رپرتاژ اگهی /

اجرای عرشه فولادی؛ مراحل اجرا از صفر تا صد

اجرای عرشه فولادی؛ مراحل اجرا از صفر تا صد
کدخبر : 30989

 

عرشه فولادی از بخش‌های پرکاربرد در ساختن سقف و کف سازه‌هاست و می‌تواند سرعت ساخت‌وساز را به‌طور چشم‌گیری افزایش بدهد. عرشه فولادی (Steel Deck) کاربرد و مزایای بسیاری دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که اجرای عرشه فولادی و نکات مربوط به آن چیست. آشنایی با این عرشه ‌های کاربردی سود و مزایای زیادی برای دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز به‌همراه می‌آورد. 

عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی سازه‌ای فلزی و مواج است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد از آن برای کف و سقف ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. نام‌های دیگری هم برای این سازه وجود دارد. برای مثال، برخی آن را عرشه فلزی، متال دِک، عرشه کیو یا عرشه کفی هم می‌نامند. اجرای ساده و سریع عرشه ‌های فولادی از آنها گزینه‌ای محبوب در میان دست‌اندرکاران صنایع ساختمانی ساخته است. سقف عرشه فولادی سبک است و معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود.  قیمت ورق عرشه فولادی نسبت به سایر مقاطع هم‌نوعش مقرون‌به‌صرفه است. اقتصادی‌بودن آن یکی از دلایل پرتعداد محبوبیتش به‌شمار می‌رود. از سقف عرشه فولادی استفاده می‌کنند تا بر تیرآهن سوار و به آن وصل شود. علاوه بر این، عرشه می‌تواند سطح بتن‌ریزی را هم صاف و یک‌دست کند. در این صورت، دیگر نیازی به پوکه‌ریزی و کف‌سازی نخواهد بود. ظاهر بهتر سازه، سرعت بالاتر در ساخت و مقرون‌به‌صرفه‌شدن پروژه‌ها مدیون استفاده و اجرای عرشه فولادی است. 

مزایای استفاده از عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی مزایای زیادی دارد از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سرعت طراحی و اجرای بالا؛
  • حمل‌ونقل ساده و آسان؛
  •  بی‌نیازی از شمع‌بندی؛
  •  حذف قالب‌بندی‌ها؛
  •  ایمنی مطلوب و زیاد؛
  • کاهش میزان ضخامت سقف؛
  • کمترشدن بار مرده.

با اجرای عرشه فولادی نیاز به نیروی کار هم کمتر می‌شود. نصب راحت تأسیسات مربوط به آن هم ساده است و در هر نوع شرایط آب‌وهوایی می‌توان رویش حساب کرد. طول عمر عرشه‌های فولادی هم زیاد است. همین عاملی مهم در انتخاب‌شدن برای پروژه‌های ساخت‌وساز مختلف به‌شمار می‌رود. عرشه‌های فولادی نسبت به صدا و حرارت هم از مقاومت خوبی برخوردار هستند. تنوع کاربری عرشه‌ها هم یکی دیگر از مزایای چشم‌گیرشان به‌حساب می‌آید.

اجرای عرشه فولادی

اجزای عرشه فولادی چیست؟

برای اجرای عرشه فولادی باید با اجزای آن هم آشنا باشید. مهم‌ترین بخش‌های آن عبارت هستند از:

  •  ورق عرشه؛
  •  هسته فلزی؛
  • گل‌میخ؛
  • میخ‌وپیچ؛
  •  بتن؛
  • آرماتور؛
  • فلاشینگ؛
  • پوشش ورق‌های سقف.

با خرید ورق آلیاژی و استفاده از ورق‌های گالوانیزه برای ساختن عرشه فولادی امکان ایجاد سازه‌ای به‌وجود می‌آید که در شرایط جوی مختلف مانند رطوبت از خود مقاومت نشان می‌دهد.

طراحی برای اجرای عرشه فولادی چگونه است؟

طراحی و تولید مقاطع عرشه فولادی باید متناسب با آیین‌نامه‌ها و ضوابط مصوب صورت بگیرد. تمام سقف‌های فولادی از دو بخش تشکیل می‌شوند؛ ورق فولادی و پوشش آن. در طراحی باید به انتخاب نوع مناسب پوشش عرشه دقت زیادی شود. روش‌های هندسی محاسبه و طراحی شکل عرشه‌های فولادی هم بسیار متنوع است. به فراخور هر پروژه ساخت‌وساز، کارشناسان و مهندسان به سراغ بهینه‌ترین روش‌ها می‌روند. بعد از مرحله طراحی و تأمین مواد لازم نیاز به اجرای عرشه می‌رسد.

اجرای عرشه فولادی چگونه است؟

برای اجرای عرشه مراحل مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  •  جانمایی ورق‌های فولادی؛
  •  فلاشینگ و ثابت‌کردن ورق‌های فولادی؛
  •  وصل‌کردن ورق‌های فولادی با گل میخ به تیر؛
  •  آرماتوربندی؛
  •  وصل‌کردن گل میخ به شبکه آرماتور؛
  • بتن‌ریزی.

اجرای عرشه‌ها با ترتیبی که عنوان شد و به‌سرعت پیش می‌رود. ورق‌های سقف عرشه فولادی برای سقف‌ها و کف‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند بارهای سنگین بین تیرچه‌ها و میله‌های موجود در هر سازه را تقویت و پشتیبانی کنند. بعد از اینکه ورقه‌های مذکور نصب می‌شوند، در جایگاه پایه یا گیره افقی هم قابلیت استفاده دارند و سقف عرشه می‌تواند به عنوان دیافراگم یا جداساز هم به کار برود. 

عرشه فولادی

عرشه‌های فولادی مانند تیرچه‌های معمولی باید به اجزای محیط پیرامونشان متصل شوند تا ضریب اطمینان از انتقال نیروهای برشی بالا برود. روش‌های معمولی که پیش‌تر به‌طور سنتی برای اجرای سقف‌ها به کار می‌رفت به هزینه و زمان زیادی نیاز داشت. اما اجرای عرشه فولادی سریع و ساده است. هزینه‌اش هم در مقایسه با سقف‌های سنتی بسیار کمتر خواهد بود. 

ایمنی و رعایت نکات ظریف اجرایی در پیاده‌سازی عرشه‌های فولادی اهمیت زیادی دارد. برای مثال، اگر قصد به‌کارگیری عرشه‌های فولادی رنگ‌شده در سازه‌ را دارید، باید حواستان را به نکات ایمنی جمع کنید و لایه محافظ آتش برای عرشه در نظر بگیرید. ایمنی در حین اجرا مهم است. نکات مربوط به آن باید در حین بخش‌هایی از کار مانند بارگیری، تخلیه و جابه‌جایی ورق‌های فولادی هم در نظر گرفته شوند. 

این توصیه‌ها در اجرای عرشه فولادی راه‌گشا هستند:

  •  طول گل میخ‌ها باید از ضخامت ورق‌ها بیشتر باشد تا سازگاری ورق عرشه با بتن هم افزایش پیدا کند. 
  • برای پیش‌برد سریع پروژه‌ها می‌توانید از مش‌های آماده در مرحله آرماتوربندی استفاده کنید.
  •  دقت کنید که باید بتن روی ورق سقف عرشه فولادی فاقد هرگونه ماده اضافی و روغنی باشد. 

همان‌طور که گفته شد، عرشه‌های فولادی سریع ساخته می‌شوند و محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند. برای کف و سقف سازه‌ها و ساختمان‌های فولادی و فلزی از این ورق‌های مواج بهره می‌برند. شاید بتوان گفت که عرشه‌ها جایگزین‌های امروزی تیرچه بلوک‌ها هستند. 

در آخر

فعالیت در حوزه ساخت‌وساز نیازمند آگاهی از قیمت‌هاست. فرقی نمی‌کند که مدیر مالی هستید یا مهندسی که امر طراحی را برعهده دارد. برای بهینه پیش‌بردن پروژه‌ها و هدایتشان در مسیری اقتصادی، لازم است که از بازار آگاه باشید. نقش مقاطع فلزی و فولادی مختلف در ساخت‌وساز هم که انکارناپذیر است. از همین روی، آشنایی دست‌اندرکاران ساختمان‌سازی با مراجع معتبری که از قیمت‌ها اطلاعات کافی و درست دارند، بسیاری ضروری به نظر می‌رسد. یکی از مراجعی که می‌تواند اطلاعاتی به‌روز و دقیق از مقاطع فولادی مختلف را در اختیارتان قرار بدهد، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت علاوه بر استعلام قیمت مقاطع فولادی مختلف در زمینه تأمین و بازرگانی آنها هم فعالیت دارد. این شرکت خوش‌نام از اسامی معتبر و آشنا برای فعالان صنایع مختلف است. برای کسب اطلاعات درباره انواع مقاطع و محصولات مانند قیمت ورق استیل براق یا هر محصول دیگری روی این پایگاه معتبر حساب کنید. پایگاه‌های خوش‌سابقه‌ای مانند آیرومارت می‌توانند با ارائه قیمت‌های روز بازار که از صحت و درستی برخوردارند، راهنمای مناسبی برای برنامه‌ریزی پروژه‌های ساخت‌وساز باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید و یا به نشانی اینترنتی iromart.com مراجعه نمایید. 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد . 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه