بائوج لاهوتی:

واردات ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز به نفع تولید کشور است

واردات ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز به نفع تولید کشور است
کدخبر : 37462

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نباید نگاه منفی و تیره و تاری نسبت به واردات بعضی از ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز داشت، چون به هر حال واردات در بعضی از موارد ضروری است و با هدف تقویت تولید داخل و رفع نیازها صورت می‌پذیرد.

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کسابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با رصد اقتصادی  درباره واردات ماشین‌آلات صنعتی به کشور و تأثیر آن بر بهبود بهره‌وری صنایع گفت: طبیعتاً هر تولید یا فرآیند تولیدی نیازمند ابزارآلات و ماشین‌آلات صنعتی است و بدون استفاده از ابزارآلات و ماشین‌آلات صنعتی نمی‌توان انتظار رشد و شکوفایی و کارکرد صحیح صنایع را داشت. ماشین‌آلات صنعتی آنقدر از جایگاه و ارزش بالایی برخوردارند که امروز برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی، صنایع سنگین، صنایع بالادستی و پاینن‌دستی نیازمند ابزارآلات صنعتی مدرن و پیشرفته هستیم و اگر این مهم مدنظر قررار نگیرد، پیشرفت‌های زیادی را شاهد نخواهیم بود.

 

وی افزود: در بعضی از حوزه‌ها توانمندی‌هایی وجود دارد اما در بعضی از حوزه‌ها هم این توانمندی اصلاً مشاهده نمی‌شود یا اگر هم باشد بسیار اندک است. به باور من باید برای واردات برخی از ماشین‌آلات و ابزارهای صنعتی مورد نیاز کشور که در داخل مشابه‌ آن وجود ندارد، تسهیلاتی اعطا کرد و این تسهیلات بهتر است با نرح بهره پایین تخصیص داده شود و همچنین تحت نظارت دولت و نهادهای نظارتی به کشور وارد شوند.

 

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به عنوان مثال اگر در حوزه خودروسازی ماشین‌آلات به‌روز وجود داشته باشد، قطعاً کیفیت و تنوع خودروها بیشتر بود اما به هر حال یا به دلیل تحریم یا به دلیل اهمال‌کاری صنایع خودروسازی کشور از ماشین‌آلات و ابزارهای به‌روزی بهره نمی‌برند و به همین دلیل است که تعداد و کیفیت خودروهای داخلی اندک است.

 

بائوج لاهوتی با بیان اینکه در حوزه معادن و استخراج مواد معدنی، ماشین‌آلات نقش مهمی برعهده دارند، گفت: با به کارگیری ماشین‌آلات مدرن در صنایع معدنی می‌توان بهره‌وری و سرعت را در آن به شدت افزایش داد و اطمینان حاصل کرد که خطری در بخش معادن، جان کارگران و نیروهای مشغول را تهدید نخواهد کرد.

 

وی به واردات در بعضی از موارد را مثبت و کارآمد توصیف کرد و گفت: نباید نگاه منفی و تیره و تاری به واردات داشت. به هر حال واردات در بعضی از موارد ضروری است و با هدف تقویت تولید داخل و رفع نیازها صورت می‌پذیرد. قرار نیست کشور در همه زمینه‌ها خودکفا شود و این امکان اصلاً وجود ندارد. جهان امروز جهان مراوده و تعامل است و باید با تعامل بتوانیم آنجایی که ضعف و خلأ وجود دارد را مرتفع سازیم. طبیعی است در بعضی از حوزه‌ها نیازمند استفاده از ابزارآلات به روز هستیم و باید از دانش و توانایی دیگر کشورها استفاده کنیم، چون اگر استفاده نشود، صنایع داخلی و پروژه‌های عمرانی و صنعتی و سدسازی متوقف خواهند شد، پس نتیجه می‌گیریم که برای چرخش پرسرعت صنایع داخلی و ادامه روند سریع تولید، بهتر است آن دسته از ماشین‌آلاتی که مورد نیاز است وارد شود و در این زمینه با هدف حمایت از توان داخلی تعرفه‌ها را تنظیم کرد.

 

 

 


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه