رپرتاژ اگهی

میلگرد ساده یا آجدار؟ تفاوتشان در چیست

میلگرد ساده یا آجدار؟ تفاوتشان در چیست
کدخبر : 29035

میلگردها یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف هستند. از صنایع ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی گرفته تا صنایع قطعه سازی، جوشکاری و ساخت قطعات خودرو، همگی از میلگردها استفاده می‌کنند. ولی هر صنعت با توجه به نیاز خود، مشتری نوع خاصی از میلگردها است.

میلگردها به‌ طور کلی در دو دسته ساده و آجدار تولید می‌شوند. این دو محصول علاوه بر اینکه از نظر ظاهری و ویژگی‌های ساختاری با هم تفاوت دارند، از نظر نوع کاربرد نیز به هم شبیه نیستند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هم به بررسی تفاوت‌های میلگرد ساده و میلگرد آجدار بپردازیم.

 

با انواع میلگردها آشنا شوید

همان ‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، میلگردها در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند. این دو محصول از نظر ساختاری و ظاهری دارای ویژگی‌های هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

·میلگرد ساده

میلگرد ساده نوعی مقطع فولادی توپر، با سطح صاف و بدون آج است. برای تولید این محصولات از شمش 3sp، 5sp و ccm استتفاده می‌شود. شمش‌ها در دمایی نزدیک به 1100 درجه سانتی گراد ذوب و فرم دهی شده و در نهایت در قطرهای مشخص و طول از قبل تعیین شده بریده می‌شوند.

میلگردهای ساده در قطر سطح مقطع 10 الی 40 میلی‌متر (حتی بیشتر) و طول 6 متر و 12 متر تولید می‌شوند. در واحد تولیدی صنایع فولادی آذر گستر سدید، می‌توانید بهترین قیمت میلگرد ساده در بازار را تجربه کرده و از کیفیت عالی و تنوع ابعاد محصول بهره‌مند شوید. چون مقاومت، نرم و خوش تراش بودن، تنوع قطر و طول میلگردها عوامل مهمی هستند که در قیمت خرید میلگرد تأثیر دارند و هر کارخانه‌ای قادر به ارائه همه این ویژگی‌ها نیست.

·میلگرد آجدار

میلگرد آجدار برخلاف میلگرد ساده، سطحی مارپیچ، جناقی یا مرکب دارد. سطح این میلگردها برای درگیری و چسبندگی بیشتر با بتن فوندانسیون ساختمان‌ها به‌ صورت آجدار ساخته می‌شود. میلگرد آجدار از نوع مقاطع فولادی نیمه سخت است و قابلیت خم پذیری خوبی دارد.

میلگردهای آجدار در قطر سطح مقطع 8 الی 32 میلی‌متر، طول 12 متر و استاندارد مهندسی A2، A3 و A4 تولید می‌شوند. قیمت این محصول نیز با توجه به کیفیت محصول هر کارخانه، وزن بندیل، قطر و طول میلگردها متفاوت است و بروز محاسبه می‌شود.

 

میلگرد

تفاوت‌های میلگرد ساده و میلگرد آجدار

در بخش قبل با ویژگی‌های میلگرد ساده و میلگرد آجدار آشنا شدیم و دانستیم که اولین تفاوت میان آنها در شکل ظاهری سطح میلگرد ساده و میلگرد آجدار است. در ادامه به بررسی سایر تفاوت‌های این دو محصول می‌پردازیم:

1.تفاوت از نظر خواص فیزیکی و استانداردهای مهندسی

براساس استانداردهای مهندسی، میلگرد ساده A1 یا داکتیل نامیده می‌شود. این نوع میلگرد، دارای تنش جاری ۲4۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵ درصد و سطحی صاف و بدون آج است.

ولی میلگردهای آجدار به‌ترتیب A2 و A3 نام دارند. میلگرد آجدار A2 دارای تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۱۹% و میلگرد آجدار A3 دارای تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۱۴% است.

2.تفاوت از نظر کاربرد در صنعت

از میلگرد ساده یا همان A1 برای مصارف صنعتی، قطعات خودرویی، قطعه سازی، ساخت پیچ و مهره، انواع بولت‌ها، جوشکاری و قطعات صنعتی استفاده می‌شود. در حالی که از میلگرد آجدار برای ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی (مانند پل سازی) استفاده می‌شود. چون سطح آجدار این محصول با بتن درگیر می‌شوند و چسبندگی بهتری را ایجاد می‌کند، در نتیجه فونداسیون بنا مستحکم‌تر می‌شود.

البته، میلگردهای A2 و A3 هر کدام با توجه به ضخامت سطح مقطع و طول آنها، در بخش عملیات‌های ساختمانی، خاموت زنی و عملیات جوشکاری هم استفاده می‌شوند. همچنین از میلگردهای ساده برای ساخت پیچ، پرچ و مهره، ساخت مفتول‌ها و اتصالات با قطر کم هم استفاده می‌شود.

3.تفاوت در مواد و آلیاژ سازنده

میلگردهای ساده صنعتی معمولاً از شمش فولاد 3sp، 5sp و ccm ساخته می‌شوند. ولی برای ساخت میلگردهای آجدار از فولاد کربنی، فولاد گالوانیزه، استنلس استیل، فولاد با روکش اپوکسی و آلیاژهای کامپوزیت استفاده می‌شود. البته در کارخانه‌های ایران شاید همه‌ی این میلگردها تولید نشود، ولی میلگردهای شمش فولادی در قطر و طول‌های مختلف تولید می‌شوند. به‌ طور کلی میلگردهای ساده نسبت به میلگردهای آجدار کربن کمتری در ترکیبات خود دارند و به همین دلیل حالت پذیری بهتری داشته و منعطف‌تر هستند.

4.تفاوت در قیمت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

قیمت انواع میلگرد، مانند سایر مقاطع فولادی تحت ‌تاثیر قطر سطح مقطع، اندازه طول، گرید، شرکت تولید کننده و تکنولوژی ساخت است و به‌ صورت روزانه تغییر می‌کند. البته عوامل دیگری مانند نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا در بازار، هزینه حمل و نقل، اتفاقات سیاسی و قیمت دلار نیز در نوسان قیمت میلگرد تأثیر دارند. ولی در مجموع قیمت میلگرد ساده معمولاً کمی بیشتر از قیمت میلگرد آجدار است.

5.مقایسه کیفیت میلگردها

کیفیت میلگردهای ساده و آجدار، تا حد زیادی به کارخانه تولید کننده آنها بستگی دارد. کیفیت محصولات هر کارخانه تحت‌ تاثیر شمش اولیه، رعایت استانداردهای تولید، سنجش سلامت کالا با آزمایش‌های کنترل کیفی و نظارت بر فرآیند تولید قرار دارد. بنابراین شاید نتوان از نظر کیفیت ساخت این دو محصول را با هم مقایسه کرد، چون کاملاً به کارخانه‌ای که میلگرد را تهیه می‌کنیم، بستگی دارد.

 

میلگرد

میلگردهای کدام کارخانه بهتر است؟

صنعت تولید مقاطع فولادی، با پیشرفته شدن خطوط تولید و به کارگیری تجهیزات مدرن، در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند. از این رو شرکت‌های مختلفی در عرصه تولید انواع میلگردهای ساده و آجدار به رشد و شکوفایی رسیده‌اند؛ از جمله شرکت آذر گستر سدید، ذوب آهن اصفهان، میلگرد نیشابور، فولاد یزد و کویر کاشان.

در مورد خرید انواع میلگرد ساده، پیشنهاد ما شرکت آذر گستر سدید، اولین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی به طول ۱۲ متر در استان تهران است. این مجموعه یکی از معتبرترین و بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد ساده صنعتی در ایران است. برای استعلام قیمت یا مشاوره خرید میلگرد می‌توانید به نشانی ahan2.com مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره میلگرد ساده، میلگرد آجدار و تفاوت‌های این دو محصول فولادی صحبت کردیم و با کاربردهای آنها آشنا شدیم. ولی یک نکته را به‌عنوان سخن پایانی به شما متذکر می‌شویم. با توجه حساسیت موارد کاربرد میلگردها به‌ویژه میلگرد ساده، حتماً به مرغوب و باکیفیت بودن محصولات شرکتی که قصد خرید از آن را دارید، دقت کنید. زیرا انتخاب تولیدکننده معتبر و خوشنام برای تهیه میلگرد صنعتی مرغوب، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه