مهریه

مالیات بر مهریه چیست ؟

مالیات بر مهریه چیست ؟
کدخبر : 40322

قبل از اینکه بررسی کنیم مالیات بر مهریه چیست و چگونه تعیین می‌شود باید مفهوم خود این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش رصداقتصادی : مهریه مالی است که در نکاح دائم یا موقت به زن تعلق می‌گیرد و می‌تواند هم به صورت عندالمطالبه و هم عندالاستطاعه تعیین شود. البته با استناد به ماده 1082 قانون مدنی زن به مجرد عقد، مالک مهریه خواهد شد و می‌تواند هر تصرفی را در آن انجام بدهد.

تعیین میزان مهریه منوط به تراضی طرفین بوده و آن‌ها می‌توانند هر چیزی که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد را به عنوان مهریه تعیین کنند.

 

مالیات بر مهریه

با توجه به تورم و شرایط بد اقتصادی و در اوضاعی که قیمت سکه روز به روز در حال افزایش است دولت سعی کرده جهت جلوگیری از تعیین مهریه‌های بالا برای آن مالیات تعیین کند.

بر اساس قانون جدید مهریه، افرادی که مهریه‌های بالاتر از چهارده سکه را قبول می‌کنند باید مالیات آن را به دولت بپردازند. نکته قابل ذکر در پرداخت این مالیات ثبت آن در محضر و هنگام ثبت عقدنامه است طوری که اگر این مبلغ پرداخت نشود زوجین نمی‌توانند سند ازدواج خود را دریافت نمایند.

 

نحوه محاسبه مالیات بر مهریه

بر اساس قانون، مهریه تا 14 سکه شامل مالیات نخواهد شد اما اگر این عدد بین 15 تا 100 سکه باشد زوجین باید 1/1 درصد آن یعنی یک عدد سکه را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

افرادی نیز که مهریه بین 101 تا 200 سکه را قبول می‌کنند مشمول مالیات 2 درصدی خواهند شد که معادل 2 سکه خواهد بود. اگر مهریه بالاتر از 200 سکه تعیین شود مالیات آن 15 درصد است که معادل 30 سکه بوده و باید پرداخت شود.

نحوه محاسبه این مالیات به صورت « نرخ مالیات × ارزش کل سکه‌ها ÷100» است که با استفاده از این فرمول می‌توان دقیقا میزان مالیات را مشخص نمود.

 

هدف از تعیین مالیات بر مهریه

یکی از پرونده‌هایی که امروزه اغلب مردان با آن درگیر هستند و به خاطر آن به زندان می‌افتند تعداد بالای سکه‌های مهریه است.

دولت نیز جهت جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین و محکم کردن بنیان خانواده اقدام به تعیین مالیات بر مهریه کرده است. بر این اساس اگر زوجین بدانند در صورت توافق بر مهریه‌های سنگین باید مالیاتی بپردازند که توانایی پرداخت آن را نداشته و یا تمایلی به پرداخت آن ندارند از تعیین مهریه‌های سنگین جلوگیری کرده و در نهایت تعداد پرونده‌های زندان به دلیل مهریه تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 

پرداخت مالیات مهریه بر عهده کیست؟

پس از اینکه با قانون جدید مهریه آشنا شدیم بهتر است بررسی کنیم پرداخت این مالیات بر عهده چه کسی است.

باید گفت دولت جهت تأثیرگذاری بیشتر این لایحه قانونی پرداخت مالیات را بر عهده دو طرف گذاشته است که باید به صورت مساوی آن را پرداخت نمایند. در این صورت هم زن هم مرد ملزم به پرداخت مبلغ مالیات به مهریه خواهند بود و باعث ایجاد دغدغه برای آن‌ها خواهد شد. این تساوی میان طرفین باعث خواهد شد هم خانواده عروس و هم خانواده داماد با تعیین مهریه پایین موافقت نمایند.

 

رابطه بین مالیات سکه و مهریه

در قانون، مالیاتی برای سکه تعیین شده است که جزء مالیات‌های مستقیم می‌باشد. اگر زن هنگام دریافت مهریه سکه دریافت کند مشمول پرداخت مالیات مهریه نخواهد شد و نباید مبلغی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در صورتی که زن مهریه خود را دریافت کند و آن را بفروشد باید مالیات آن را بپردازد؛ زیرا این فروش باعث کسب درآمد وی شده و او باید مالیات این سکه‌ها را بپردازند.

 

مالیات مهریه بر ارث

مهریه دینی است که بر گردن مرد نهاده شده و وی باید در صورت عندالمطالبه بودن، هر وقت که زن بخواهد آن را پرداخت کند. اما در صورتی که مرد فوت کند و زن بخواهد مهریه خود را از اموال وی دریافت نماید مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد.

دلیل این مورد نیز دین بودن این مهریه است و بر دیون، مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. اگر زن قبل از مرد فوت کند وراث او می‌توانند با مراجعه به مرد طلب مهریه را از وی درخواست نمایند. در این صورت مهریه ارث محسوب می‌شود و به همین دلیل مالیات بر آن تعلق خواهد خواهد گرفت که باید پرداخت شود.

 

قانون پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه

منظور از نیم عشر دولتی مبلغی است که باید در ازای اجرای حکم به دولت پرداخته شود. نیم عشر یعنی یک بیستم کل مبلغ مهریه که باید توسط زن پس از قطعی شدن حکم به حساب دادگستری پرداخت شود.

در واقع نیم عشر هزینه دادرسی است که در ابتدای طرح دعوی درخواست خواهد شد اما اگر زوجین به هر دلیلی از ادامه عملیات اجرایی منصرف شده و از تصمیم خود پشیمان شوند از پرداخت نیم عشر مالیاتی هم معاف شده و پرونده مختومه محسوب خواهد شد.

 

سخن آخر

هنگامی که عقدی طبق قوانین ایران انجام می‌شود طرفین با رضایت خود مالی را به عنوان مهریه در نظر می‌گیرند. طبق قانون هر چیزی که مالیت داشته و قابلیت تملک داشته باشد می‌تواند به عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود.

هنگامی که زوجین به قصد طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند باید این مهریه تعیین تکلیف شده و به زن پرداخت شود. اما با گذشت زمان که تعداد سکه‌های مهریه ارزشی برای زن محسوب شد خانواده‌ها سعی کردند تعداد آن را بالاتر در نظر بگیرند و هنگام طلاق مردان به دلیل عدم توانایی پرداخت به زندان می‌افتند.

دولت نیز در همین راستا مالیاتی برای مهریه بالاتر از چهارده سکه در نظر گرفته است تا بتواند از این تجمل‌گرایی جلوگیری کند و تعداد پرونده‌های زندان به دلیل مهریه را کاهش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه