رپرتاژ اگهی /

مقایسه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

مقایسه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال
کدخبر : 39374

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال دو بال پرواز برای مسیر معامله‌گری و سرمایه‌گذاری هستند. هیچکدام از این دو روش تحلیل به تنهایی پاسخگو نیاز معامله‌گر نیستند بلکه در کنارهم به کامل کردن پازل تحلیل خواهند پرداخت.

قبل شروع توضیحات بیشتر، به دلیل حساس بودن مباحث تحلیل پیشنهاد میکنیم اگر در این حوزه تازه وارد هستید از آموزش ها و تحلیل ارزهای دیجیتال سایت ارزیدو استفاده کنید تا با استفاده از تجربه کارشناسان متخصص این سایت بتوانید تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.

 

تحلیل فاندامنتال در صدد پی بردن به  ارزش ذاتی یا پتانسیل آینده یک پروژه، شرکت یا دارایی است. تحلیل تکنیکال به دنبال پیدا کردن بهترین نقاط ورود و خروج بر اساس نمودار قیمت و داده‌های گذشته قیمتی است. اهمیت اخبار در تحلیل بازار ارز دیجیتال نیز موضوعی بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که بنده در مقالات مختلف بارها تاکید کرده‌ام، ارزشمندی یک پروژه به معنی خرید آن به هر قیمتی نیست!

نوسانات قیمت، نزول‌ها و صعودها ذات اصلی بازار بوده و به منزله بی‌اعتبار شدن پروژه نیست، از همین رو تحلیل فاندامنتال به تنهایی پاسخگو نیاز معامله‌گر نخواهد بود.

همین‌طور تحلیل تکنیکال تنها با داده‌های قیمتی سروکار دارد. تکنیکال در مورد پروژه، محصول، آینده احتمالی آن (فارغ از بحث قیمت) هیچ نقطه نظری نمی‌تواند ارائه دهد. داده‌های قیمتی در صورتی که اعتبار بنیادی پشت آن نباشد هیچ ارزشی ندارد و به تنهایی به آنها نمی‌توان اعتماد کرد.

این موضوع در دنیای ارز‌های دیجیتال بسیار اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، زیرا این دنیا پر است از پروژه‌هایی که اعتبار کافی نداشته و تنها با هدف جمع‌کردن پول از دست مردم به بازار ورود کرده‌اند. پس همانطور که اول مقاله به این موضوع اشاره کردیم، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال دو بال پرواز معامله‌گری و سرمایه‌گذاری هستند که در کنار هم دیدگاه کافی را به سرمایه‌گذار ارائه می‌کنند.

حال در ادامه مقاله به تعریف کامل‌تر این دو موضوع خواهیم پرداخت و بیشتر با جزییات آنها آشنا خواهیم شد.

3cf51ba8-aabd-4997-8ff8-31dfa6a998e2

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یک روش تحلیلی است که به بررسی داده‌های دورنی یک پروژه می‌پردازد. هدف از این نوع تحلیل بدست آوردن دورنمایی از آینده یک پروژه یا یک شرکت و مسیر توسعه آن است.

آیا این محصول می‌تواند جایگاهی در بازار بدست آورد؟

آیا فروش آن سود‌ساز است؟ نسبت سود به هزینه آن چطور است؟

آیا تیم مدیریت پروژه از شایستگی کافی برای توسعه آن برخوردار است؟

اینها نمونه سوالاتی است که یک تحلیل‌‌گر فاندامنتال از خود می‌پرسد و در پی پاسخ آنها به تحقیق می‌پردازد. بدست آوردن هر پاسخ به اعتبار پروژه می‌افزاید، اگر پروژه‌ای را پیدا کردید که پاسخی برای سوالات بالا نداشت، بهتر است از آن دوری کنید.

یک تحلیل‌گر فاندامنتال باید به اخبار لحظه ای ارز دیجیتال، حواشی و داده‌های اقتصادی کلان آگاه باشد. تحلیل‌گر بنیادی باید به زیر و بم پروژه‌ فناوری مورد استفاده، تیم توسعه، محصول، پتانسیل ایجاد تقاضا و دورنمای توسعه آینده تسلط یابد آنگاه می‌تواند به کمک تحلیل تکنیکال تقطه ورود مناسب را پیدا کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

 

5fe561be-cfd4-4408-a48d-7837dc26c7d8

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی تحلیلی است که بر اساس نمودار قیمتی، اقدام به رمزگشایی از آن می‌کند. تحلیل‌گران تکنیکال معتقد هستند که تاریخچه قیمتی دائما در حال تکرار است؛ از همین رو بر اساس گذشته می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. همچنین گذشته قیمت می‌تواند کف‌ها و سقف‌های قیمتی را به تحلیل‌گر نشان‌دهد.

تحلیل‌گران تکنیکال بر اساس نمودار استراتژی‌های مختلفی برای خود تایین می‌کنند. یک استراتژی مناسب باید نقطه ورود و خروج مشخص، نسبت ریسک به ریوارد مناسب و درصد برد مشخص داشته باشد. حال با دیدن شکل گرفتن شرایط مناسب با استراتژی شخصی می‌توان وارد معاملات شد.

 

تحلیل‌گران تکنیکال با روش‌های مختلفی از جمله:

  • پیدا کردن سطوح عرضه و تقاضا با توجه به گذشته قیمت اقدام به تحلیل رفتار معامله‌گران می‌کنند. این روش در اصطلاح پرایس اکشن نام‌ گرفته است.
  • پیدا کردن روند‌ها و بدست آوردن شیب روند و معامله بر اساس آنها.
  • استفاده از اندیکاتور‌های مختلف به بدست آوردن داده‌های جدید کمک می‌کنند. ترکیب اندیکاتور و پرایس اکشن بسیار به اعتبار معاملات خواهد افزود.
  • استفاده از ابزار‌های دیگر مانند نسبت‌های فیبوناچی که بسیار در بازار کار‌ساز بوده و سالیان سال جواب داده است.
  • مشاهده الگو‌های قیمتی و معامله بر اساس آنها، از آنجایی که تحلیل‌گران تکنیکال اعتقاد دارند الگو‌ها و چرخه‌های بازار دائما تکرار شونده هستند، همواره در پی مشاهده الگو‌‎های تکراری در نمودار می‌گردند و بر اساس آنها اقدام به معامله می‌کنند.

 

این مقاله از سایت شفقنا نیز می تواند به آشنایی شما با انواع روش های تحلیل ارزهای دیجیتال کمک کند.

 

مقایسه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

  • تحلیل تکنیکال تنها با داده‌های قیمت سروکار دارد و نشانی از عوامل داخلی پروژه پتانسیل‌های آن به تحلیلگر ارائه نمی‌دهد.
  • تحلیل فاندامنتال فارغ از بحث قیمت به بررسی پتانسیل ذاتی پروژه و جایگاه آینده آن می‌پردازد.
  • تحلیل فاندامنتال معمولا دیدگاه بلند مدت به معامله‌گر میدهد و بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد نه نوسان‌گیری
  • تحلیل تکنیکال برای معاملات کوتاه مدتی و نوسان‌گیری مناسب است، با رعایت حد ضرر و ریسک به ریوارد مناسب تنها با تحلیل تکنیکال در بازه زمانی بلند مدت می‌توان به سود رسید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه