قیمت دلار

شروط کاهش قیمت دلار | قیمت دلار کاهش می یابد؟

شروط کاهش قیمت دلار | قیمت دلار کاهش می یابد؟
کدخبر : 22016

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: اگر بخواهیم نرخ ارز پایین بیاید، از سویی باید برای تحریم‌ها و محدودیت‌ها چاره‌ای پیدا کنیم تا با افزایش عرضه، قیمت کاهش پیدا کند و از سوی دیگر با برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقتصاد ایران مانند تورم، افزایش قیمت ارز را نیز مانند دیگر بازارها کُند کنیم.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسان روبرو بوده است. روز گذشته (پنجشنبه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهش داشت و برخی از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که قیمت دلار از اواسط شهریور تا اوایل مهرماه عمدتا بین ۲۷۳۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان داشت؛ از ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر ورود سیگنال‌های منفی به بازار قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت.
«عباس آرگون» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این خصوص، اظهار داشت: بر خلاف برخی تصورات، وقتی از ارز صحبت می‌کنیم، از یک بازار و عرصه اقتصادی حرف می‌زنیم که قطعا مختصات خاص خود را دارد و مانند هر بازار دیگری از شرایط اقتصادی و تغییرات این حوزه تاثیر می‌پذیرد.
وی با اشاره به نرخ بالای تورم در اقتصاد ایران، بیان کرد: همانطور که نرخ تورم باعث افزایش قیمت در بسیاری از بازارها می‌شود و از مسکن و خودرو تا مرغ و تخم مرغ از آن تاثیر می‌پذیرند، بازار ارز نیز این گونه است. یعنی در شرایطی که اقتصاد ایران تورمی ۴۰ درصدی دارد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت ارز ثابت بماند یا کاهش یابد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این موضوع که کاهش نرخ ارز با شیوه دستوری راه به جایی نمی‌برد، توضیح داد: ما حد فاصل سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ شاهد سرکوب نرخ ارز بودیم. یعنی با وجود آنکه اقتصاد ایران با تورم مواجه بود و قیمت‌ها افزایش می‌یافتند، نرخ ارز ثابت بود؛ از این‌رو وقتی این سرکوب متوقف شد، با یک شوک ارزی و افزایش جدی قیمت‌ها مواجه شدیم، از این‌رو، پایین آوردن دستوری قیمت، تنها به تاخیر در افزایش نرخ و سپس یک شوک جدید منجر خواهد شد.
آرگون با بیان اینکه بازار ارز نیز تابع عرضه و تقاضا است، گفت: در سال‌های گذشته با تحریم‌های آمریکا مواجه بودیم و همین موضوع دسترسی ما به درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار داده است. یک سوی این ماجرا دولت است که عملا امکان دسترسی به بخش مهمی از درآمدهای ارزی خود را از دست داده و یک سوی دیگر نیز بخش خصوصی است که هرچند بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده اما از یک سو با توجه به تحریم‌ها مجبور هزینه بیشتری برای تولید و صادرات شده و از سوی دیگر بازگشت ارز را با دشواری‌هایی فراوان نهایی کرده است.

پیشنهادی برای کاهش قیمت دلار

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نرخ ارز پایین بیاید، از سویی باید برای تحریم‌ها و محدودیت‌ها چاره‌ای پیدا کنیم تا با افزایش عرضه، قیمت کاهش پیدا کند و از سوی دیگر با برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقتصاد ایران مانند تورم، افزایش قیمت ارز را نیز مانند دیگر بازارها کُند کنیم. در غیر این صورت و با دستور و اجبار قطعا راه به جایی نخواهیم برد.
به گفته آرگون، آنچه در بازار ارز بیشترین اهمیت را دارد، ثبات در نرخ و پیش‌بینی پذیری آینده است، یعنی سیاست‌ها باید به سمتی برود که از سویی شوک قیمتی محدود شود و از طرف دیگر، برای سرمایه‌گذار امکان پیش‌بینی از آینده و تحلیل شرایط ایجاد شود.

چرا دولت در کاهش قیمت دلار عاجز است؟

 وی می گوید: طبیعتا انتظار رشد قیمت ها در بازار ارز وجود دارد و در این بین عواملی مانند مذاکرات وین وابسته به جنس توافق می توانست در کوتاه مدت و یا بلند مدت دوره تثبیت را بلندمدت تر کند و اما تمام این عوامل حداکثر در میان مدت می توانستند تاثیر گذار باشند. وضعیت اقتصاد کلان ما به گونه ای است که فشارهای تورمی سرانجام باعث می شود که جابه جایی هایی در بازار ارز اتفاق بیافتد.
رادپور می افزاید: به نظر بنده وارد دوره ای شدیم که امکان تثبیت بلندمدت نرخ ارز وجود ندارد؛ اگر به بررسی بازار ارز در سال های اخیر بپردازیم شاهد جهش نرخ ارز در سال ۹۷ خواهیم بود و تا سال ۹۸ بازار کم و بیش ثابت بوده است و در سال ۹۹ دوباره جهش نرخ ارز اتفاق افتاد و این در حالی است که از زمان آقای خاتمی تا احمدی نژاد جهش نرخ ارز ۱۱ سال به طول انجامید و در سال ۹۲ که جهش نرخ ارز اتفاق افتاد، آخرین جهش به سال ۹۷ بازگشت و در حال حاضر در دوره ای هستیم که جهش نرخ ارز رو به بالا را شاهد هستیم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در صورت به نتیجه رسیدن توافقات نرخ ارز چقدر کاهش پیدا خواهد کرد؛ متذکر می شود: بنده گمان نمیکنم آثار توافق از نظر کاهش نرخ ارز خیلی دامنه دار باشد؛ چراکه در سال ۹۴ که برجام امضا شد قیمت ارز ۱۰ تا ۱۵ درصد ریخت و آن هم برجامی که انتظارات جدی تری از آن داشتند و نسبت به آن خوشبین بودند.
رادپور تصریح می کند: در حال حاضر همچین خوشبینی در جامعه نسبت به توافقی که کم و بیش در بهترین حالت در حد برجام باشد وجود ندارد. در آن زمان تصور می شد که این توافق می تواند مشکلات نظام بانکی ما را حل کند و با وجود این تصورات نرخ ارز کاهش جدی پیدا نکرد و در نتیجه انتظاری مبنی بر کاهش نرخ ارز در حال حاضر نیست و از طرف دیگر ما در اقتصاد تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی داریم و این نرخ تورم در بازار ارز منعکس خواهد شد.
وی در ادامه می گوید: در حال حاضر اگر توافقی صورت گیرد فروش نفت ما افزایش پیدا خواهد کرد، درآمدهای ارزی ما بهبود پیدا خواهد کرد و بانک مرکزی خواهد توانست نرخ ارز را در دوره های طولانی تری ثابت نگه دارد، اما اینکه تصور شود توافق بتواند نرخ ارز را پایین بیاورد، دور از انتظار است، ولی می تواند فشارهای بلند مدت کلان اقتصادی را به تاخیر اندازد و قیمت ارز را در محدوده ای ثابت نگه دارد و اگر هم بخواهد ریزش نرخ ارزی رخ دهد نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهد بود نه بیشتر از آن.

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه