تعلق می گیرد؟
کدخبر : 21917

امروز (شنبه 10 مهرماه) در پایان معاملات بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت ۳.۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش رصد اقتصادیسهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت در تابستان سال گذشته (99) با رشد بسیاری روبرو شد ولی پس از آن، ارزش سهام عدالت وارد روند نزولی شد.
در پایان معاملات امروز (شنبه) بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۷ مهرماه) ۳.۱ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۶۱۹ هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان رسیده است.

تکلیف سهام عدالت بازماندگان چه می شود؟

درباره سهام عدالت در هفته گذشته، اخبار محدودی منتشر شد. اما یک خبر مهم برای جاماندگان دریافت سهام عدالت دست به دست چرخید. به عبارت دیگر، جاماندگان سهام عدالت همیشه به دنبال یک فرصت دیگر از سوی دولت برای ثبت نام هستند تا آنها نیز بتوانند از این موضوع استفاده کنند.
محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس درباره آخرین تصمیمات برای سهام عدالت جاماندگان گفت: بحث تعیین تکلیف سهام عدالت جاماندگان در حال حاضر موضوع مجلس و دولت است و در سطح حاکمیتی باید درباره جاماندگان سهام عدالت تصمیم‌ گیری شود و موضوع ارتباطی در حال حاضر با سازمان بورس ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مشمول سهام عدالت جاماندگان می ‌شوند، ادامه داد: زمانی که سهام عدالت توزیع شد، عده‌ ای حواله‌ های اولیه را دریافت کردند؛ اما در نهایت به آنها سهامی نرسید و از سوی دیگر وقتی شرایط امروز را بررسی می‌ کنیم، می ‌بینیم که عده ‌ای همان شرایط دریافت سهام عدالت در ان مقطع زمانی گذشته را دارند و ممکن است با تخصیص دوباره سهام عدالت مشمول شوند؛ اما در نهایت دولت و مجلس درباره مشمولان و به طور کلی بحث جاماندگان سهام عدالت تصمیم می‌ گیرد.

ارزش سهام عدالت چقدر  است؟

در هفته گذشته، ارزش سهام عدالت حدود 2.33 درصد رشد داشته است. این مساله در کنار رشد 3.6 درصدی شاخص کل بورس اتفاق افتاده است. سهام عدالت 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و 1 میلیون تومانی به ترتیب 362، 435، 471 و 886 هزار تومان افزایش ارزش داشته است. ارزش سهام عدالت در هفته گذشته به 10 میلیون تومان، 12 میلیون تومان، 13 میلیون تومان و 24 میلیون و 500 هزار تومان رسید. قیمت سبد سهام عدالت هنوز نسبت به 1 مرداد ماه سال 1399 با کاهش ارزش 36 درصدی مواجه بوده است.

جاماندگان سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟

۲۰ میلیون نفر جامانده از سهام عدالت وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر از آنها شامل ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی، یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر کمیته امدادی‌ها، دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، می‌شوند. همچنین افرادی که جزء ۶ دهک پایین درآمدی هستند، اما تحت پوشش هیچ مرکزی قرار ندارند نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند و نتوانسته‌اند سهام عدالت دریافت کنند.

اختلاف مجلس و دولت در موضوع جاماندگان سهام عدالت چه بود؟

با وجود اینکه طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد، دولت، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دلیل آن را، عدم وجود سهام برای اختصاص به این افراد دانست.
دژپسند، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و تعدادی از مسئولان در این وزارتخانه نیز، اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را از نظر فنی، امکان‌پذیر ندانستند و اعلام داشتند که از منظر قانون نیز، این افراد پوشش داده شده‌اند؛ ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوان این کار را انجام داد، محدودیت وجود دارد. زیرا آن زمان این حجم از سهام، واگذاری نشده بود.

چرا جاماندگان سهام عدالت از ٢٠ میلیون به ٧ میلیون نفر تقلیل یافتند؟

در حالی که طرح کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص جاماندگان سهام عدالت، در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار داشت، دی ماه ١٣٩٩، ۲۰ میلیون جامانده‌ سهام عدالت در کمیسیون تلفیق به ۷ میلیون نفر کاهش یافت و این کمیسیون با گنجاندن پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مصوب کرد سهام عدالت به ۷ میلیون نفر جامانده تعلق گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه