رپرتاژ اگهی

بررسی و ویژگی های لباس کار با کیفیت

بررسی و ویژگی های لباس کار با کیفیت
کدخبر : 25204

لباس‌ ها مجموعه پوشاکی هستند که هر کدام از آنها را برای مقصود خاصی خریداری می‌ کنیم.

لباس کار 

لباس‌ ها مجموعه پوشاکی هستند که هر کدام از آنها را برای مقصود خاصی خریداری می‌ کنیم. مثلاً خرید یک کت و شلوار

 و یا لباس اسپرت که نمی‌ توان آنها را به‌ جز مراسم رسمی و خودمانی در جای دیگری استفاده کرد و خاص یک موقعیت است.در محیط‌ های کاری نیز شرایط به‌ همین منوال است، یعنی شما نمی‌ توانید لباس کار را که مخصوص محیط کارتان است در مکان دیگر بپوشید. 

لباس کار، لباسی است که علاوه‌ بر مراقبت از بدنتان، نوع حرفه و کاری که به آن مشغول هستید را نیز به نمایش خواهد گذاشت. 

هدف از طراحی لباس‌ کار محافظت از کارکنان با در نظر داشتن چالش‌ ها و خطرات احتمالی در کمین آنها است، در نتیجه با توجه به حرفه‌ ای خاص لباس‌ های کار متنوع موجود می‌ باشد. 

لباس کار مهندسی

در هنگام خرید لباس کار نکات زیر را مد نظر قرار دهید: 

_ توجه به جنس پارچه ی به‌ کار رفته: شغلی که شما دارید تعیین کننده ی نوع جنس پارچه ی لباس کار است که در تهیه و تولید آن باید حس راحتی و ایمنی در نظر گرفته شود.<br> جنس پارچه باید به‌ گونه‌ ای باشد که در اثر شستشوی مداوم خود را از دست ندهد و از لحاظ ظاهری نیز مثل روز اول باشد. برخی از محیط‌ های کاری مستقیماً در معرض گرما و حرارت هستند، به همین سبب لباس کاری که انتخاب می‌ کنند، باید از الیاف طبیعی در ساخت آن استفاده‌ شده باشد تا بدن داغ نشود و توان نفس‌کشیدن داشته باشد.الیاف طبیعی به‌ خوبی جریان هوا را از میان لباس و بدن عبور می‌ دهند. علاوه‌ بر آن برای چنین محیط‌ هایی لباس باید ضد اشتعال و نسوز باشد تا گرما موجب از بین رفتنش نگردد. 

 رنگ لباس همراه با شب نما: اکثر لباس‌ های کار در رنگ‌ های تیره مثل مشکی و سرمه‌ ای تولید می‌ شوند و در طراحی آن از نوار های شب نما استفاده‌ شده است تا در هنگام تاریکی شب شخص قابل‌ رؤیت باشد. برای شغل‌ هایی که شیفت شب هستند معمولاً رنگ لباس کار نارنجی یا سبز شب نما است که شناسایی فرد امکان‌ پذیر باشد. مثل آتش‌ نشان‌ ها، پاکبان‌ ها و غیره. 

سایز لباس مناسب باشد: لباس کاری که بیش‌ از حد آزاد و گشاد باشد علاوه‌ بر بدقواره بودن در تن نمی‌ تواند به‌ درستی از بدن مراقبت کند، چون به‌ طور دقیق بر روی اعضای مختلف بدن نمی‌ نشیند. اما در مورد لباس کاری که تنگ و چسبان باشد نیز باید گفت که عملاً فعالیت و حرکات فرد را مختل کرده و پس‌ از مدتی نسبت‌ به لباس احساس کلافگی و خستگی دارد.

ویژگی های اصلی لباس های کار

تمامی افرادی که در کارگاه‌ های صنعتی مشغول به کار هستند باید از لباس کاری که با شغل شان تناسب دارد استفاده کنند، زیرا که پوشش لباس کار برای حفظ ایمنی فرد در قبال هر خطر و اتفاق غیرمنتظره‌ ای است.
ویژگی های لباس کار عبارت هستند از:
۱_ مرحله ی دوخت لباس کار بسیار مهم است که محکم باشد و همه ی درز های لباس دو مرتبه چرخ شده باشند.
۲_ لباس کار، مخصوص کار است، پس نباید وسایل غیر ضروری مثل کلید، ساعت و غیره به آن آویزان یا وصل باشد.
این کار مانع انجام درست کار می‌ شود و ممکن است در حین کار به‌ جایی گیر کنند.
۳_ برخی از محیط‌ های کاری بدین صورت است که باید از لباس آستین کوتاه استفاده شود، در غیر این صورت به هیچ عنوان نباید آستین لباس را تا زد و یا بالا داد.
۴_ معمولاً لباس کارها دارای جیب و لبه‌ دار است. اما هنگامی‌ که شما در محیطی قرار خواهید گرفت که گرد و غبار، خاک و آلاینده‌ های مختلف در آن وجود دارد بهتر است لباس دارای جیب و لبه نباشد.
۵_ در مکان‌ هایی که ماشین‌ آلات موجود است نباید از لباس کاری استفاده کرد که بخش‌ هایی از آن باز باشد و نیز پارگی داشته باشد.
۶_ لباس کاری مطلوب است که به‌ صورت لباس کاردو تیکه باشد و تمام دکمه‌ های تعبیه‌شده بر روی آن به شکل باز نباشد.
۷_ لباس کار باید متناسب با اندام شما باشد، در واقع تنگ و گشاد نباشد.
۸_ اگر به دلیل شرایط کاری مجبور به تا زدن همیشگی آستین‌ های لباس کار هستید بهتر است لباس کار آستین کوتاه را انتخاب کنید

لباس کار مهندسی

 

 

 

 

لباس کار مهندسی

لباس کار همانطور که از نامش پیداست لباسی است که حین فعالیت و کار به تن می کنید تا از بدن در برابر خطرات و اتفاقات حین کار حفاظت کنید.

لباس کار بسته به نوع فعالیتی که شما انجام می دهید و مقیاس خطراتی که در محیط وجود دارد تغییر می کند. به عنوان مثال لباسی که یک پرستار می پوشد با لباس کار مهندسی متفاوت است. مشاغل بسیاری هستند که از لباس کار مخصوص (به خصوص لباس کار مردانه) استفاده می کنند.

هر کار و فعالیتی که به پوشش مخصوصی نیاز داشته باشد باید با آن لباس انجام شود. به عنوان مثال غواص ها، آتش نشان ها و جوشکارها هر کدام لباس کار حرفه ای خاصی به تن می کنند که همان لباس کار آن ها است.

انواع دیگری لباس کار نیز برای انواع مصارف عمومی در کارگاه ها و کارخانه ها تولید می شوند و قابل استفاده هستند. در طراحی و تولید این لباس کار ها نیازهای معمول محیط کار در نظر گرفته می شود.

لباس کار حرفه ای با توجه به نوع فعالیت طراحی و تولید می شود تا شخصی که آن را به تن می کند در حین کار اذیت نشود و احساس راحتی کند. احساس راحتی، امنیت و آرامش نکاتی است که در تمام لباس های کار مشترک می باشد.

پوشیدن لباس کار فارغ از این که به چه شغلی مشغول هستید از واجبات است. علاوه بر حفظ ایمنی شما، به لباس های شخصی تان آسیب وارد نمی شود.

خرید لباس کار بسته به نوع فعالیت می تواند یکسره یا دو تیکه بلوز و شلوار باشد. در هر دو حالت باید بتواند از بدن محافظت کند. لباس کار از ملزومات هر کاری است. حتی یک مهندس هم بسته به موقعیت شغلی خود نیاز به لباس کار مهندسی خواهد داشت. خرید لباس کار می تواند انضباط شخصی را در محیط کار برای تان فراهم کند.

اهمیت لباس کار برای سازمان ها و کارخانه ها

زمانی که برای انجام کاری لباس مخصوصی به تن می کنید، یعنی برای آن کار جایگاه ویژه ای قائل هستید و این کار با دیگر کارهای روزمره تفاوت دارد. پوشیدن لباس کار به معنای ارزش نهادن به کاری است که در حال انجام آن هستید. اهمیت این مسئله در سازمان ها، شرکت ها و کارخانه ها بسیار بیشتر می شود.

داشتن لباس کار شخصی سازی شده یکدست برای سازمان که شکیل، زیبا و راحت باشد تاثیر باورنکردنی ای در بازده کار کارکنان و رضایت شغلی آن ها دارد. لباس کار مخصوص می تواند به کارکنان احساس خوبی از کار در این سازمان بدهد.

خرید عمده لباس کار ویژه سازمان ها

لباس کار شبرنگدار

نکات مهم در طراحی لباس کار خارجی اصل

اگر لباس کار خارجی اصل برای محیط های سرد طراحی می شود باید عایق گرما باشد که شخص در آن لباس احساس سرما شدید نکند. اما در این بین، لباس کار خارجی اصل که برای تابستان یا برای محیط های گرم تولید می شود باید از جنس الیاف طبیعی باشد که تبادل گرما و هوا به راحتی انجام شود.

جنس لباس کار در تعیین ایمنی نقش به سزایی دارد. فردی که در کنار کوره که دارای حرارت بالایی است قرار می گیرد بالا عایق حرارت باشد.

در بین مشاغل مختلف کارگران به لباس کار بیشتری نیاز دارند و در تولید لباس کارگری باید دقت بیشتری به کار برد. این افراد خیلی بیشتر در معرض خطر هستند در نتیجه لباس کارگری باید بتواند از جان این اشخاص به خوبی حفاظت کند. لباس کار باید ماندگاری بالایی داشته باشد و در مقابل گرما، سرما، حرارت و ضربه سالم بماند.

نکاتی مهم در تولید لباس کار و خرید لباس کار

اندازه لباس کار

اول اینکه لباس کار باید فیت تن شما باشد. اگر سایز آن کوچک تر باشد و به بدنتان بچسبد در شما احساس ناراحتی ایجاد می کند و شما را از حرکت و فعالیت باز می دارد. اگر لباس کار برای تان گشاد باشد دست و پا گیر و خطرناک می شود. پس لباس کار را دقیقا متناسب با سایزتان انتخاب کنید.

محافظت لباس کار

لباس کار باید غیر قابل نفوذ باشد. این مورد برای مشاغلی که با رنگ و اسید کار می کنند بسیار حیاتی است. مثلا لباس کارگری یک نقاش ساختمان باید یک سره و دارای دستکش و ماسک باشد. نفوذ مواد شیمیایی از طریق درز لباس شخص را در خطر می اندازد. پس در تولید لباس کار باید درزها چند بار چرخ شود تا در حین کار باز نشوند.

رنگ لباس کار

رنگ مناسبی را برای لباس کار انتخاب کنید. اکثر لباس کارها دارای رنگ هایی هستند که در اثر شستشو مکرر کم رنگ نشوند. در بعضی از مشاغل لباس کار باید شب نما باشد و مثلا در مورد لباس کارگری رفتگر باید رنگی انتخاب شود که در تاریک شب کاملا قابل دید باشد.

در برخی از لباس های کار این رنگ ها دیده نمی شود. مثلا لباس کار مهندسی که در کارخانه کار می کند می تواند سرمه ای یا خاکستری باشد ولی حتما در آستین های آن از نوارهای شبرنگ نارنجی یا سبز فسفری استفاده شده است.

راحتی و دمای لباس کار

لباس کار را با توجه به فصلی که در آن قرار داریم خریداری و تعویض کنید. لباس کاری که در زمستان به تن می کنید را نمی توانید در تابستان بپوشید چون خود لباس کار موجب تعرق اضافی بدن می شود و احساس ناراحتی در شما ایجاد می کند.

شما در لباس کار باید احساس راحتی کنید. این حس راحتی هم در تعویض لباس هم زمانی که به تن می کنید باید با شما همراه باشد. در زمان خرید لباس کار اگر احساس کلافگی کردید بدانید که این احساس مانع از پوشیدن هر روزه لباس کار می شود.

این ایمنی شما را با توجه به شغل تان پایین می آورد. تمام هدف از تولید لباس کار و استفاده از آن حین فعالیت حفظ سلامت و بالا بردن ایمنی شما است.

سایر ویژگی های لباس کار

اگر دقت کرده باشید لباس کار های استاندارد جیب و کمربند ندارند. وجود جیب در لباس کار می تواند باعث تجمع آلودگی باشد و چون لباس کار مدت زمان زیادی روی بدن شخص می ماند می تواند باعث ایجاد بیماری شود.

در تولید لباس کار زیپ استفاده نمی شود. زیپ در شرایط کاری متفاوت می تواند رسانای برق باشد و جان شخص را در معرض خطر قرار می دهد.

در خرید لباس کار دقت کنید که پوشیدن و تعویض آن با سرعت و راحت انجام شود. لباس کاری به سختی به تن می رود موجب کلافگی شما خواهد شد و این کلافگی موجب می شود لباس کار را در بلند مدت به تن نکنید.

لباس کار یکسره

.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه