رپرتاژ اگهی

تکالیف مالیاتی مشاغل گروه اول

تکالیف مالیاتی مشاغل گروه اول
کدخبر : 29034

بی‌توجهی و اهمیت ندادن به انجام یا اطلاع جامع از تکالیف مالیاتی مشاغل گروه اول که گاهی باعث حفظ یا انحلال واحد تجاری شما می‌شود، در مقابل آگاهی از قوانین مالیاتی و نحوه ارائه گزارش به سازمان امور مالیاتی می‌تواند موجبات پرداخت مالیاتی عادلانه را برای شما فراهم کند. از این رو توصیه می‌کنیم همواره نسبت به قوانین مالیاتی آگاهی داشته باشید و در طی رفتارهای اقتصادی در یک سال مالی و ارائه گزارش به سازمان امور مالیاتی حتماً از نظر مشورتی یک مشاور مالیاتی بهره‌مند شوید. اما دلیل اهمیت جایگاه اقتصادی مشاغل گروه اول از آنجاست که طبق قانون، این اشخاص گردش مالی بالایی دارند و به مراتب از کادر و نیروی انسانی بیشتری هم برای انجام فعالیت خود کمک می‌گیرند. در همین خصوص می‌توان به موضوع اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط صاحبان مشاغل گروه اول پرداخت؛ به عبارتی صیانت از یک کسب و کار گروه اول وظیفه‌ای اجتماعی برای سازمان امور مالیاتی و مشاورین محترم است که در این مقاله سعی داریم مسیر روشنی برای انجام تکالیف مالیاتی فراروی شما قرار دهیم.

تکالیف مالیاتی مشاغل گروه اول

مشاغل گروه اول چه اشخاصی هستند

گروه‌بندی مشاغل به گروه اول، دوم و سوم به لحاظ انجام تکالیف قانونی موضوعی حائز اهمیت است که از سال 1400، قانون‌گذار در صورتی که هر یک از شرایط زیر را داشته باشید، در گروه اول برای ارائه گزارش به سازمان امور مالیاتی قرار داده است. البته برخی از مشاغل با توجه به اهمیت فعالیت، فارغ از حیث تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در دسته گروه اول قرار دارند که به شرح زیر می‌باشد:

1- در صورتی که درآمد ابرازی براساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد ارائه شده شما در خردادماه سال قبل یا آخرین درآمد قطعی شده‌ به شرط ابلاغ تا پایان دی ماه سال قبل (به منظور فرصت ایجاد زیرساخت مالی) بیش از پنج میلیاردو پانصد میلیون تومان باشد، جزء مؤدیان یا مشاغل گروه اول محسوب می‌گردد که اگر شما صرفاً ارائه‌کننده‌ی خدمات باشید، مبلغ تعیین گروه‌بندی شما برای انجام تکالیف مؤدیان شخص حقیقی 2.750.000.000 تومان است. 

2- تمام واردکنندگان و صادرکنندگان به لحاظ اطلاع از ورود کالا به کشور و تناسب با تولیدات داخل و خروج کالا از کشور به منظور سنجش وضعیت تولید و کنترل بازار داخلی. 

3- صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن. 

4- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر (به‌لحاظ سنجش رفتارهای اجتماعی) و صاحبان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی (به‌واسطه‌ی بررسی نیاز به دارو و سنجش سلامت کشور) زایشگاه‌ها (به‌لحاظ کنترل اقتصاد مبتنی بر ساختارهای جمعیتی).

5- صرافی ها که تعیین‌کننده‌ی تعادل ارزی و تورم در کشور می‌باشند.

6- موسسات حسابرسی و حسابداری و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحان سیستم.

7- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت.

8- صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری برای ارزیابی میزان حمل و نقل و تعیین سیاست گذاری سوخت و زیربنای حمل و نقل.

تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول

به منظور انجام تکالیف مالیاتی، اشخاص حقیقی گروه اول موظف به دریافت قانونی پلمپ روزنامه و کل متناسب با حجم فعالیت، ارائه لیست حقوق به سازمان تامین اجتماعی و ارائه اظهارنامه مالیات حقوق به سازمان امور مالیاتی به صورت ماهیانه، ارائه اظهارنامه صورت معاملات فصلی طبق ماده 169 مکرر و اظهارنامه ارزش افزوده و ارائه اظهارنامه عملکرد تا پایان خرداد ماه سال بعد هستند که با توجه به تغییرات این قانون توصیه می‌کنیم حتماً صفحه مشاور مالیاتی معافیت های مالیاتی را مطالعه نمایید. ما موسسه خدمات مشاور مالیاتی تلفنی دادیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت dadis.ir از خدمات مشاوره مالیاتی این موسسه بهره‌مند شوید تا همواره با اطلاع از تمام جوانب قانون بهترین تصمیم و رفتار اقتصادی و مالیاتی را داشته باشید.

تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول

ارائه لیست مالیات حقوق مشاغل گروه اول

برای ارائه لیست مالیات حقوق مشاغل گروه اول، شما موظف به محاسبه و کسر مالیات طبق قوانین بودجه سال جاری در پایان هر ماه هستید. حال اگر کارفرمای غیراصلی باشید، موظفید 10% از تمام پرداخت‌های صورت گرفته را به طور علی‌الحساب کسر و تا پایان ماه بعد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید که عموماً در پرداختی به کارگران نیمه وقت، کارفرمای دوم یا کارفرمای غیراصلی قلمداد می‌شوید. (معافیت حقوق سال 1401 بر اساس قانون بودجه مصوب ماهیانه 5.600.000 تومان است که این رقم صرفاً شامل پرسنل ثابت واحدهای تجاری گروه اول می‌باشد.)

لازم به ذکر است، لیست مالیات حقوق حتی اگر صفر هم باشد، شما موظف به ارائه آن به سازمان امور مالیاتی هستید.

دفاتر قانونی پلمپ اشخاص حقیقی گروه اول 

بر اساس قانون تجارت و قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقیقی گروه اول موظف‌اند قبل از شروع سال مالی جدید نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ، از جمله دفتر کل و روزنامه اقدام کنند. اما اینکه چرا باید قبل از شروع سال مالی اقدام به این کار کنند، به ‌موجب این است که اشخاص حقیقی گروه اول از ابتدای سال مالی موظف به درج وقایع روزانه در دفتر روزنامه هستند و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل می‌شوند. البته سازمان امور مالیاتی در این راستا نیز تمهیداتی برای مؤدیان گروه اول در نظر گرفته است که بر اساس آیین‌نامه 230761 می‌توانند با ارائه نامه‌ یا درخواستی به سازمان امور مالیاتی (قبل از شروع سال مالی جدید)، نرم افزار مورد استفاده را معرفی کرده، خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترونیکی را به صورت ماهیانه در پایان هر ماه در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل کنند. به این ترتیب، اطلاعات آنها به جزئیات در نرم‌افزار به خدمت مسئول رسیدگی‌کننده داده می‌شود و دفاتر هم به لحاظ مطابقت قابل اتکا و رسیدگی هستند. البته اگر تا قبل از شروع سال مالی به هر دلیلی دفاتر قانونی دریافت نکرده باشند، به شرطی که تا قبل از اخذ دفاتر قانونی هیچ‌گونه فعالیت پولی و مالی نداشته باشند، می‌توانند دفاتر قانونی پلمپ اشخاص حقیقی گروه اول را در سال جاری اخذ کنند.

هزینه های قابل قبول مشاغل گروه اول 

مشاغل گروه اول در کنار دیگر اسناد مدارک طبق بند 2 ماده 97 موظف به به ارائه لیست هزینه‎ ها نیز هستند. اما مهم‌ترین موضوعی که در خصوص ارائه یا گزارش‌گری هزینه ها باید رعایت شود، شکل ارائه و ماهیت هزینه های مشاغل گروه اول است؛ به این معنی که از نظر قانون‌گذار، سرفصل و گروه‌بندی هزینه‌هایی که بر اساس ماده 148 ق.م.م تعریف شده‌اند، بسیار حائز اهمیت‌اند. از دیگر شرایط هزینه های قابل قبول مشاغل گروه اول علاوه بر مرتبط بودن هزینه به شغل و مربوطه بودن هزینه به همان دوره مالی یا مالیاتی، باید به پرداخت مبالغ بالای 5 میلیون تومان اشاره کنیم که این هزینه ها باید از حساب بانکی پرداخت گردند. هر چند که در قانون ذکر نشده است آیا کارت بانکی شرکا و دیگر حساب‌های بانکی نیز قابل قبول است یا نه، اما طبق روال رسیدگی‌ها با این موضوع مواجه شده‌ایم که گردش حساب شرکا یا دیگر حساب‌های استفاده شده باید در دفاتر نمایش داده بشود. برای توضیح در خصوص هزینه های قابل قبول مشاغل گروه اول در رسیدگی مالیاتی، ابتدا لازم است در این مقاله به هزینه های متفرقه یا سایر هزینه ها بپردازیم که در قانون به این سرفصل‌ها اشاره نشده است و مسئول رسیدگی‌کننده یا ممیز مالیاتی نیز آنها را جزء هزینه های غیر قبول مالیاتی شناسایی می‌نماید.

گفتنی است، بخشنامه‌های مربوط به هزینه های قابل قبول مالیاتی همواره در حال تغییر است و از این رو آگاهی از آخرین تغییرات برای تصمیم‌گیری‌های شما موضوعی شایان توجه می‌باشد که پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از آخرین اخبار با مشاورین موسسه مالیاتی دادیس تماس بگیرید.

نحوه ارائه صورت معاملات فصلی اشخاص گروه اول 

اشخاص گروه اول بر اساس الزام قانون و به منظور نظارت بر اطلاعات پولی چرخه اقتصادی سازمان امور مالیاتی به ارائه صورت معاملات فصلی تا 45 روز بعد از پایان هر فصل، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات پیمانکار و کارفرما را در پیمان‌های بلند مدت، اطلاعات واردات و صادرات و حق‌العملکاری خود را به انضمام گزارش اجاره پرداختی یا اجاره دریافتی را در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت کنند که مجموع مبالغ گزارش شده باید با اطلاعات مالی در اظهارنامه یکسان باشد.

ارسال اظهارنامه عملکرد مشاغل گروه اول 

مشاغل گروه اول یا اشخاص حقیقی گروه اول موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد تا 3 ماه یا به عبارتی تا پایان خرداد ماه سال بعد هستند که لازم است برای تکمیل اظهارنامه به بخش اطلاعات اختصاصی توجهی ویژه داشته باشند و حتماً این موارد را تکمیل نمایند: در ردیف یک با تعیین «بلی» شماره مجوز موسسه آموزشی در جدول شماره 3؛ در ردیف 2 با انتخاب «بلی» شماره دفاتر قانونی پلمپ در جدول شماره 4؛ در بند 5 با انتخاب «بلی» اطلاعات ملک استیجاری در جدول شماره 6 و در بند 8 با انتخاب «بلی» در جدول شماره 18 اطلاعات معاف یا نرخ صفر را وارد کنند و سپس به تکمیل اطلاعات درآمدی و ترازنامه‌ای بپردازند و با تأیید نهایی حتماً شماره پیگیری به انضمام PDF اظهارنامه ارسال شده را دریافت کنند.

شایان ذکر است، طبق قانون، شما در صورتی که فعالیتی انفرادی دارید، از یک معافیت معیشتی در یک دوره مالیاتی بهره‌مند می‌شوید و در صورتی که 2 شریک باشید، می‌توانید از 2 معافیت معیشتی در یک سال مالیاتی برخوردار شوید. اما امکان استفاده بیشتر از 2 معافیت طبق قانون امکان‌پذیر نیست (معافیت به همسر تعلق نمی‌گیرد). در همین خصوص برای استفاده از دیگر معافیت ها یا عدم مواجهه با جرائم مالیاتی توصیه می‌کنم که به ارجعیت قوانین مؤخر نسبت به قوانینی که در این مقاله به تشریح آنها پرداختیم، توجه داشته باشید. در این خصوص هم می‌توانید با مراجعه به وب سایت موسسه مالیاتی دادیس یا شماره همراه 09121966291 در تماس باشید و از اطلاعات آنها در این زمینه بهره‌مند شوید.

ارسال اظهارنامه عملکرد مشاغل گروه اول 

نماینده مشاغل گروه اول در هیات های حل اختلاف مالیاتی

به منظور حضور یا معرفی نماینده مشاغل گروه اول در هیات های حل اختلاف مالیاتی از 3 منظر باید موضوع بررسی گردد: در صورتی که شما اسناد و مدارک معتبری دارید، در اولین لایحه دفاعیه، نماینده خود را از طرف جامعه حسابداران رسمی یا جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران معرفی نمایید تا با تسلط کامل بر استانداردهای حسابداری برای دفاع از پرونده حاضر شود و اگر اسناد و مدارک معتبری ندارید، حتماً در اولین لایحه دفاعیه خود که به خدمت رئیس کل اداره تقدیم می‌کنید، نماینده خود را برای حضور در هیات های حل اختلاف مالیاتی از طرف صنف مربوطه تعیین نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه