اسکلت

اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای؟

اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای؟
کدخبر : 38485

یکی از انواع اسکلت مورد استفاده در ساخت و ساز، اسکلت فلزی است. این اسکلت‌ها به علت مقاومت بالا در برابر مواردی همچون زلزله، بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند. از معایب این اسکلت، می‌توان به تغییر شکل در گذر زمان اشاره کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که نحوه اتصالات اسکلت‌های فلزی چگونه است؟ این اسکلت، به دو صورت جوش دادن و اسکلت‌های پیش ساخته با استفاده از پیچ و مهره انجام می‌شود.

اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای؟

یکی از انواع اسکلت مورد استفاده در ساخت و ساز، اسکلت فلزی است. این اسکلت‌ها به علت مقاومت بالا در برابر مواردی همچون زلزله، بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند. از معایب این اسکلت، می‌توان به تغییر شکل در گذر زمان اشاره کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که نحوه اتصالات اسکلت‌های فلزی چگونه است؟ این اسکلت، به دو صورت جوش دادن و اسکلت‌های پیش ساخته با استفاده از پیچ و مهره انجام می‌شود.

با این که بسیاری از مهندسان عمران با استفاده از روش اتصال جوشی موافق هستند، ولی امروزه در ایران و بسیاری از کشور‌های اروپایی، استفاده از روش اتصال پیچ و مهره‌ای، بسیار رواج یافته است. تفاوت اسکلت پیچ و مهره‌ای با اسکلت جوشی چیست؟ کاربرد هر کدام در کجاست؟ استفاده از اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

چک لیست ساخت اسکلت فلزی (اتصالات جوشی) | مجله مهندس پلاس

روش اتصال اسکلت فلزی با پیچ و مهره چگونه است؟

به طور کلی، مهم‌ترین قطعات هنگام برقراری اتصالات میان اسکلت‌های فلزی، پیچ‌ها و مهره‌ها هستند. پیچ، یک میله کوتاه و استوانه‌شکل است که روی آن دندانه‌های ریزی قرار دارد. همچنین به میزان فاصله بین دو دندانه روی پیچ، گام پیچ می‌گویند. در این روش، اسکلت فلزی با استفاده از پیچ و مهره و بدون دستگاه جوشکاری به هم متصل می‌شوند. مهم‌ترین مزیت این روش، جلوگیری از ایجاد تنش پسماند مشابه اتصال جوشی است.

همچنین در صورت وقوع مشکل، این اتصالات به راحتی باز شده و پس از رفع مشکل، مجدد بسته می‌شوند. برای استفاده از روش اتصال پیچ و مهره‌ای نیازی به کارگر خبره نداریم زیرا انجام آن توسط شخصی که با ابزارالات آشنایی مقدماتی دارد هم امکانپذیر است. اتصال و اجرای اتصلات پیچ و مهره‌ای، بسیار بی‌سر و صدا‌تر از دستگاه جوشکاری انجام می‌شود. در این صورت، مشکلی برای سکنه مناطق اطراف ایجاد نمی‌کند.

معایب اسکلت پیچ و مهره‌ای چیست؟

در پاسخ این سوال که استفاده از اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای، باید به شما بگوییم که عمده‌ترین مشکل هنگام ساخت و اجرای سازه‌ها با پیچ و مهره این است که سوراخ‌ها به صورت نا‌مناسب ایجاد می‌شود. بدین ترتیب، از رعایت میزان نیروی پیش تنیدگی جلوگیری به عمل می‌آید. از معایب دیگر این اسکلت‌ها کیفیت پایین اتصالات نسبت به اسکلت جوشی است.

به طور کلی، این اسکلت‌ها عیب خاصی ندارند و می‌توان گفت که کیفیت و دوام اتصالات اسکلت جوشی در کارخانه‌ها بهتر از اتصال اسکلت‌های پیچ و مهره‌ایست. با این وجود، برای داشتن کیفیت بالای اتصالات در اسکلت پیچ و مهره‌ای، سعی کنید از پیچ‌های مرغوب استفاده کنید. همچنین به کار گیری ابزار مناسب هنگام ایجاد سوراخ نیز در اتصالات با پیچ و مهره امری ضروریست.

تفاوت اسکلت جوشی با اسکلت پیچ و مهره‌ای در ساخت

پس از آشنایی کلی با اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای و جوشی و نحوه اتصالات آنها، به مقایسه این دو با یکدیگر می‌پردازیم. در این بخش، می‌توانید متوجه شوید که اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای. سرعت اجرای سازه فلزی پیچ و مهره‌ای نسبت به سازه فلزی جوشی بالا‌تر است.

از نظر سرعت نصب نیز به علت عدم نیاز به دستگاه جوشکاری و صرف زمان برای جوش دادن دقیق اسکلت‌ها به یکدیگر، نصب اسکلت پیچ و مهره‌ای، سریع‌تر از نصب سازه‌های جوشی انجام می‌شود. از نظر کیفیت ساخت، اسکلت‌های فازی جوشی که در کارخانه و توسط بازرسی دقیق ساخته شده و قطعات با استفاده از جوش به یکدیگر ساخته می‌شوند، اسکلت‌های جوشی کیفیت ساخت بالا‌تری نسبت به نوع پیچ و مهره‌ای دارند.

در اسکلت فلزی ساختمان از نوع جوشی، اتصالات بسیار ساده است. به همین علت، با افزایش ضخامت و ابعاد مقاطع، می‌توانید مقاومت اسکلت را افزایش دهید. ولی در اسکلت پیچ و مهره‌ای، بیشتر روی طراحی مانور داده شده است و به همین علت، باید از ابعاد سطح مقاطع کم کنید.

چه عواملی تفاوت میان اسکلت جوشی و پیچ و مهره‌ای را بیان می‌کنند؟

همانطور که می‌دانید، از جوانب دیگری نیز می‌توان به این سوال که استفاده از اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای پاسخ داد. اگر بخواهید این دو اسکلت را از نظر ایمنی بررسی کنیم، اسکلت پیچ و مهره‌ای در برابر رخداد‌هایی نظیر زلزله، مقاومت و پایداری بهتری نسبت به اسکلت فلزی جوشی نشان می‌دهد. از نظر قیمت پیاده‌سازی نیز به علت باز بودن دست طراح در تغییر در میزان ضخامت مقاطع و تغییر نوع اتصالات، هزینه اتصال سازه‌های پیچ و مهره‌ای نسبت به اسکلت جوشی پایین‌تر است.

اتصال اسکلت پیچ و مهره‌ای به علت عدم ایجاد سر و صدا، در محیط‌های شلوغ و پر‌جمعیت نیز امکان‌پذیر است در حالی که اتصال اسکلت جوشی با صدای زیادی همراه بوده و انجام آن در تمام اماکن ممکن نیست. از نظر رواج در سراس جهان نیز در اکثر کشور‌های اروپایی و آمریکا، از اسکلت پیچ و مهره‌ای استفاده می‌کنند مگر در شرایط خاص که به اتصالات جوشی نیاز باشد.

همچنین باید گفت که برپایی و حمل و نقل سازه‌های پیچ و مهره‌ای هنگام حوادثی همچون سیل و آتشسوزی، آسان‌تر از حمل سازه‌های فلزی جوشی است.

اسکلت فلزی جوشی | اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین

کلام آخر

همانطور که در بالا گفته شد، امروزه برای ساخت سازه‌های فلزی، از دو اسکلت فلزی جوشی و پیچ و مهره‌ای استفاده می‌شود. شاید این سوال دغدغه بسیاری از افراد باشد که استفاده از اسکلت جوشی بهتر است یا پیچ و مهره‌ای؟ در این مطلب، سعی کردیم که این دو نوع اتصال را از تمام جوانب نقد و بررسی کنیم.

حال انتخاب نهایی و رسیدن به این نتیجه که کدامیک در ساخت و ساز کاربرد بهتری دارد، کاملا بسته به درک شما از این مطلب است. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر در انتخاب نوع اسکلت، خرید مصالح و چگونگی پیشبرد بهتر روند ساخت و ساز، مراجعه به فروشگاه آهن آلات در تهران معین استور را به شما توصیه می‌کنیم.

این شرکت، با سابقه طولانی حدودا 25 سال در زمینه تولید و فروش انواع پروفیل سنگین و سبک، می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید مصالح باشد. از برند‌هایی که در فروشگاه معین استور عرضه می‌شوند، می‌توان به مصالح کارخانه ذوب آهن اصفهان، شاهرود، کرمانشاه و بناب اشاره کرد. همچنین این شرکت در تهران، با نوآوری جدید خود در پروفیل، آمادگی همکاری با پروژه‌های ساخت و ساز را نیز دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه