قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار برای فردا 14 مهرماه | قیمت دلار سقوط می کند؟

پیش بینی قیمت دلار برای فردا 14 مهرماه | قیمت دلار سقوط می کند؟
کدخبر : 21971

قیمت دلار در هفته جاری و بر خلاف هفته گذشته در مدار نزولی قرار گرفت و آیا قیمت دلار در بازار فردا (چهارشنبه 14 مهرماه) نزولی خواهد شد؟

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسان روبرو بوده است. روز گذشته (دوشنبه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهش داشت و برخی از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که قیمت دلار از اواسط شهریور تا اوایل مهرماه عمدتا بین ۲۷۳۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان داشت؛ از ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر ورود سیگنال‌های منفی به بازار قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت.
دلار برخلاف هفته گذشته، از روز شنبه تحت تاثیر اظهارات یک مقام مسئول در بانک‌مرکزی مبنی بر تقویت حضور بازارساز در بازار متشکل و نیمایی، وارد مدار نزولی شد و درحالی‌که تا پنجشنبه گذشته تا سطح ۲۸۵۰۰تومان بالا رفته بود، با کاهش حجم خرید‌ها و احتمال افزایش عرضه تا ظهر دیروز به مرز ۲۸هزار تومان عقب‌نشینی کرد.
با این وجود از میانه روز با مقاومت نوسان‌گیران در برابر تداوم این روند و ورود دوباره خریداران به بازار، دلار در مدار افزایشی قرار گرفت و نهایتا با قیمت ۲۸۱۵۰تومان در معاملات پشت‌خطی بسته شد؛ عدم موفقیت بازارساز در شکست مرز ۲۸هزار تومان، خریداران بیشتری را به بازار کشاند و این موضوع باعث شد قیمت دلار در بازار امروز به سطح مقاومتی ۲۸۲۰۰تومان افزایش یابد.
از طرفی روز گذشته رویترز در گزارشی اعلام کرد که وزیر خارجه ایران، بازگشت به مذاکرات وین را مشروط به رفع انسداد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده کرده است؛ از آنجا که با طولانی شدن تعلل در برگزاری دور بعدی مذاکرات، امید‌ها نسبت به احیای برجام کمرنگ شده و از طرفی آمریکا بار‌ها مخالفت خود را نسبت به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران اعلام کرده، این شرط امیر‌عبد‌اللهیان نگرانی از عدم حصول توافق را بیشتر کرد.
حالا به گفته برخی فعالان بازار ارز، بالارفتن قیمت دلار پس از افت دو روزه انتظارات تورمی را مجددا افزایش داده و معامله‌گران را نسبت به عدم پایداری روند نزولی بازار خوشبین کرده است؛ با این شرایط درصورتی که دلار بار دیگر مرز ۲۸۲۰۰تومان را از دست دهد، این روند افزایشی تا مرز مقاومتی بعدی، مانند هفته گذشته به سرعت طی خواهد شد.
اما عده‌ای دیگر بر این باورند که نگرانی از مداخله بازارساز و کنترل نرخ ارز به روش افزایش عرضه، همچنان در بین معامله‌گران وجود دارد و از همین رو به نظر نمی‌رسد تا پایان هفته شاهد افزایش حجم خرید‌ها و رشد بیشتر قیمت دلار باشیم.

 

قیمت دلار کاهش می یابد

رئیس اسبق کانون صرافان و عضو کنونی این کانون، گفت: روند قیمت‌ها در بازار ارز طی روزهای آینده، متناسب به شرایط کاهشی می‌شود اما این کاهش چشم‌گیر نخواهد بود، زیرا اتفاقات خاص سیاسی و اقتصادی در راستای افزایش عرضه رخ نداده است.
«کامران سلطانی‌زاده» در این خصوص، اظهار کرد: قیمت‌ها در بازار ارز از اوایل هفته گذشته تا روز گذشته افزایشی بود اما در حال حاضر قیمت‌ها در این بازار مقداری کاهشی شده است. با توجه به شرایط فعلی، همچنان خریدار در بازار ارز وجود دارد و مقابل صرافی‌ها صف شکل می‌گیرد اما این افرار در حال حاضر به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها صبر کرده‌اند.
وی با بیان اینکه قیمت دلار هنوز به ۲۷ هزار تومان هفته گذشته برنگشته است، گفت: نامشخص بودن تکلیف برجام بر وضعیت بازار ارز ثاثیر می‌گذارد و اگر اخبار مثبتی در این زمینه منتشر شود، قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن حرکت می‌کنند. از سوی دیگر، هر چه کاهش تحریم‌ها را داشته باشیم، افزایش صادرات نفت و کالاها را خواهیم داشت که این امر نیز به بازگشت ارز به کشور و کاهش قیمت ارز کمک می‌کند.
رئیس اسبق کانون صرافان، ادامه داد: اگر در روزهای آتی نیز همچنان با کاهش تقاضا در پی افزایش قیمت ارز مواجه باشیم، روند کاهش نرخ ارز نامحسوس خواهد بود، زیرا در روزهای آینده به نظر نمی‌رسد که اتفاقات خاصی رخ دهد.
سلطانی‌زاده بیان کرد: روند قیمت‌ها در بازار ارز طی روزهای آینده متناسب به شرایط کاهشی می‌شود اما این کاهش چشمگیر نخواهد بود، زیرا اتفاقات خاص سیاسی و اقتصادی در راستای افزایش عرضه رخ نداده است.

دلار به کانال پایین تر می رود؟

در شرایط کنونی، شماری از معامله گران تصور می کنند که بازارساز با عرضه خود به دنبال بردن دلار به کانال پایین تر است. همین عامل موجب شده است که برخی از خریداران به طور موقت از بازار خارج شوند. در واقع این دسته از معامله گران در کمین دلار هستند و ممکن است به یکباره قیمت اسکناس آمریکایی را دچار نوسان کنند.
شماری از فعالان نیز باور دارند، معامله گران از هراس آغاز مذاکرات هسته ای، به طور موقت از بازار خارج شده اند. اخیرا وزیر امور خارجه عنوان کرده بود که ترکیب تیم مذاکره‌‌کننده ما درحال نهایی شدن است. با این حال، شرط ایران برای مذاکره یعنی دریافت 10 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده، از نگاه برخی فعالان به معنای آن است که مذاکرات به زودی آغاز نخواهد شد. از نگاه این دسته دلیل عقب ماندن دلار در 2 روز ابتدای هفته عرضه بازارساز و سودگیری معامله گران از خریدهای گذشته بوده است. آن ها با کاهش سطح عرضه، انتظار رشد قیمت دلار دارند.
در کنار این، حواله درهم نیز در ابتدای هفته تمایل صعودی خاصی از خود نشان نداد. به نظر می رسد در صورتی که دلار در روز دوشنبه به زیر مرز 28 هزار تومانی برود، فروشنده های بیشتری در بازار فعال خواهند شد و ماندن بالای مرز 28 هزار تومانی به تدریج زمینه ساز ورود خریداران بیشتر خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه