بورس

پیشی بینی وضعیت بورس | سهامداران بورس بخوانند

پیشی بینی وضعیت بورس | سهامداران بورس بخوانند
کدخبر : 21959

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: گزارش شرکت‌ها و چرخش نقدینگی حاضر در گروه‌های مختلف می‌تواند علاوه بر شاخص مثبت در هفته پیش رو و گروه پالایشی که به نوعی لیدر بازار شده، در سهم‌های سایر گروه‌ها از جمله گروه‌های خودرو و بانک نیز خود را نشان دهد.

به گزارش رصد اقتصادی:  بورس هفته گذشته با نوسان روبرو بود؛ بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد بسته شد. شاخص کل بورس امروز (دوشنبه 12 مهرماه) حدودا ۹ هزار واحد رشد را ثبت کرد و در محدوده یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن بورس نیز، امروز با تقریبا سه هزار واحد مثبت در محدوده ۴۲۵ هزار واحدی قرار گرفت. روند بورس در روزهای آینده به چه صورت است؟
«ایمان رئیسی» کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی بازار سهام، گفت: بازار در حالی دومین هفته مهر ماه را سپری کرد که امیدها با خبرهای مهم برای پالایشی‌ها زنده‌تر شده است. از یک سو بخشنامه محاسبه قیمت‌ها که تفاوت اساسی با گذشته دارد بر اساس قیمت صادراتی محاسبه می‌شود و از سوی دیگر افزایش جهانی قیمت نقت محرک خوبی برای تقویت حرکت صعودی این گروه شده است. گزارش این شرکت‌ها نیز ظرف چند روز آینده به بازار مخابره خواهد شد و انتظار گزارش‌های مثبت از این صنعت می‌رود.
رئیسی اضافه کرد: در این هفته نامه‌ای از طرف رئیس سازمان بورس به وزیر اقتصاد برای آزادسازی قیمت خودرو و عرضه آن در بورس کالا داشتیم که در صورت اجرایی شدن این موضوع، مزیت آن رقابتی شدن قیمت و خروج خودروسازها از زیان خواهد بود. بنابراین به جای آنکه سودهای چند میلیونی به حیب دلالان برود مالکان واقعی شرکت که همان سهامداران هستند از این سود منتفع خواهند شد.
وی ادامه داد: نرخ دلار با تثبیت در قیمت‌های ۲۸ هزار تومان ریسک ریزش را به دلیل کاهش نرخ ارز هم منتفی کرده و از آن طرف گروه ریالی تورمی هم با رشد نقدینگی و تورمی که روزانه با آن مواجهیم در ریل صعود قرار گرفتند.
رئیسی افزود: آنچه مشخص است حجم پایین معاملات و نگرانی از ریسکی است که با آن روبرو هستیم. اما گزارش شرکت‌ها و چرخش نقدینگی حاضر در گروه‌های مختلف می‌تواند علاوه بر شاخص مثبت در هفته پیش رو و گروه پالایشی که به نوعی لیدر بازار شده، در سهم‌های سایر گروه‌ها از جمله گروه‌های خودرو و بانک نیز خود را نشان دهد.

فروش اوراق علت نوسان بورس

«پیمان حدادی» به فروش اوراق و تاثیر منفی آن بر معاملات بازار سهام تاکید کرد و افزود: روی آوردن به سمت فروش اوراق به لحاظ روانی با تاثیر منفی بر روند بازار همراه است؛ بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات منفی اخیر بازار و جلوگیری از رشد شاخص بورس، فروش اوراق بود که منجر به کاهش شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد.
وی خاطرنشان کرد: سهامداران نباید این موضوع را فراموش کنند که اصلاح ایجاد شده در بازار طبیعی بود اما بخشی از آن ناشی از فروش اوراق بود که این اقدام به نفع بازار سرمایه نیست.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به غیر از فروش اوراق که می‌تواند منجر به تاثیر منفی بر روند بازار ایجاد شود، ریسک دیگری تهدیدکننده معاملات بازار نیست.
به گفته وی، برخی کاهش نرخ دلار را دیگر ریسک تهدیدکننده بازار عنوان می‌کنند، در حالی که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت شاهد کاهش احتمالی قیمت ارز باشیم.
حدادی ادامه داد: مؤلفه‌های کلان اقتصادی نشان‌دهنده کاهش شدید قیمت ارز نیست زیرا با توجه به مذاکرات احتمالی برجام نمی‌توان در کوتاه‌مدت چندان شاهد کاهش قیمت ارز در بازار بود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: قیمت‌ها در بازارهای جهانی پس از اصلاحی که تجربه کرده بودند به مرور شروع به رشد کردند و قیمت‌ها در فلزات اساسی مانند سرب، روی، آلومینیوم و نیز نفت و مشتقات نفتی در مرحله افزایش قرار گرفتند.

روند بورس تا پایان 1400

وی روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: این بازار تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد اما این موضوع هم باید مدنظر سهامداران باشد که سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند با ریسک زیادی نسبت به سایر بازارها همراه باشد و نوسان های ایجاد شده نباید منجر به نگرانی سهامداران و فتارهای هیجانی آنها برای فروش سهام شود.
حدادی به سهامداران پیشنهاد کرد و گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید خیلی کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد، بلکه بهتر است بازه زمانی چهار تا ۶ ماه را در نظر داشته باشند و براساس آن سهام بنیادی یا صنایع پیشرو را مدنظر سرمایه‌گذاری‌های خود قرار دهند و براساس آن سبد سرمایه گذاری خود را از سهامی که در چند وقت اخیر اصلاح خوبی داشتند، تشکیل دهند و از این طریق وارد بازار شوند.
این کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: از روزهای منفی معاملات بورس می‌توان برای خرید سهام مثبت با نگاه بازدهی حدود ۴٠ درصدی تا پایان سال استفاده کرد.

منبع: تجارت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه