رپرتاژ آگهی/

طرز تهیه دونات

طرز تهیه دونات
کدخبر : 29283

پیش از آشنایی با طرز تهیه دونات، بهتر است بدانید این شیرینی خوش‌مزه یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌های سراسر دنیا است.

این خوراکی لذیذ غالبا به‌صورت کلاسیک طبخ شده و با تزئینات و تاپینگ‌های بسیار متنوعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. درست کردن دونات خانگی اندکی زمان‌بر و در عین حال، بسیار ساده است. در این مطلب، قصد داریم روش درست کردن دونات کلاسیک مخمری را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما در بلاگ اسنپ مارکت همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه دونات کلاسیک برای 6 تا 8 نفر

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی عبارتند از:

  • آرد: چهار و یک چهارم پیمانه
  • شیر: 250 گرم معادل یک و یک چهارم پیمانه
  • تخم‌مرغ: 2 عدد
  • کره آب شده و خنک: 8 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1 قاشق چای‌خوری
  • شکر آسیاب شده: 50 گرم
  • خمیر مایه خشک و فعال: 2 و یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن: به میزان لازم

مدت زمان پخت

برای ترکیب مواد، استراحت مرحله به مرحله خمیر و پخت دونات چیزی در حدود 2 ساعت زمان لازم است.

f144313b-4b7d-480b-9163-e97ad6c7ee59

دستور تهیه دونات مخمری خانگی

در طرز تهیه دونات خانگی لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. شیر را به‌اندازه‌ای گرم کنید که نجوشد و دمای آن تا حدود 90 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. سپس، آن را در کاسه بزرگ و تمیزی ریخته و خمیر مایه را اضافه کنید. ترکیب شیر و خمیر مایه را به آرامی هم بزنید. این مخلوط را به‌مدت 10 تا 15 دقیقه به حال خود بگذارید تا مخمر عمل کرده و شیر کاملا کف کند.
  2. تخم‌مرغ‌ها، شکر، کره و نمک را به مایع اضافه کرده و با استفاده از هم‌زن برقی آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید. نیمی از آرد را به آرامی به این ترکیب افزوده و به‌اندازه‌ای هم بزنید تا مایع یک‌دستی حاصل شود. حالا، می‌توانید باقی آرد را نیز به‌تدریج اضافه کرده و در حین افزودن به‌خوبی هم بزنید. در این مرحله، مواد ترکیب شده حالت خمیری شکل و منسجمی پیدا می‌کنند. اکنون، احتمالا غلظت خمیر به‌قدری است که نمی‌توان روند مخلوط کردن را با هم‌زن ادامه داد. در این‌صورت، سطح صاف و پاکیزه‌ای را انتخاب کرده و پس از آردپاشی، خمیر ایجاد شده را روی آن منتقل کنید و با کمک دستان خود آن را ورز بدهید. روند ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که خمیری نرم و کاملا یک‌دست ایجاد شود. حالا سطح داخلی یک کاسه بزرگ و تمیز را کاملا چرب کرده و خمیر ورز داده شده را به آن منتقل کنید. با استفاده از ورقه نایلونی یا یک دستمال پارچه‌ای پاکیزه، روی کاسه را کاملا بپوشانید. کاسه را برای مدت تقریبی 1 ساعت در دمای اتاق قرار داده و صبر کنید تا حجم خمیر 2 برابر شود. اختصاص زمان کافی برای استراحت خمیر از مهم‌ترین مواردی است که در طرز تهیه دونات باید رعایت شود.
  3. اکنون، دوباره سطح صاف و پاکیزه‌ای را انتخاب کرده و آن را به‌خوبی آردپاشی کنید. با کمک وردنه، خمیر را روی این سطح به‌اندازه‌ای باز کنید تا ضخامت آن حدود 1 سانتی‌متر شود. لبه یک قالب یا لیوان بزرگ را به آرد آغشته کرده و با کمک آن، خمیر را برش دهید. اکنون، از یک استکان کوچک استفاده کرده و در وسط خمیرهای برش خورده یک سوراخ ایجاد کنید. خمیرهای اضافی را دور نریزید. در عوض، آن‌ها را جمع‌آوری کرده و پس از اندکی ورز دادن دوباره پهن کنید و برش بزنید. دقت کنید، خمیر را بیش از اندازه ورز ندهید. در غیر این‌صورت، لازم است حدود 10 دقیقه صبر کنید و اجازه بدهید خمیرتان اندکی استراحت کند.
  4. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. دونات‌ها را با فاصله نسبتا زیادی روی سینی فر بچینید. اکنون، برای مدت 45 دقیقه آن‌ها را در محیطی گرم به حال خود بگذارید تا کمی پف کنند و لطیف‌تر شوند. اگر آشپزخانه شما به‌اندازه کافی گرم نیست، می‌توانید فر را با دمای 200 درجه کاملا گرم کرده و پس از خاموش کردن آن، سینی دونات را داخل فر قرار بدهید. دقت کنید، حتما در فر را باز بگذارید. این بخش از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه دونات به حساب می‌آید.
  5. حدود 15 دقیق پیش از به پایان رسیدن زمان تعیین شده در مرحله قبل، روغن را در یک قابلمه یا ماهیتابه عمیق ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. صبر کنید روغن کاملا داغ شود. در این فاصله، می‌توانید سینی‌های مشبک خنک‌کننده را آماده کنید و چند بشقاب‌ بزرگ را با دستمال کاغذی ضخیم یا حوله کاغذی بپوشانید.
  6. با احتیاط هر چه تمام‌تر، دونات‌ها را به‌آرامی داخل روغن داغ قرار دهید. اگر خمیر به‌اندازه‌ای لطیف است که نمی‌توان آن را با دست برداشت برای انتقال آن به ظرف حاوی روغن می‌توانید از یک کاردک فلزی استفاده کنید. خمیر شما در هنگام سرخ شدن باز هم پف خواهد کرد. پس از مدتی، خمیر را بچرخانید تا همه زوایای آن طلایی شود.
  7. دونات‌های سرخ شده را ابتدا روی سینی خنک‌کننده بچینید و پس از مدتی، آن‌ها را به بشقاب‌های پوشیده شده با دستمال منتقل کنید. صبر کنید تا روغن آن‌ها کاملا جذب دستمال کاغذی شود.

8bc24853-1a9e-467b-bfe5-252000c9ee4b

نکات مهم درباره طرز تهیه دونات

  • در صورت تمایل، می‌توانید سطح دونات را با تاپینگ‌های مختلف، پسته یا بادام آسیاب شده، شکلات، شکر و مربا بپوشانید.
  • برای تزئین دونات‌ها می‌توانید از خاکه قند استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید داخل دونات را با مواد مختلف پر کنید، می‌توانید از ایجاد سوراخ در وسط آن خودداری کنید.
  • رعایت زمان انتظار و گرمادهی خمیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و به لطیف شدن دونات کمک می‌کند.
  • برای پر کردن داخل دونات، کافی است با کمک یک چاقو سوراخی را در کنار آن ایجاد کنید. سپس، با استفاده از قیف شیرینی‌پزی به‌سادگی می‌توانید خامه و کرم‌های مورد علاقه خود را در درون آن بریزید.
  • بسته به نوع آرد و میزان رطوبت جذب شده توسط آن، برای ایجاد یک خمیر عالی با غلظت مناسب ممکن است به آرد بیش‌تر یا کم‌تری نیاز پیدا کنید.
  • در این مطلب با طرز تهیه دونات کلاسیک و مخمری آشنا شدید. لازم است بدانید، روش درست کردن دونات کیکی متفاوت است.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری رصداقتصادی صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با رصداقتصادی ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه