رپرتاژ اگهی /

ناگفته های مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

ناگفته های مراحل ثبت شرکت سهامی خاص
کدخبر : 23581

شرکت سهامی خاص یک شرکت است که سهام تقسیم شده سرمایه آن را تشکیل می دهند. در این مقاله از ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر خواهیم گفت. همراه ما باشید. خرید و فروش سهم در چنین شرکت هایی از قابلیت انتقال در بورس اوراق بهادار برخوردار نخواهد بود. لذا افراد برای خرید و فروش سهم در شرکت سهامی خاص باید با یکدیگر معامله کنند. گفتنی است که در زمان تاسیس چنین شرکتی لازم است تا تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین گردد. در این مقاله از ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر خواهیم گفت.

شرکت سهامی خاص یک شرکت است که سهام تقسیم شده سرمایه آن را تشکیل می دهند. در این مقاله از ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر خواهیم گفت. همراه ما باشید. خرید و فروش سهم در چنین شرکت هایی از قابلیت انتقال در بورس اوراق بهادار برخوردار نخواهد بود. لذا افراد برای خرید و فروش سهم در شرکت سهامی خاص باید با یکدیگر معامله کنند. گفتنی است که در زمان تاسیس چنین شرکتی لازم است تا تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین گردد. در این مقاله از ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر خواهیم گفت.

ثبت شرکت سهامی خاص و عام

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص عنوان شرکتی است که سرمایه موجود در آن محدود به سهام تقسیم شده بوده و هر یک از اعضا بر اساس سهمی که در شرکت دارند، از مسئولیت برخوردارند. از اینرو اگر شخصی سهم بیشتری داشته باشد از مسئولیت بالاتری در قبال مسائل مادی برخوردار خواهد بود.

ماده 2 لایحه شرکت های سهامی می گوید که چنین شرکتی، در زمره شرکت های بازرگانی بوده، حتی اگر کارکرد آن بازرگانی نباشد.

از اینرو اگر فرد یا افرادی یک شرکت سهامی را ثبت کنند این شرکت به طور خودکار در زمره شرکت های تجاری قرار می گیرد. حتی اگر موضوع فعالیت آن تجاری نباشد.

با این حساب می توان گفت: لایحه اصلاح قانون تجارت در مورد شرکت های سهامی عام و خاص استثنا قائل شده تا با وسیع کردن زمینه های فعالیت، شرایط را برای تشکیل و ثبت آنها تسهیل ببخشد.

ناگفته نماند که در شرکت های سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد. با این حساب چنین شرکت هایی به شرکت های سهامی عام و سهامی خاص قابل تفکیک هستند. در ادامه آنها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع شرکت سهامی

انواع شرکت سهامی

  • شرکت سهامی عام: فروش سهام به افراد عادی ( شهروندان) بخشی از سرمایه شرکت سهامی عام را تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که سهام چنین شرکتی معمولا در بورس اوراق بهادار خرید و فروش می شود و افراد می توانند برای خرید آن به بورس مراجعه نمایند.

قابل ذکر است که تعداد شرکا در شرکت سهامی عام معمولا بیشتر از تعداد شرکا در سایر شرکت های تجاری است. که همین موضوع در نهایت به نفع شرکت های سهامی عام است. چرا که با افزایش شرکا و سرمایه گذاران، سرمایه های کوچک روی هم جمع شده و تبدیل به یک سرمایه عظیم خواهد شد که این می تواند  برای آینده شرکت بسیار مفید باشد. همچنین تراکنش در چنین شرکت هایی آسان بوده و به رضایت سایر شرکا نیازی نخواهد بود.

  • شرکت سهامی خاص: خرید و فروش سهم در چنین شرکت هایی از قابلیت انتقال در بورس اوراق بهادار برخوردار نخواهد بود. لذا افراد برای خرید و فروش سهم در شرکت سهامی خاص باید با یکدیگر معامله کنند. گفتنی است که در زمان تاسیس چنین شرکتی لازم است تا تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین گردد.

همچنین در مورد شرکت سهامی خاص، هر یک از اعضا و شرکا با توجه به سرمایه ای که گذاشته است از مسئولیت برخوردار خواهد بود. لذا سرمایه کمتر، مسئولیت کمتر را در پی خواهد داشت. گفتنی است که سهام در چنین شرکت هایی به ثبت در دفاتر اسناد رسمی نیاز نداشته و بدون ثبت، قابل نقل و انتقال خواهد بود.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

در ماده 20 لایحه قانونی 1347 تشریفات ساده ای برای ثبت شرکت سهامی خاص مورد نظر قرار گرفته است.

فعالیت هایی که در ادامه مطرح خواهند شد برای ثبت چنین شرکتی کافی تلقی شده اند.

1 امضا کردن اساسنامه

افرادی که برای تاسیس چنین شرکتی، اقدام به شراکت می کنند بایستی به واسطه وکیل و یا بطور فردی، برگه ای تحت عنوان اساسنامه شرکت را امضا نمایند. البته گفتنی است که تهیه و تدوین اساسنامه در اینجا ضروری نیست. چراکه که برخلاف شرکت سهامی عام در شرکت سهامی خاص، فاکتوری تحت عنوان دوره تاسیس وجود ندارد. از اینرو اساسنامه درباره شرکت های سهامی عام وسیله ای برای مطلع کردن دیگران از ماهیت شرکت است.

 اما این مورد درباره شرکت های سهامی خاص، توجیه نداشته و صرفا بخشی از کل تشریفات است.

2 تعهد سرمایه

تعهد سرمایه یکی از مهمترین موارد در ارتباط با ثبت شرکت سهامی خاص می باشد. در همین باره گفته می شود که حداقل سرمایه برای ثبت و تاسیس شرکت سهامی خاص 1 میلیون ریال برآورد می شود که کل آن بایستی تهیه شده باشد و همچنین لازم است تا 35 درصد آن در حسابی که در بانک افتتاح شده واریز گردد.

با این حال چنانچه بخشی از سرمایه، آورده غیر نقدی باشد این آورده بایستی به طور کامل تحویل داده شود و ارزیابی آن باید با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری به انجام برسد.

همچنین اگر اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت باشد. ارائه ی اصل سند مالکیت الزامی است.

گفتنی است که در رابطه با شرکت سهامی خاص تعهد شرکا توجیه خاصی ندارد. و برخلاف آن چیزی که در شرکت سهامی عام مطرح است، در شراکت سهامی خاص شرکا نیازی ندارند تا پذیره نویسی کرده و تعهدی را ارائه نمایند.

3 انتخاب مدیر و بازرس

یکی دیگر از شروط برای ثبت شرکت سهامی خاص به انتخاب مدیران و بازرسان مربوط می شود. لازم به ذکر است که برگزیده شدن آنها لازم نیست تا  در مجمع عمومی موسس به انجام برسد.

مدارک و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک لازم ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص ارائه چه مدارکی لازم است؟

  • ارائه برگه های اظهارنامه شرکت الزامی است. لذا تکمیل آنها و امضاء اظهارنامه توسط کلیه ی سهامداران لازم الاجرا می باشد.
  • دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص باید ارائه شود. لازم به ذکر است که در پایین تمام صفحات آن امضاء کلیه ی سهامداران باید وجود داشته باشد.
  • ارائه نسخه های صورت جلسه مجمع عمومی موسسین واجب است. امضاء سهامداران و بازرسین باید در زیر این نسخه ها موجود باشد.
  • ارائه صورت جلسه های هیئت مدیره و به امضاء رسیدن آن توسط مدیران منتخب

      5_ اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران و بازرسین

  • ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت. این گواهی باید از بانکی که حساب شرکت در آن باز شده صادر گردد.                                                                                     
  • در اساسنامه شرکت سهامی خاص چه مواردی باید لحاظ گردند:
  1. نام و عنوان شرکت،
  2. موضوع فعالیت شرکت،
  3. عمر شرکت،
  4. محل شرکت و محل کلیه شعبه های آن،
  5. مبلغ سرمایه شرکت و میزان نقد و غیر نقد آن،
  6. تعداد سهام و مبلغ اسمی سهام،
  7. نحوه ی نقل و انتقال سهام،
  8. شیوه تبدیل سهام با نام به بی نام و برعکس،
  9.  امکان صدور اوراق قرضه ( ذکر شرایط صدور و ترتیب صدور)،
  10. شرایط افزایش و کاهش سرمایه، و... از جمله مواردی هستند که در اساسنامه شرکت باید قید گردند.

ویژگی های شرکت های سهامی خاص و عام

ویژگی های شرکتهای سهامی خاص

نتیجه اینکه:

  • شرکت سهامی عنوان شرکتی است سرمایه موجود در آن محدود به سهام تقسیم شده بوده و هر یک از اعضا بر اساس سهمی که در شرکت دارند، از مسئولیت برخوردارند.
  • در شرکت سهامی خاص، خرید و فروش سهم، از قابلیت انتقال در بورس اوراق بهادار برخوردار نخواهد بود. لذا افراد برای خرید و فروش سهم در شرکت سهامی خاص باید با یکدیگر معامله کنند. گفتنی است که در زمان تاسیس چنین شرکتی لازم است تا تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین گردد.
  • امضا کردن اساسنامه، تعهد سرمایه، و انتخاب مدیر و بازرس از جمله شرایط مهم برای ثبت شرکت سهامی خاص هستند.
  • شناسنامه و فتوکپی از آن، کارت ملی و فتوکپی از آن، تکمیل فرم تقاضانامه ثبت شرکت، تکمیل شرکت نامه با امضای کلیه شرکا، تکمیل اساسنامه و امضا کلیه اعضا، صورت جلسه موسسین و اعضا هیات مدیره و ... از جمله شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص هستند.

در این مقاله از ثبت شرکت سهامی خاص گفتیم و مدارک و موارد مربوط به آن را ذکر نمودیم. امیدواریم استفاده کافی را برده باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه