قیمت سکه

قیمت سکه و طلا در بازار امروز 14 مهرماه | قیمت انواع سکه

قیمت سکه و طلا در بازار امروز 14 مهرماه | قیمت انواع سکه
کدخبر : 21988

امروز (چهارشنبه 14 مهرماه) قیمت سکه و طلا در بازار آزاد تهران، اعلام شد.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت سکه در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود و قیمت سکه در بازار تهران شرایط مختلفی را تجربه کرد. قیمت سکه و طلا برای افراد جامعه، مهم است و مرتب اخبار این بازار را رصد می کنند. قیمت سکه تحت تاثیر قیمت طلا و دیگر بازارهای مالی قرار می گیرد. روز گذشته (سه شنبه) قیمت سکه در بازار تهران، به حدود 12 میلیون تومان رسید.
امروز (چهارشنبه 14 مهرماه) در بازار تهران، قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 165 هزار تومان، قیمت دلار 28 هزار و137 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 850 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 550 هزار تومان است. در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 50 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 580 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 230 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 558 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 50 تومان ارزش‌گذاری شده است.

سکه‌های طلا و نکات پیرامون آن

امروزه بسیاری از افراد هستند که قید سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلای آبشده، شمش‌های طلا، دلار، ملک و ماشین را زده‌اند و رو به بازار پر رونق سکه آورده‌اند. این افراد یاد گرفته‌اند چگونه سرمایه‌ی خود را در زیر چتر اَمن سکه‌های طلا حفظ یا چند برابر کنند! اما به این راحتی‌ها هم نیست، بازار سکه هم مانند تمام بازارهای سرمایه‌گذاری: طلا، دلار، مسکن و بورس و… استرس‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد که اگر حواستان نباشد کلاهتان پَس معرکه است! از آنجا که احتیاط شرط عقل است و زیرکی و هوشیاری شرط بازار سکه است.

سکه، همان مسکوک طلا است

سکه، یک فلز کوچک دایره‌ای شکل و تخت است که توسط دولت‌ها و کشور‌ها، معتبر و ارزشمند می‌شوند. بدین‌صورت که از گذشته تا به امروز چه در خزانه‌ی پادشاهی و چه در بانک مرکزی هر کشور، سکه‌هایی از جنس‌های مختلف مثل طلا ، نقره ، نیکل و فلزات دیگر که با آرم‌های مخصوص آن حکومت یا دولت آن عصر، ساخته و ضرب شده‌اند. به طور خلاصه، سکه عبارت است از قطعه فلزی با وزن، عیار، جنس و شکل معیّن که برروی آن علایم و اشکال رسمی نقش شده باشد، این سکه پشتوانه ارزی هر کشور می باشد و بدین دلیل ضرب سکه باید قانونی انجام گیرد.
تاریخچه اولین سکه حدوداً به ۵۰۰۰ سال پیش در موهنجودارو (در پاکستان فعلی) برمی‌گردد و تاریخچه اولین سکه در ایران در ۲۵۰۰ سال پیش به دوره هخامنشیان، می‌رسد. سکه‌هایی که از این دوران یافت شده است همگی با دست ضرب شده‌اند. همین کار دست، موجب افزایش قیمت نجومی این سکه‌هاییست که دیگر عتیقه نام دارند. سکه‌های قدیمی با دست ضرب می‌شدند به همین خاطر روزانه فقط امکان ضرب چند سکه وجود داشت. به اینگونه سکه‌ها، سکه‌های چکشی می‌گویند. اما امروزه دیگر مراحل ضرب کردن سکه را به صورت دستی انجام نمی‌دهند. در زمان حال سکه‌ها را با دستگاه‌های کاملاً اتوماتیک ضرب می‌کنند، از این رو به آن‌ها، سکه‌های ماشینی گفته می‌شود. دستگاه ضرب سکه ماشینی قادر است در هر ثانیه ۱۲ سکه ضرب کند. فشاری که برای ضرب هر سکه، به قالب‌ها وارد می‌شود، برابر با ۸۰ تن می‌باشد که چیزی معادل ۱۰۰۰ بار ضربه چکش برای ضرب سکه به صورت دستی است. (اصطلاح ضرب کردن، برای ساخت سکه‌های طلا به کار برده می‌شود؛ که در ادامه به بیان مفهوم ضرب کردن سکه‌ها نیز می‌‎پردازیم.) حال که پای سکه‌های چکُشی و ماشینی را به میان کشیده‌ایم خالی از لطف است اگر مختصری از آن نگوییم، یادتان باشد؛ همیشه دانستن هر موضوعی بهتر از ندانستن آن است!

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه