قیمت سکه

جدیدترین قیمت سکه، طلا و دلار امروز 14 مهرماه | قیمت سکه بالا رفت

جدیدترین قیمت سکه، طلا و دلار امروز 14 مهرماه | قیمت سکه بالا رفت
کدخبر : 21998

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران، خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت سکه در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود و قیمت سکه در بازار تهران شرایط مختلفی را تجربه کرد. قیمت سکه و طلا برای افراد جامعه، مهم است و مرتب اخبار این بازار را رصد می کنند. قیمت سکه تحت تاثیر قیمت طلا و دیگر بازارهای مالی قرار می گیرد. امروز (چهارشنبه) قیمت سکه در بازار تهران، به حدود 12 میلیون تومان رسید.
«محمد کشتی آرای» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه امروز انس جهانی ۱۷۴۹ دلار قیمت گذاری شده است افزود: در معاملات امروز  قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
وی گفت: امروزهر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.
گفتنی است، امروز (چهارشنبه) قیمت دلار آمریکا (تا ساعت 19 شب) ۲۸ هزار تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود؛ همچنین، در بازار متشکل ارزی هر دلار ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورده است.

نرخ ارز دلیل اصلی افزایش قیمت سکه

در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا در بازار جهانی افزایش و در بازارهای داخلی با توجه به ورود رافائل گروسی نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابتدا تا اواسط هفته شاهد روند کاهشی قیمت در بازار ارز و سکه و طلا بودیم.
در این هفته شاهد کاهش  13 هزار تومانی در هر گرم طلای 18 عیار و هر مثقال طلای 17 عیار کاهش قیمت 57 هزار تومانی را به همراه داشت. همچنین حباب سکه با توجه به خبرهای سیاسی و بازار ارز از 650 هزار تومان به 500 هزار تومان رسید.
نسبت به طول هفته، قیمت سکه 170 هزار تومان، نیم سکه 80 هزار تومان و سکه گرمی دارای 70 هزار تومان کاهش قیمت بوده‌اند.
«نادر بذرافشان» دبیر اتحادیه طلا و جواهر در خصوص نوسانات بازار سکه و طلا، گفت:  با توجه به اتفاقات سیاسی همچون استقرار دولت جدید و وزرا در بحث طلا و سکه ماه‌های گذشته مقداری نوسان داشتیم. علت اصلی این مسائل مقداری بحث اونس جهانی طلا عدم تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه است.
دبیر اتحادیه طلا و جواهر، تاکید کرد:  با توجه به اینکه در زمان‌هایی اونس جهانی 20 دلار کاهش پیدا کرد اما در بازار داخلی طلا و سکه تاثیری نگذاشت و حتی روند افزایشی بازار داخلی طلا پیدا کرد،  می‌توان افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار داخلی ارز را دلیل اصلی افزایش قیمت سکه و طلا خواند.

سکه، همان مسکوک طلا است

سکه، یک فلز کوچک دایره‌ای شکل و تخت است که توسط دولت‌ها و کشور‌ها، معتبر و ارزشمند می‌شوند. بدین‌صورت که از گذشته تا به امروز چه در خزانه‌ی پادشاهی و چه در بانک مرکزی هر کشور، سکه‌هایی از جنس‌های مختلف مثل طلا ، نقره ، نیکل و فلزات دیگر که با آرم‌های مخصوص آن حکومت یا دولت آن عصر، ساخته و ضرب شده‌اند. به طور خلاصه، سکه عبارت است از قطعه فلزی با وزن، عیار، جنس و شکل معیّن که برروی آن علایم و اشکال رسمی نقش شده باشد، این سکه پشتوانه ارزی هر کشور می باشد و بدین دلیل ضرب سکه باید قانونی انجام گیرد.
تاریخچه اولین سکه حدوداً به ۵۰۰۰ سال پیش در موهنجودارو (در پاکستان فعلی) برمی‌گردد و تاریخچه اولین سکه در ایران در ۲۵۰۰ سال پیش به دوره هخامنشیان، می‌رسد. سکه‌هایی که از این دوران یافت شده است همگی با دست ضرب شده‌اند. همین کار دست، موجب افزایش قیمت نجومی این سکه‌هاییست که دیگر عتیقه نام دارند. سکه‌های قدیمی با دست ضرب می‌شدند به همین خاطر روزانه فقط امکان ضرب چند سکه وجود داشت. به اینگونه سکه‌ها، سکه‌های چکشی می‌گویند. اما امروزه دیگر مراحل ضرب کردن سکه را به صورت دستی انجام نمی‌دهند. در زمان حال سکه‌ها را با دستگاه‌های کاملاً اتوماتیک ضرب می‌کنند، از این رو به آن‌ها، سکه‌های ماشینی گفته می‌شود. دستگاه ضرب سکه ماشینی قادر است در هر ثانیه ۱۲ سکه ضرب کند. فشاری که برای ضرب هر سکه، به قالب‌ها وارد می‌شود، برابر با ۸۰ تن می‌باشد که چیزی معادل ۱۰۰۰ بار ضربه چکش برای ضرب سکه به صورت دستی است. ( اصطلاح ضرب کردن، برای ساخت سکه‌های طلا به کار برده می‌شود؛ که در ادامه به بیان مفهوم ضرب کردن سکه‌ها نیز می‌‎پردازیم. ) حال که پای سکه‌های چکُشی و ماشینی را به میان کشیده‌ایم خالی از لطف است اگر مختصری از آن نگوییم، یادتان باشد؛ همیشه دانستن هر موضوعی بهتر از ندانستن آن است!

منبع: منیبان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه