بورس

پیش بینی وضعیت بورس امروز 21 مهرماه | بورس رشد می کند؟

پیش بینی وضعیت بورس امروز 21 مهرماه | بورس رشد می کند؟
کدخبر : 22139

روز گذشته (سه شنبه 20 مهرماه) شاخص کل بورس به شدت ریخت و اعتماد سهامداران به بازار سرمایه کاهش یافته است و آیا همین موضوع باعث ریزش بیشر شاخص می شود یا بازار به مدار صعودی برمی گردد؟

به گزارش رصد اقتصادی: شاخص کل بورس در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰) با رشد سه هزار و ۶۴۰ واحدی به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۲ واحدی رسید. از تغییرات شاخص‌های دیگر، بورس می‌توان به رشد هزار و ۷۹۰ واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد. همچنین حجم معاملات آخرین روز هفته گذشته (چهارشنبه) بورس، شش میلیارد و ۶۰ میلیون سهم بود که طی ۷۶۶ هزار و ۱۳۹ معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۷ هزار و ۷۵۸ میلیارد ریال رسید. بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته (سه شنبه 20 مهرماه) با ریزش حدود39 هزار واحدی روبرو شد. برای پیش بینی بورس امروز (چهارشنبه 21 مهر) روند بازار سهام در روز کاری گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم.
در روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس  38 هزار و 772 واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و 418 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 12 هزار و 184 واحد پائین آمد و در رقم 401 هزار و 574 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 350 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 484 واحد رسید.
در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 32 نماد رشد قیمت و 458 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 6 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 93 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های صنایع کاغذ پارس (چکاپا)، مهندسی نصیر ماشین (خنصیر) و حمل و نقل پتروشیمی (حپترو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پگاه گیلان (غگیلا)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کساپا (شرکت سایپا شیشه)، لخزر (شرکت پارس خزر) و سخزر (سیمان خزر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک)، کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) و شرکت پالایش نفت شیراز (شراز) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه 288 میلیارد تومانی بسته شد.
در نیم ساعت پایانی تعداد صف‌های فروش افزایش یافت و 51 سهم صف فروش شدند تا در پایان معاملات 208 نماد صف فروش داشته باشند. همچنین 11 نماد صف خرید داشتند.
ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 46 درصد افت کرد و در رقم 83 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به دیروز 250 درصد افزایش یافت و 371 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 39 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، کدما (شرکت معدنی دماوند) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 21 مهرماه

روز گذشته در نیم ساعت پایانی بر سمت عرضه بازار افزوده شد و معاملات بورس با مازاد عرضه بسته شد. بدین ترتیب بیش از 90 درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند و شاخص کل و شاخص هم وزن بورس بیشترین ریزش یک ماه اخیر را ثبت کردند. اتفاقی که موجب شکل گرفتن اعتراضات سهام داران و معامله‎‌گران شد. در یک سال اخیر همواره معامله‌گران نسبت به عرضه اوراق بدهی دولتی در بازار سهام انتقاد داشته‌اند و آن را یکی از علل ریزش قیمت‌ها در بورس می‌دانند. روز گذشته رئیس سازمان بورس با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل توجه است، گفت: «باید به منشا فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانکها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد.»
دهقان دهنوی تأکید کرد: «آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملاً بی مورد است.»
از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران معتقدند رویکرد مدیران دولتی به موضوعات اقتصاد ایران بر ریزش بورس اثر داشته است. این تحلیل‌گران به تفاوت روند بازار در دو مقطع پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات تا تشکیل کابینه و پس از آن استناد می‌کنند. شاخص بورس در فاصله اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تا تشکیل کابینه رشد 33 درصدی داشته است. اما در فاصله رأی اعتماد مجلس به کابینه دولت سیزدهم تا بیستم مهرماه افت 9 درصدی داشته است. در نتیجه این ناظران معتقدند ریزش بازار سهام واکنشی به تیم اقتصادی دولت است. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران دو عامل دیگر را به عنوان علل سقوط شاخص بورس معرفی می‌کنند. این تحلیل‌گران نزول قیمت ارز و انتظارات نزولی سهام‌داران را به عنوان علل اصلی معرفی می‌کنند و معتقد هستند در یک ماه اخیر، کاهش امیدواری به احیای برجام و گشایش‌های تجاری و کشف دستگاه استخراج رمزارز در شرکت بورس تهران به کاهش اعتماد به بازار سهام افزوده است.
با این وصف به نظر می‌رسد ریسک‌های سیستماتیک و عوامل سیاسی در ریزش شاخص بورس تأثیر به سزایی داشته‌اند و موجب خروج نقدینگی حقیقی از بازار شده‌اند. خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار سهام از ابتدای مهرماه تاکنون 4 هزار و 350 میلیارد تومان بوده است که نشان از میل به خروج سهام‌داران حقیقی از بازار دارد. بازگشت سهام‌داران به افزایش اعتماد به بازار و شکل‌گیری انتظارات مثبت نیاز دارد. تغییری که فعلا نشانی از آن دیده نمی‌شود.

منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه