رپرتاژ اگهی /

فرق فریت و کارگو چیست؟

فرق فریت و کارگو چیست؟
کدخبر : 33664

ارسال بار هوایی یکی از خدماتی است که ایرلاین ‌ها ارائه می ‌‌دهند.

دریافت بار از مبدأ مشخص و ارسال آن به مقصد مور نظر از طریق خطوط هوایی به وسیله هواپیما، تعریف مناسبی برای ارسال بار هوایی است. شاید تصور کنید که تمامی لوازم و وسایل به یک طریق مشخص ارسال می‌‌شوند. اما باید گفت که با توجه به ماهیت مرسوله‌ های ارسالی، روش حمل بار هوایی نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی ارسال بار هوایی به دو روش فریت و کارگو است. در این مطلب به تفاوت‌ های فریت و گارگو پرداخته شده است.

فریت بار چیست؟

افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرت طولانی مدت به کشور‌های دیگر را داشته باشند باید بار و لوازم مورد نیاز خود را با استفاده از شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل بین‌ المللی به کشور مقصد بفرستد. به این موارد اصطلاحا فریت بار می‌‌گویند. اکثر مسافرین و مهاجرینی که عازم کشورهای دیگر هستند، محموله‌ هایی همچون ظروف آشپزخانه، سرویس‌های چینی، لوازم منزل، لوازم شخصی، البسه، کتاب و… دارند که نمی‌توانند به همراه خود ببرند و نیاز دارند که از این خدمات استفاده ‌‌کنند.

دقت داشته باشید که در فریت بار، محموله ماهیت تجاری ندارد و نوعی بار خصوصی است. معمولا حمل فریت بار با پروازهای تجاری صورت می‌گیرد و بعد از بردینگ کامل مسافران به هواپیما و همچنین بعد از لود شدن بارهای مسافران به صورت کامل، فریت بارها تا وزن مجاز هواپیما که خود وابسته به نوع هوایپما است، بارگیری می‌شود. معمولا فرایند فریت بار در یک روز کاری و با حضور خود فرستنده در فرودگاه است. دقت داشته باشید معمولا افرادی که قصد مهاجرت دارند و از فریت بار برای حمل وسایل شخصی خود استفاده می‌‌کنند بهتر است پیش از زمان پرواز خود اقدامات لازم برای ارسال بار خود را انجام دهند و ترجیحا بار خود را قبل از زمان پرواز اصلی خود به مقصد ارسال کنند تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنند. برای استفاده از خدمات حمل ‌و‌ نقل هوایی، فریت بار به انگلستان، کانادا، استرالیا، سوئد و... می‌توانید از شرکت‌های حمل‌ و ‌نقل هوایی معتبری که در کشور فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید.

نحوه رهگیری فریت بار

برای شناسایی فریت بار نیاز به نوشتن اسم و آدرس و مواردی از این قبیل روی بار نیست، بلکه برای فریت ‌بار شما بارنامه‌ای صادر می‌‌شود که تمام اطلاعات مسافر در آن موجود است. بارنامه دربردارنده اطلاعات مختلفی برای شناسایی بار شامل، اسم، شماره‌های تماس و ... است. همچنین هر بارنامه یک کد ۱۱ رقمی دارد که سه رقم اول سمت چپ آن کد نشان دهنده شرکت هواپیمایی می‌‌باشد. هر شرکت هوایپمایی در دنیا یک کد سه رقمی به عنوان شناسه دارد که در سطح بین‌الملل با آن کد شناخته شده، به عنوان مثال کد سه رقمی شناسایی هواپیمایی ایران ایر ۰۹۶ است.

محاسبه هزینه ‌های فریت بار

برای فریت بار هزینه‌های حمل و فرودگاه و برخی تشریفات باید پرداخت شود اما چون ماهیت تجاری ندارد مسائلی از جمله مراحل گمرکی و هزینه‌هایی از این قبیل را شامل نمی‌‌شود. هزینه ‌ها‌ی فریت بار شامل حمل بار هوایی، تشریفات گمرکی و هزینه‌ های فرودگاهی است.

چه کالاهایی در فریت بار ممنوع است؟

برای ارسال فریت بار باید دقت داشته باشید که برخی موارد ممنوع است. به طور کلی کالاهایی که باعث ایجاد خطر برای مسافرین، خدمه یا هوایپما می‌‌شوند در فریت بار ممنوع هستند. این کالاها شامل مواد منفجره، وسایل آتش بازی، سیلندرهای تحت فشار و گازهای مایع سرد شده، انواع چراغ قوه و باتری‌های الکتریکی، انواع سموم و مواد عفونی و موادی که حامل ویروس و باکتری باشد، مواد رادیو‌اکتیو، لوازم و ابزارهای صنعتی چون فشارسنج‌ها و لوازم جیوه ‌ای و …است. همچنین مواردی که ممکن است به بدنه هواپیما آسیب بزند نیز به شرط بسته‌بندی درست و مناسب، امکان ارسال دارند. همچنین باید دقت داشته باشید که از ارسال لوازم و اشیا عتیقه و ممنوعه‌ای که امنیت پرواز را به خطر می‌‌اندازد خودداری کنید.

کارگو چیست؟

به محموله‌ هایی که ماهیت تجاری دارند و به صورت هوایی منتقل می‌‌شوند در اصطلاح کارگو می‌‌گویند، به ‌طور مثال تجار بین‌ المللی برای ارسال کالاهای خود یا کالاهای خریداری شده از همین روش استفاده می‌‌کنند و با هواپیماهای مخصوص مانند هواپیما‌های غول پیکر مثل بلوگا یا آنتونف 225 ارسال می‌شود. کارگو امروزه در سراسر جهان به طور متداول استفاده می‌­شود و آنقدر پرکاربرد است که دنیا را نمی‌­توان بدون استفاده از این روش حمل‌ و ‌نقل متصور شد و بسیاری از شرکت­ها، دولت­ها و اشخاص بدون کارگو با خسارات زیادی مواجه می‌­شوند. به همین دلیل اهمیت این روش به عنوان سریع­ترین روش حمل ‌و‌نقل بسیار بالا است.

محاسبه هزینه کارگو

این هزینه ‌ها شامل هزینه ‌های فرودگاهی، تشریفات صادراتی و هزینه صدور گواهی مبدا، گواهی قرنطینه و… می‌‌باشد.

عوامل موثر بر هزینه‌‌ های کارگو

  • وزن و ابعاد
  • فاصله هوایی
  • نوع کالا
  • قوانین کشور مبدا و مقصد

کالا‌های ممنوع کاگو

این کالا‌ها شامل مواردی از جمله وسایل خطرناک مانند اسلحه و یا مشروبات الکلی است که به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی ممنوع می‌‌باشد. با این حال برخی از کالاها وجود دارند که ممکن است ورود آن­ها به طور کلی به کشور ممنوع نباشد و نیاز به مجوزهای قانونی داشته باشد. بسیاری از اقلام دارویی و بهداشتی در این دسته قرار می‌­گیرند.

تفاوت فریت بار و کارگو

 به طور کلی فرق اصلی فریت و کارگو در این است که فریت برای اهداف شخصی به کار می‌‌رود ولی کارگو ماهیت تجاری دارد. همین مسئله باعث می‌‌شود که تفاوت‌هایی در هزینه ‌ها و محدودیت‌های حمل‌ و‌ نقل به وجود بیاید. برای آگاهی از جزئیات بیشتر و مشورت با متخصصان این حوزه بهتر است با شرکت حمل‌ و ‌نقل بین‌ المللی همراه دژ ایرانیان در تماس باشید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه