رپرتاژ اگهی

تتر بخریم یا دلار؟

تتر بخریم یا دلار؟
کدخبر : 23841

تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که ارزش هر واحد آن معادل با یک دلار آمریکا است. در دنیای رمز ارزها به این ارز دیجیتال و دیگر رمز ارزهای دارای پشتوانه ارزهای رایج، استیبل کوین یا ارز پایا می‌گویند. ارزش هر استیبل کوین به ارز یا دارایی متصل به آن وابسته است؛ حال این دارایی ممکن است دلار آمریکا، پوند بریتانیا، ین ژاپن یا حتی یکی از فلزات گران‌بها همچون طلا باشد.

در حال حاضر، تتر با برخورداری از ارزش بازاری بیش از ۷۵ میلیارد دلار، عنوان چهارمین رمز ارز بزرگ بازار را یدک می‌کشد. پیش از آنکه بخواهید سراغ خرید تتر بروید، بهتر است با این رمز ارز باثبات و حرف و حدیث‌هایی که در مورد آن گفته می‌شود، آشنا شوید.

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ارز تتر به دسته‌ای از رمز ارزها موسوم به استیبل کوین ها تعلق دارد و هدف آن تسهیل مبادلات رمز ارزها برای فعالان و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال است. آن‌ها می‌توانند از تتر به عنوان واسطه تبادل و ابزار ذخیره ارزش در معاملات خود استفاده کنند.

هر استیبل کوین یا رمز ارز باثبات می‌تواند پشتوانه متفاوتی داشته باشد. تتر در دسته‌ای از استیبل کوین‌ها جای می‌گیرد که از پشتوانه ارزهای رایج و رسمی برخوردارند. این یعنی اینکه به ازای هر واحد از این استیبل کوین ها یک دلار، یورو، ین یا هر ارز رسمی دیگری در یک حساب امانی وثیقه‌گذاری شده است. دسته دیگری از استیبل کوین ها نیز وجود دارند که به جای اتکا بر پول‌های رایج بر رمز ارزها متکی‌اند. به این استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتال باثبات دارای پشتوانه رمز ارزی می گویند. دسته دیگری نیز از استیبل کوین‌ها وجود دارند که بر هیچ ارز یا رمز ارز دیگری متکی نیستند؛ اما با به کار بستن روش‌هایی ویژه، همواره ارزش خود را ثابت نگه می‌دارند.

تتر به‌طور ویژه برای ایجاد پلی میان ارزهای رایج و رمز ارزها ایجاد شده تا معامله‌گران بتوانند با خیالی آسوده و با پرداخت کمترین کارمزد، دلارهای خود را به رمز ارز و رمز ارزهای خود را به دلار تبدیل کنند. هر واحد تتر، ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد. به ازای صدور هر واحد تتر هم، یک دلار آمریکا به خزانه بنیاد تتر واریز می‌شود. اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در این میان، آن است که بنیاد تتر برای بازخرید رمز ارز تتر یا تبادل آن با دلار واقعی، هیچ تضمینی نداده است؛ یعنی اینکه این بنیاد ملزم به این نیست که تترهای شما را با دلار معاوضه کند. این نکته را در بخش دیگری از این مقاله واکاوی خواهیم کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، معاملات بیت کوین به تتر، بیشترین حجم معاملات را در بازار رمز ارزها به خود اختصاص داده است. برای مثال، در فوریه ۲۰۱۷، ۵۷ درصد از کل معاملات خرید و فروش بیت کوین با واسطه تتر انجام پذیرفته است. افزون بر این، تتر همچنان منبعی بزرگ برای تامین نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال است.

تتر ابتدا با نام ریل کوین (RealCoin) در ژوئیه ۲۰۱۴ عرضه شد؛ اما در نوامبر همان سال، بنیاد تتر تاسیس شد و با تغییر نام این رمز ارز، مسئولیت نگهداری ذخایر نقدی آن را بر عهده گرفت.

چرا تتر در دنیای رمز ارزها نقش مهمی دارد؟

ارز دیجیتال تتر برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال بسیار راهگشاست؛ چرا که آن‌ها می‌توانند با تبدیل دارایی‌های خود به این استیبل کوین از امواج نوسانات بازار در امان بمانند و ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. تتر همچون پناهگاه امنی است که می‌تواند در مواقع بروز تلاطم در بازار، سرمایه‌گذاران را از نوسانات شدید رمز ارزها دور کند. هر معامله‌گر به سادگی هرچه تمام‌تر می‌تواند رمز ارزش را به تتر تبدیل کند و آن را از مهلکه افت ارزش نجات دهد. افزون بر این، تبدیل بیت کوین به تتر، بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از تبدیل آن به دلار آمریکا است. افزون بر این، استفاده از تتر، هزینه‌های جانبی مرتبط با انجام تراکنش‌ با ارزهای واقعی را از میان برمی‌دارد و کارمزد کمتری را به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران رمز ارزها تحمیل می‌کند.

آیا بهتر است به جای دلار، تتر نگهداری کنیم؟

خرید تتر

بررسی پیشینه بنیاد تتر نشان می‌دهد که سوابقی از تمایل این نهاد برای عدم شفافیت وجود دارد. برای نمونه، در نوامبر ۲۰۱۷ تتر هک شد و ۳۱ میلیون دلار از کوین‌های آن به سرقت رفت. در ژانویه ۲۰۱۸ هم این بنیاد با مشکل دیگری روبه‌رو شد و حسابرسی‌های این نهاد به دلایل مختلف به تعویق افتاد. این حسابرسی‌ها برای اطمینان از وجود ذخایر ارزی واقعی که پشتوانه تتر هستند، هرازچند گاهی باید از سوی نهادهای ثالث مورد اعتماد انجام شوند. بنیاد تتر پس از تعویق‌های مکرر اعلام کرد که به دنبال شرکت ثالث دیگری برای انجام حسابرسی است. در این گیر و دار، نهادهای نظارتی، انگشت اتهام خود را به سوی بنیاد تتر نشانه گرفتند و آن را به عدم شفافیت متهم کردند. گفتنی است که بنیاد تتر متهم است که استیبل کوین‌ فاقد پشتوانه واقعی عرضه کرده و آن‌طور که مدعی است، تتر به اندازه ارزش بازار خود ذخایر دلاری در اختیار ندارد.

در آوریل ۲۰۱۹ نیز دادستان کل نیویورک، شرکت آی فینکس (iFinex Inc)، شرکت مادر بنیاد تتر و صرافی رمز ارزی بیتفینکس (Bitfinex) را متهم کرد که زیان هنگفتی بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلار را از سرمایه‌گذاران خود مخفی کرده است. دادگاه نیویورک مدعی است که آی فینکس، تمامی این وجوه را بدون عقد قراردادی مشخص یا امضای توافقنامه‌ای شفاف با سرمایه‌گذارانش به کشور پاناما و شرکتی به نام کریپتو کپیتال (Crypto Capital Corp) منتقل کرده است. آی فینکس و بنیاد تتر اما در واکنش به دادگاه نیویورک گفته‌اند که شکوائیه‌ها علیه آن‌ها بی‌اساس و مملو از دعاوی نادرست است. آن‌ها مدعی‌اند این وجوه نه گم و نه از کشور خارج شده‌اند؛ بلکه جایشان در ذخایر تتر امن است. بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار رمز ارزها نگران این هستند که بنیاد تتر به اندازه‌ای که تتر عرضه کرده، ذخایر ارزش کافی در اختیار نداشته باشد.

پیش‌تر با فشار فعالان بازار، بنیاد تتر دست به انتشار جزئیاتی از ذخایر ارزی خود زد. این شرکت فاش کرد که تنها بخش اندکی از ذخایرش در قالب پول نقد سپرده‌گذاری شده (دقیقا ۲.۹ درصد) و بخش عمده‌ای از ذخایر خود را در قالب اوراق تجاری، اوراق قرضه و دیگر ابزارهای مالی ذخیره می‌کند. گزارش بانک معتبر جی پی مورگان هم نشان می‌دهد که با این حساب، تتر در جمع بزرگ‌ترین دارندگان اوراق تجاری در جهان قرار می‌گیرد؛ با این تفاوت که عملکرد آن تحت نظارت هیچ نهاد دولتی نیست.

اکنون بنیاد تتر با عرضه بیش از ۷۵ میلیارد دلار از استیبل کوین خود، حتی سپرده بیشتری در قیاس با بسیاری از بانک‌های ایالات متحده دارد. عده‌ای هم پا را از این فراتر گذاشته‌اند و گفته‌اند که بنیاد تتر علاوه بر ادعای کذب در مورد ذخایر ارزی واقعی‌اش، از تترهای در اختیار خود برای دستکاری قیمت بیت کوین استفاده می‌کند. با تمام این تفاصیل، چندی پیش، دادستانی کل نیویورک با بنیاد تتر و صرافی بیتفینکس به توافقی سه‌جانبه دست یافتند. در این توافقنامه، تتر و بیتفینکس موظف به پرداخت ۱۸.۵ میلیون دلار غرامت شدند. با این حال، هیچ یک از این دو شرکت تاکنون به هیچ تخلفی اعتراف نکرده‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران گفته‌اند که از دست دادن ناگهانی اعتماد به تتر می‌تواند منجر به شوک شدید نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال بشود. حتی عده‌ای بر این باورند که دامنه پیامدهای این اتفاق می‌تواند دیگر بازارها را نیز دستخوش تحولاتی ناخوشایند کند.

برخی از تحلیل‌گران هم، تتر و دیگر استیبل کوین‌ها را تهدیدی بالقوه برای ثبات صنعت مالی قلمداد کرده‌اند. یکی از آژانس‌های رتبه‌بندی برتر ایالات متحده پیش‌‌تر اعلام کرده که استیبل کوین‌های برخوردار از ذخایر ارزی کافی و مطمئن، ریسک‌های کمتری را متوجه بازار می‌کنند؛ اگرچه باز هم بسیاری از مقامات نظارتی همچنان نگران افزایش پیامدهای ناگوار این دارایی‌های نو پدید بر صنعت مالی هستند.

بنابراین با نگاهی کوتاه به آنچه گفته شد، درمی‌یابیم که استیبل کوین تتر اگرچه ابزاری سودمند برای تبادل رمز ارزها است و می‌توان از آن به عنوان پلی میان دلار و ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما نگهداری آن با خطراتی همراه است.

در ایران از کجا می‌توانیم تتر بخریم؟

تتر به عنوان استیبل کوین محبوب بازار در صرافی آنلاین ارز دیجیتال ارزپایا لیست شده است. شما به راحتی می‌توانید حساب خود را در صرافی خرید تتر ارزپایا با ریال شارژ کنید و سپس با نرخ بازار آزاد، آن را به تتر تبدیل کنید. پس از خرید تتر، می‌توانید در بازار معاملاتی ارزپایا اقدام به تبادل رمز ارز مورد نظر خود با تتر کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه