پست اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی از جزئیات عملیات بازار باز + عکس

پست اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی از جزئیات عملیات بازار باز  + عکس
کدخبر : 4801

رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود جزئیات عملیات بازار باز را در قالب تصویر نوشته‌ای و در ۷ بند تبیین کرد.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با به اشتراک گذاشتن تصویرنوشته‌ای در حساب کاربری شخصی خود، صفحه اینستاگرامش را به روزرسانی کرد. او با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود جزئیاتی را از عملیات بازار در هفت بند مطرح کرد.

 

در ادامه یادداشت رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد عملیات بازار باز را می‌خوانید:

۱-مایه خوشحالی است که برای اولین بار بانک مرکزی، مجهز به ابزار مدیریت نرخ سود با استفاده از سازوکار بازار، و نه روش‌های دستوری، به مدد عملیات بازار باز شده است.

۲- همچنین خوشحالم که بحث‌های فنی راجع به این ابزار در میان فعالان و اقتصادی‌های کشورمان بخوبی موردتوجه قرار گرفته، که خود، نشانی است از بالندگی و نشاط علمی.

۳- عملیات بازار باز، که از دو هفته گذشته، با موفقیت مراحل اولیه و آزمایشی خود را سپری کرده است، یک ساز و کار پیچیده و فنی است که به تدریج، نحوه کارکرد آن توسط بانک مرکزی تشریح شده و با فعالان بازار در عمل به پیش خواهد رفت.

۴- به طور خلاصه، این سازوکار برای کنترل نوسانات نرخ سود در حول و حوش «نرخ سیاست گذاری» بسیار کوتاه مدت در «بازار ذخایر» بانک‌ها استفاده می‌شود. در این بازار، خرید و فروش قطعی اوراق دولتی و نیز قرارداد‌های «بازخرید» و «بازخرید مجدد» اوراق دولتی در قالب قواعد مصوب شورای فقهی انجام خواهد شد. درمواقعی که نرخ سود بالاتر از «نرخ سیاستگذاری» قرار گیرد بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق و افزایش عرضه پول میکند؛ و برعکس، هنگامی که نرخ سود پایین‌تر از «نرخ سیاستگذاری» بیاید، اقدام به فروش اوراق و کاهش عرضه پول می‌کند.

۵- همزمان، بانک مرکزی «دالان نرخ سود بین بانکی» را تعریف کرده است، در این دالان، نرخ «کف دالان» نرخ پس انداز منابع بانک‌ها نزد بانک مرکزی، نرخ «سقف دالان»، نرخ تنزیل مجدد نهایی هستند. «نرخ سیاست گذاری» همان نرخ میانه دالان نرخ است. هدف بانک مرکزی، به ثبات رساندن نرخ مبادلات بین بانک‌ها، در حول و حوش نرخ سیاست‌گذاری است.

۶- بدیهی است، بانک مرکزی تنها زمانی در بازار دخالت می‌کند، که نرخ بین بانکی از نرخ سیاست گذاری «فاصله معناداری» پیدا کند. این دخالت می‌تواند با خرید، فروش، خرید مجدد، یا معکوس خرید- مجدد انجام گیرد. بانک مرکزی، با لحاظ تورم هدف، نسبت به تعیین دالان نرخ سود و بالتبع، عملیات بازار باز اقدام می‌کند.

۷-به فعالان بازار و بانک‌ها توصیه می‌کنم که دارایی‌هایی غیرنقد خود را به اوراق دولتی تبدیل کنند، تا بتوانند فعالانه در بازار بین بانکی حضور داشته و از مزایای آن بهره‌مند شوند، بانک مرکزی، با قدرت در پی تغییر کانال انتقال سیاست پولی، در کنار اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانکهاست.

در ادامه تصویری از تصویرنوشته منتشر شده در حساب کاربری شخصی رئیس کل بانک مرکزی را که همراه با این هفت بند در ذیل یادداشت او منتشر شده است، مشاهده می‌کنید:

یادداشت اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد جزئیات عملیات بازار باز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه