همه چیز در مورد یارانه 72 هزار تومانی و یارانه معیشتی

همه چیز در مورد یارانه 72 هزار تومانی و یارانه معیشتی
کدخبر : 4176

در شرایطی که مجلس خبر از ادغام یارانه و بسته کمک معیشتی می‌دهد، دولت از اجرای این طرح اظهار بی اطلاعی می‌کند.

به گزارش خبرنگار رصداقتصادی به نقل از باشگاه خبرنگاران : آذرماه سال ۱۳۸۹ اولین مرحله پرداخت یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در قالب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانواده‌ها واریز شد.

 

از زمان اولین دوره پرداخت یارانه‌ها تا به امروز مبلغ پرداختی یارانه‌ از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا نکرده و ثابت مانده است.

 

خبرداغ : جنجال عکسهای عجیب ریحانه پارسا در فضای مجازی + عکس و بیوگرافی

 

در ابتدا یارانه به تمامی افراد جامعه و حتی ایرانیان ساکن خارج از کشور پرداخت می‌شد، اما به مرور زمان و در چندین مرحله از تعداد افرادی که یارانه دریافت می‌کردند، کاسته شد.

 

دولت تصمیم دارد با شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه اقدام به حذف یارانه آن‌ها کند.

 

وزیر کار در این رابطه گفت: بر اساس مصوبه‌ دولت کارگروه مشترکی با مشارکت وزارت کار،‌ سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور با محوریت استانداران و فرمانداران تشکیل شده که این کارگروه موظف است دهک‌های بالای درآمدی که نیازی به یارانه ندارند و یارانه آن‌ها با محوریت استانداران حذف شده را شناسایی کند و وجوه و منابع حاصل از این طریق را پس انداز و در جهت محرومیت زدایی و اشتغالزایی در استان مربوطه هزینه کند.

 

 به گفته وی این برنامه در چارچوب آیین‌نامه‌ای است که به تصویب کارگروه شناسایی یارانه می‌رسد.

 

بعد از سهمیه بندی شدن بنزین، دولت تصمیم به پرداخت درآمد حاصل از گران شدن بنزین به خانواده‌های با درآمد پایین در قالب بسته کمک معیشتی گرفت.

 

در این طرح دولت اعلام کرد که از محل درآمد حاصل از فروش بنزین به ۲۰ میلیون خانواده (۶۰ میلیون نفر) کمک معیشتی پرداخت می‌کند.

 

در این طرح مبلغ پرداختی کمک هزینه معیشتی به خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره ۲۰۵ هزار تومان است.

 

بعد از اولین دوره پرداخت کمک معیشتی در ۲۷ آبان ماه امسال، افراد زیادی به عدم دریافت کمک معیشت دولت اعتراض داشتند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی شناسایی مشمولان دریافت کمک معیشتی اعلام کرد به تعداد افراد مشمول دریافت این بسته حمایتی افزوده خواهد شد.

 

حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی گفت: بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام متقاضیان، بررسی اطلاعات افراد آغاز شده و این روند همچنان ادامه دارد.

 

وی افزود: در این مرحله اطلاعات سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نبودند، اما متقاضی دریافت یارانه حمایتی هستند، بررسی می‌شود و در ارتباط با مشمولیت یا عدم مشمولیت آن‌ها در خصوص دریافت یارانه حمایتی تصمیم‌گیری و به آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

گفت: اطلاعات افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، اما مشمول یارانه حمایتی نشده‌اند نیز بررسی می‌شود و در این زمینه نیز به آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد که با توجه به جمع‌بندی‌ای که انجام خواهد گرفت، بخشی از این افراد همزمان با دهم بهمن ماه بسته حمایت معیشتی خود را دریافت خواهند کرد.

 

در شرایطی که تعداد افرادی که یارانه دریافت می‌کنند از تعداد نفراتی که مشمول دریافت کمک معیشت دولت می‌شوند بیشتر است، روز ۷ بهمن ماه هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از ادغام یارانه و کمک معیشتی با هم و پرداخت ۷۲ هزار تومان به هر فرد از سال آینده خبر داد.

 

قوامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در سال آینده ۲۸ هزار تومان به مبلغ یارانه در سال ۹۹ اضافه خواهد شد و از ابتدای فروردین سال آینده رقم یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

او افزود: بر این اساس یارانه نقدی و کمک معیشتی ادغام شده و تبدیل به پرداخت یارانه نقدی یک مرحله‌ای می‌شود.

 

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق از مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوار‌ها در نظر گرفته شده بود ۲۰ درصد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که ۷ میلیون نفر هستند اختصاص می‌یابد و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع خواهد شد. با این مصوبه کمیسیون تلفیق ۱۸ میلیون نفری که یارانه معیشت نمی‌گرفتند از این به بعد این یارانه را متناسب با اعضای خانوار دریافت می‌کنند و مبلغ یارانه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیز به ۱۲۲ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

به گفته‌ قوامی، در سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و معیشتی بنزین است پرداخت می‌کنند.

 

یک روز بعد از صحبت‌های سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این تصمیم مجلس اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ممکن است مجلس شورای اسلامی در روند تصویب بودجه مواردی را مطرح کند، اما در دولت چنین تصمیمی گرفته نشده است.

 

 

وی افزود: ما برای ایجاد شرایط مطلوب برای مردم باید از هر گونه تشویشی جلوگیری کنیم و آن‌ها این اطمینان را داشته باشند که برنامه دولت در پرداخت یارانه و کمک معیشتی باثبات است و تا حد ممکن دستخوش تغییر نمی‌شود.

 

اگر با تصمیم مجلس یارانه و کمک معیشتی با هم ادغام شود باید به هر نفر مبلغ ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود، در صورتی که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده است که بعد از ادغام این دو بسته حمایتی مبلغ ۷۲ هزار تومان به هر فرد پرداخت خواهد شد که در عمل ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان به هر نفر کمتر پرداخت خواهد شد.

 

 

در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور سخت است و قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها کاهش پیدا کرده است، ادغام این دو بسته حمایتی نباید به ضرر خانواده‌های کم درآمد تمام شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه