یارانه

باهنر: فقط دولت سیزدهم جرات و همت عادلانه‌سازی یارانه‌ها را داشت

باهنر: فقط دولت سیزدهم جرات و همت عادلانه‌سازی یارانه‌ها را داشت
کدخبر : 40300

اکثرا کارشناسان و حتی منتقدین و مخالفین دولت سیزدهم اقدامات آقای رئیسی را در هدفمندی و هوشمندسازی یارانه‌ها، در زمان اندکی که از شروع دولت گذشته را کاری شجاعانه و همتی بلند در عادلانه‌سازی یارانه‌ها عنوان می کنند.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از افق بازار : ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی در مدت زمان پیدایش تاکنون ثابت کرد که خود منبعی برای ایجاد فساد و رانت در بسیاری از لایه‌های اقتصادی کشور شده است. دولت سیزدهم و در راس آن حجت‌الاسلام رئیسی تنها و با گذشت مدت‌زمانی اندک از شروع به کار خود با طرح هوشمندسازی یارانه‌ها و افزایش و تفکیک دهک‌بگیران جامعه از برخورداری از مبالغ یارانه‌ای با حذف ارز 4200 تومانی مسیر بهره‌برداری از این ارز را به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تغییر داد. اقدامی که بسیاری از کارشناسان و حتی طیف‌های مختلف سیاسی و منتقد دولت رئیسی آن را اقدامی شجاعانه و درخور تحسین در شرایط کنونی کشور دانستند که در درازمدت، منفعت حاصله از آن برای مردم مشخص و شفاف خواهد شد.

همان طور که مسئولین امر براساس آمار موجود اطلاع رسانی کردند و تک تک نفرات این جامعه به آن واقف شدند، تنها سود حاصله از اختصاص ارز ترجیحی که قرار بود به نفع تولید و اقتصاد باشد، به جیب دلالان و رانت‌بازان مافیای بازارهای اقتصادی رفته است. منفعتی که حالا با عمل حذف و اصلاح مسیر بهره برداری از ارز 4200 تومانی در دولت سیزدهم قرار شده این سود به نفع مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه به کار گرفته شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در مورد عملکرد دولت سیزدهم درباره یارانه ها، گفت: مسئله عادلانه سازی یارانه‌ها که از 4-5 کالا شروع کرده‌اند کاری بوده که بسیاری از دولت‌ها علاقه‌مند بودند آن را انجام دهند اما جرات و همت آن را نداشتند درحالی که دولت سیزدهم این همت را داشته و آن را انجام داده است.

محمدرضا باهنر با بیان اینکه دولت سیزدهم تلاش فاخری برای خرید و تامین ارز مورد نیاز واکسن انجام داد،‌ افزود: دولت آیت‌الله رئیسی وعده‌ تامین واکسن داده بود و به همین دلیل تلاش فاخری برای خرید، تامین ارز مورد نیاز، مذاکرات خارجی با تولیدکنندگان واکسن انجام داد. شخص رییس‌جمهوری با برخی از روسای کشورها تماس گرفتند و بسیج عمومی در کشور انجام شد و درصد بالایی از جمعیت کشور دو دوز واکسن کرونا را دریافت کردند. امروز احساس ما این است که این ویروس در سرازیری سقوط قرار دارد و تمام می‌شود، در حالی که هنوز هم مهم‌ترین مسئله برخی از کشورها درگیری با این ویروس منحوس است، با اقدامات دولت سیزدهم تقریبا می‌توانیم بگوییم که از این بیماری عبور کرده‌ایم.

دبیرکل جامعه مهندسین اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم هر کدام از دولت‌های سیزده‌گانه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب داشتیم را به تنهایی نقد کنیم، اظهار داشت: متوجه می‌شویم همه آنها یکسری کارهای مثبت و ماندگاری انجام دادند و اشکالاتی و ضعف‌هایی هم داشتند، تعبیر من این است که نباید با دولت‌ها، مسئولان، مجالس و کارگزاران نظام برخورد صفر و صدی داشته باشیم. به عنوان مثال یکی بگوید فلان مسئول یا رئیس جمهور وابسته یا خائن بوده است. البته ممکن است هرکدام از آنها دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، همانطور که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بیشترین و بالاترین اعتمادشان به مجموعه مردم بوده است، حضرت امام(ره) درباره هر کدام از صنوف، عشایر، کارگران، کارمندان، روحانیت و دیگران نظرات خاصی را اعلام کردند اما اعتمادی که ایشان به مجموعه مردم داشتند، بالاترین اعتماد بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی 14خرداد ماه امسال، بیشترین واژه‌هایی را که به‌کار برده بودند، نخست امام(ره) و دومین و سومین واژه هم مردم و انقلاب بود. یعنی تکیه‌گاه مردم هستند نه این حزب و آن حزب. حضرت امام (ره) یک جمله به یاد ماندنی، صریح و روشنی دارند که می‌گویند «میزان رای ملت است»؛ ایشان هیچ‌گاه نفرمودند که میزان رای روحانیت، پاسداران، عشایر و کارمندان است، البته همه آنها جایگاه‌ منحصر بفرد خود را دارند، بنابراین هر دولتی را که در بوته نقد می‌گذارید یکسری اشکالات و نقاط قوت دارد.

**دولت آیت‌الله رئیسی در برقراری ارتباط با مردم تصویر جذابی دارد

باهنر افزود: دولت آیت‌الله رئیسی چند نکته ویژه دارد که کمتر در دولت‌های قبل وجود داشته است. دولت سیزدهم در برقراری ارتباط با مردم اهتمام ویژه‌ای داشته و از این نظر تصویر جذابی دارد که همایونی و اشرف‌مآبانه با مردم برخورد نمی‌کند، از این رو رییس‌جمهور خیلی ساده و بی‌ریا به میان مردم می‌رود. البته درست است که شاید به لحاظ تدبیراندیشی ضرورتی نداشته باشد که به طور مثال وقت معاون اول گرفته شود و او به میدان تره‌بار برود، اما این کار سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند و مردم احساس می‌کنند مسئولان در میان آنها هستند و این موضوع بسیار مهمی است. 

**ابرپروژه دولت تقویت سرمایه اجتماعی و امید در دل مردم است

محمدرضا باهنر اضافه کرد: یکی از طرح‌هایی که آیت‌الله رئیسی چند مرتبه روی آن تاکید کردند و مورد قبول من هم هست، عنوان کردند ابر پروژه ما تقویت سرمایه اجتماعی و امید در دل مردم است؛ البته درست است که به عنوان مثال در مسابقات لیگ‌برتر همه 16 تیم تلاش می‌کنند اما در نهایت یک تیم اول می‌شود اما با این وجود در روز اول هر 16 تیم امید دارند که اول شوند. از سوی دیگر مهم‌ترین طرح آیت‌الله رئیسی که بارها اعلام کرده‌اند و من به این مسئله اعتماد و امید فراوانی دارم و به دولت و دولتمردان دست‌مریزاد می‌گویم، دمیدن امید به روحیه ملت بزرگ ایران است. البته این موضوع گفتار درمانی نیست وعملکرد دولت نیز در این راستاست. دولت باید با تفکر، خط مشی کشور را تعیین و سوزن‌بانی کند تا قطار اقتصاد به ریل اصلی خود بازگردد.

عملکرد دولت آیت‌الله رییسی در توزیع عادلانه یارانه‌ها 

این سیاستمدار اصولگرا با اشاره به اینکه موضوع ناعادلانه بودن یارانه‌ها در کشور از حدود 40 سال قبل مورد توجه اقتصاددانان قرار داشت و هر کدام از دولت‌ها هم تلاش داشتند تعدیل اقتصادی را انجام دهند، گفت: البته اقداماتی هم در این زمینه انجام دادند و به عنوان مثال در دولت دهم و یازدهم بحث عادلانه کردن فرآورده‌های نفتی یا تعمیم یارانه‌ها مطرح بود. در زمان مرحوم هاشمی مسئله تعدیل اقتصادی و اینکه ما قیمت‌ها را تاحدودی واقعی کنیم مطرح بود چراکه قیمت‌های واقعی مصرف‌کننده و تولیدکننده را جهت می‌دهد و این پروژه طرح عظیمی است. متاسفانه از آنجایی که آثار آن، آثار بزرگی است در برخی دولت ها ناتمام مانده و در برخی دولت‌ها دوربرگردان زده شده است. مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 74 عنوان کرد که ما می‌خواهیم تعدیل اقتصادی را در کشور تمام کنیم و به تعبیر من می‌گفتند «مرگ یکبار شیون یکبار» این را تمام کنیم تا مردم بفهمند که چه ثروتی و چه امکاناتی دارند و چگونه آن را مصرف کنند. یا در مورد موضوع آزاد دسازی نرخ بنزین که گاهی سر و صداهایی هم بلند می‌شود، همین وضعیت است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال گفته می‌شود امروز قیمت یک لیتر بنزین از آب معدنی ارزان‌تر است. من زمانی در سخنرانی‌هایم عنوان کردم حاضرم به هرکس تمایل دارد حواله مجانی بدهم که بنزین ماشین خود را به جای پمپ بنزین از پالایشگاه بگیرد زیرا قیمت حمل هر لیتر بنزین از پالایشگاه تا پمپ بنزین بیش از 2 هزار تومان است و اگر به معدل آن در کشور نگاه کنیم، این مقدار پول بنزینی که ما پرداخت می‌کنیم، فقط پول حمل آن است نه قیمت نفت خام و پالایش. 

عضو سابق مجمع تشخیص مصلح نظام اضافه کرد: زمانی که قیمت نفت بشکه‌ای 50 دلار بود محاسبه کردیم و دیدیدم سالی 150 میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف می‌کنیم اکنون که قیمت نفت بیش از 100 دلار است سالی 300 میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم ای کاش این انرژی تبدیل به رفاه یا تولید می‌شد اما ما انرژی را آتش می‌زنیم، طبق سیاست‌های کنترل مصرف انرژی که مدت‌ها قبل از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، باید با ابزار مدیریتی و قیمتی، میزان مصرف انرژی در کشور کنترل شود. ما هر مقدار انرژی مصرف کنیم که تبدیل به تولید و رفاه شود خوب است اما اگر انرژی مصرف کنیم که محیط زیست و شهرها را آلوده کند و تصادفات را افزایش دهد مانند ریختن ثروت ملی در چاه است و باید آن را کنترل و مدیریت کرد.

فقط دولت سیزدهم جرات اجرای این طرح خطیر را داشت

محمدرضا باهنر تاکید کرد: مسئله عادلانه سازی یارانه‌ها که از 4-5 کالا شروع کرده‌اند کاری بوده که بسیاری از دولت‌ها علاقه‌مند بودند آن را انجام دهند اما جرات و همت آن را نداشتند درحالی که دولت سیزدهم این همت را داشته و آن را انجام داده است. البته کار بسیار خطیری است و همین حالا هم سر و صدای برخی‌ها را درآورده است. بنابراین باید به دولت کمک و برای توفیق آنها دعا کنیم که بتواند در قدم اول عادلانه سازی یارانه‌ها موفق شود. البته اعلام شده قدم بعدی افزایش قیمت نان است و احتمالا قدم‌های آتی افزایش قیمت سوخت باشد. دولت باید این اصلاحات اقتصادی را گام به گام، با شجاعت، تدبیر و خرد انجام دهد که عده‌ای در فشار ناشی از اصلاحات اقتصادی لِه نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه