رپرتاژ اگهی /

بررسی وضعیت تحصیل و بازار کار رشته حسابداری در ایران

بررسی وضعیت تحصیل و بازار کار رشته حسابداری در ایران
کدخبر : 33561

حسابداری از شغل های پر تقاضای امروزی است که در شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی و کسب و کارهای مختلفی وظایف و دستورالعمل های مالی، بودجه و نظم دادن به اعداد و ارقام را بر عهده دارد.

در این مقاله در مورد اینکه شغل حسابداری چیست و حسابدار چه وظایفی را بر عهده دارد به طور مفصل توضیح خواهیم داد. در هر شرکت و سازمانی بررسی امور مالی و اقتصادی و بودجه از جمله وظایف حسابدار می باشد. شخصی که در این سمت قرار می گیرد باید این تضمین را بدهد که امور مالی و مدیر مالی به بهترین شکل ممکن انجام می شود. یک حسابدار می تواند به عنوان سرپرست حسابداری یا سایر عوامل حسابداری مشغول به کار شود.

 

شرح وظایف حسابدار

حسابداری دارای وظایف گسترده ای است و حسابدار با توجه به نوع حسابرسی که با آن روبرو خواهد بود وظایفی را بر عهده خواهد گرفت. به طور کلی وظیفه های که یک حسابدار بر عهده دارد که آنها را بر می شماریم.َ قابل ذکر است که حسابداری انواع مختلفی دارد همچون حسابداری شرکتی، بازرگانی، حسابداری برای تولیدی و.. که هر کدام وظیفه مختص به خود را دارند.

  • حسابداری تمامی موارد حسابرسی را به صورت ماهانه و سالانه تحلیل و بررسی خواهد کرد اعم از ثبت گزارش های مربوط به بودجه و اقتصاد سازمان
  • رسیدگی به حساب های بانکی و کارت های اعتباری و همچنین بازبینی همه موارد مالی و بررسی هماهنگ‌ بودن حساب های موجود
  •   گزارش همه فعالیت های مالی شرکت و سازمان به مدیریت مجموعه و بررسی بودجه مورد نظر برای فعالیت های مختلفی که در این زمینه وجود دارد
  • ثبت و نگهداری همه اسناد مالی، معاملاتی و تجاری مربوط به شرکت
  • ایجاد زمینه مناسب برای سوددهی بالا بر اساس ارتقای سیستم حسابداری و به روز کردن اطلاعات مالی و تجاری
  • نظارت دقیق بر روی موارد مالیاتی و فعالیت اقتصادی در چهار چوب قوانین اقتصادی در جهت ارتقای مالی شرکت
  • محاسبه دستمزد ها و حقوق سنوات تمامی اعضای مجموعه و بررسی و ثبت تمامی سود و زیان به صورت ماهانه
  • جهت اظهارنامه مالیاتی تمامی داده های مالی را تجزیه و تحلیل کند
  • وظیفه مهم دیگر انجام هماهنگی با حسابداران داخلی و خارجی به جهت ارتقای سیستم مالی و نظم دهی به امور مالی
  • آشنایی دقیق با نحوه واریز دستمزد و حقوق و همچنین آشنایی با نوع مرخصی های پرسنل یک مجموعه

مهارت های مورد نیاز حسابدار

به طور کلی به شرح وظایف حسابداری پرداختیم. کارفرمایانی که برای استخدام حسابدار اقدام می کنند باید به این دستورالعمل ها آشنایی کاملی داشته باشند. مهارت های که برای این شغل نیاز است در طی آموزش و دانشگاه به خوبی شرح داده می شود. آشنایی با اکسل یکی از مهارت هایی است که افرادی که استخدام می شوند باید آن را آموزش دیده باشند. امروزه با وجود نرم افزارهای مختلف هنوز اکسل کاربرد بالایی در امور مالی دارد. به عنوان یک حسابدار حرفه ای باید مهارت برقراری ارتباط را با افراد مختلف داشته و بتواند با سهولت ارتباط برقرار کند. در محیط های مختلف ممکن است با اشخاص متنوعی روبرو شود حتما باید با نحوه ارتباط گیری آشنا باشد و در این زمینه مهارت داشته باشد.

مهارت تحلیل داده های مالی نیز یکی از مهمترین مواردی است که حسابدار باید بداند. به این صورت که براساس تحلیل داده ها به پیشبرد اقتصادی سازمان کمک کند. پس مهارت تحلیل داده های مالی اهمیت بالایی خواهد داشت. از دیگر مهارت های مورد نیاز برای این حوزه داشتن مدیریت زمان است. زیرا یکی از ملاک های استخدام رشته حسابداری، سرعت عمل بالا و داشتن تمرکز بر روی این شغل است. در زمانی ممکن است بر روی چند پروژه تمرکز داشته و حتما باید در زمان معین شده همه آنها را مدیریت و تحویل دهد پس مدیریت زمان نیز از دیگر مهارت های لازم برای حسابداری است.

تحصیلات رشته حسابداری

مسلما کسانی که قصد دارند برای استخدام سرپرست حسابداری یا مدیریت حسابداری و.. اقدام کنند نیاز دارند که تحصیلات این حوزه را پشت سر بگذارند. حسابداری از مهمترین رشته های دانشگاهی است که افرادی که در این حیطه درس می خوانند با آینده شغلی عالی روبرو خواهند شد‌ استخدام رشته مهندسی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ لازم است به همین دلیل است افرادی که در این رشته تحصیل می کنند و هنوز مدرک نهایی را نگرفته اند با بازار کاری بالایی روبرو هستند.

تقاضا برای استخدام چنین افرادی از سوی نهادهای مختلف با تقاضای بالایی همراه است. اگر به عنوان یک شغل پر درآمد به این شغل و فعالیت نگاه کنید حتما از قبل باید موفق به اخذ مدرک تحصیلی شده باشید. همچنین دوره های آموزشی را نیز از سر گذرانده و مدرک فنی و حرفه ای کمک زیادی برای شما خواهد بود. گرایش رشته حسابداری در دوره کارشناسی ارشد است و گرایش در دوره کارشناسی وجود ندارد. افراد از طریق فنی یا از طریق دبیرستان و قبولی در کنکور وارد این رشته می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد حسابداری به اینجا مراجعه کنید.

خیلی از مواقع لازم است در کنار حسابدار یک فرد دیگری نیز قرار بگیرد. گاهی اوقات حجم کار بالا می ‌گیرد و نیاز است که به استخدام کمک حسابدار پرداخت تا حجم کارها از روی دوش حسابدار کمتر شود. حتما می‌ پرسید چه کسانی می‌ توانند کمک حسابدار شوند؟ در جواب این‌ سوال باید به موضوع دقت کرد که کسانی‌ که تازه از این رشته فارق التحصیل شده اند و تجربه کار اولی هستند بهترین انتخاب برای این‌ کار می باشند. در برخی از موارد کمک حسابدارها فقط برای کسب تجربه خود دوست دارند به عنوان کمک حسابدار مشغول شوند و این‌ کار باعث می شود رزومه قوی برای خود بسازند.

برای مشاهده آگهی های استخدام رشته حسابداری اینجا کلیک کنید.

بازار کار حسابداری

حسابداری از جمله پر متقاضی ترین شغل های است که آگهی های زیادی را در نورد آن در حیطه های مختلفی می بینیم. این موقعیت های شغلی اعم از سرپرست، مدیر حسابداری،  حسابدار صنعتی، حسابدار عمومی، حسابدار انبار، مالیاتی، بیمه دولتی، مالی و حقوق و دستمزد و تحلیلگر اقتصادی و ... می باشد. کسانی که در این رشته کار می‌کنند باید دقت زیادی به خرج دهند و برای زمان ارزش زیادی را قائل شوند اگر در سمت سرپرست یا مدیریت حسابداری استخدام می شوند قادر به انجام امور مرتبط باشند.

سخن پایانی

حسابداری بانک، حسابداری بیمه و حسابداری صنعتی از مهمترین فرصت های شغلی برای افراد علاقه مند می باشد. حقوق و مزایای این شغل نیز در برخی مواقع شامل حقوق وزارت کار است.

بیشترین استخدام به صورت شخصی بوده که این نوع استخدام حقوق بیشتری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که علاوه بر تجربه و مسلط بودن به این شغل حتما باید علاقه نیز وجود داشته باشد تا از حساب و هندسه خسته نشوید. اگر به صورت روزانه اطلاعات خودتان را به روز کنید و با نرم‌افزار های این‌ شغل آشنا شوید فرصت های ویژه ای برای شما پیش خواهد آمد.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه