قیمت پراید

قیمت پراید کارکرده در بازار امروز 19 مهرماه | جدول قیمت پراید کارکرده

قیمت پراید کارکرده در بازار امروز 19 مهرماه | جدول قیمت پراید کارکرده
کدخبر : 22105

امروز (دوشنبه 19 مهرماه) قیمت انواع پراید کارکرده در بازار آزاد تهران، اعلام شد.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت پراید در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود و هر چند که موضوع آزاد سازی واردات خودرو مطرح شده ولی قیمت پراید چندان تغییری نکرده است. در روزهای اخیر قیمت پراید با افزایش روبرو بود و قیمت پراید به بالای 150 میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر، قیمت پراید ۱۱۱ حدود 155 میلیون تومان است؛ این در حالی است که تولید این خودرو متوقف شده است. شما می توانید در جدول زیر قیمت انواع پراید کار کرده را مشاهده کنید:

قیمت پراید

مشخصات فنی پراید

بررسی های فنی نشان می دهد که حدود 90 درصد از وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد و باقی آن پلاستیک و آلیاژهای مختلف است که با محاسبات روشن می توان قیمت پراید را تعیین کرد.
در مورد خودرو پراید با وزن 915 کیلوگرم، حدود 800 کیلو فولاد به کار رفته است که با قیمت ورق داخل که کیلویی 35 هزار تومان است، 28 میلیون تومان ورق برای آن استفاده شده است. 20 درصد هزینه سربار را هم که به مبلغ فوق اضافه کنیم کمتر از 33 میلیون تومان هزینه مواد اولیه و سربار این خودرو جاودانه بازار ایران است.
هزینه متوسط بلندمدت پلتفورم این خودرو عملا باید صفر در نظر گرفته شود(به دلیل تولید به مدت بیش از 5 دهه) و قطعات حساس چندانی هم در آن به کار نرفته است و حدود 20 تا 30 درصد هزینه مواد و فناوری به کار رفته در آن است که نشان می دهد قیمت تمام شده خودرو پراید نمی تواند بیش از 50 میلیون تومان باشد که با سود خودروساز نهایتا باید 60 میلیون تومان به بازار عرضه شود.
اما به دلیل بازی ارزی ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی و قیمتگذاری بی منطق دولت برای خودروسازان، هم اکنون قیمت پراید با دو متغیر کاهش شدید عرضه(تا قبل از اعلام توقف تولید و به تبعیت از توقف عرضه مدل های جایگزین) و بازی با نرخ ارز به 150 میلیون تومان رسیده است.
در صورتی که واردات خودرو آزاد شده و دلار 4200 تومانی نیز حذف شود، مردم خواهند شنید که قیمت پراید به حداکثر 70 میلیون تومان(10 میلیون بالاتر از نرمال به دلیل چسبندگی قیمتی) رسید.

در چه صورتی پراید می‌تواند ۷۰ میلیون به فروش برسد؟

چند وقتی است که زمزمه آزادسازی واردات خودرو از سوی مجلس به گوش می رسد. آزادسازی که بعد از 3 سال از ممنوعیت مطرح شده است! طبق مشاهدات میدانی، قیمت خودروهای خارجی از 3 سال پیش تاکنون بیش از 500 درصد افزایش یافته است و آنطور که نمایشگاه داران خودرو می گویند در 3 سال پیش می توانستیم با 500 میلیون تومان یک خودرو لندکروزر خریداری کنیم که اکنون همین خودرو در بازار با رنج قیمتی حدود 4 میلیارد و 500 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
حال بهارستان نشین ها از سال گذشته با پیگیری هایی که دست اندرکاران این عرصه انجام دادند، طرح آزادسازی خودرو را در قالب یک طرح تنظیم آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح کردند. طرحی که برخی از کارشناسان صنعت خودرو به آن ایراداتی وارد کردند و در مقابل برخی نیز موافق این طرح هستند.

آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو، گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو در دوره دهم مطرح شد اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد.
او در خصوص ایراد شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو، گفت: شورای نگهبان واردات را خلاف سیاست کلی صنعت دانست که ایراد به حقی بود و اکنون آن را در قالب یک تنظیم گری اصلاح کرده ایم. در برخی رسانه‌ها به غلط اعلام شد که قرار است موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شود که در اصل طرح تنظیم واردات در جهت حمایت از تولید است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: اکنون طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر 6 ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. شاخصی مشخص برای واردات گذاشته ایم یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه بازار کشور به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا 9 برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود.
او گفت: اگر این مصوبه در مجلس به تصویب برسد حداقل 30 تا 40 درصد قیمت‌ها افت می‌کند، چرا که نرخ ها اکنون کاذب است، اگر قیمت ها را با مقیاس جهانی بسنجیم این قیمت‌ها واقعی نیست و می‌توان آن را محدود کرد. این طرح را اکنون به عنوان اصلاحیه طرح مجلس دهم داریم.

منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه